Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor som sågats igenom

52 inlägg 27944 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76611 Jag har jobbat i skogen / med skog i 20 år och alltid litat helt på sågskyddet i mina huggarbyxor. Men nu på två månader så har jag hört om två personer som sågat igenom sitt skydd så att det blivit små sår på benet. Alltså har skyddet stoppat kedjan i grevens tid.
Den ena byxan var Hq nya stretch och den andra Hq "standard". Båda med en Hq 346 med 13" svärd.

Nu undrar jag hur vanligt det är att såga igenom alla lager skydd i byxorna?
Är det fler som har hört om detta eller själva upplevt det?

Mvh Martin



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

swe#kipp  
#76612 Jo jag har hört det innan men inte lagt så mycket tanke vid det, så länge man inte får stora skador på kroppen får man nog vara nöjd skulle jag tro, det räcker ju med att man spillt olja på byxorna eller att kåda trängt in till sågskyddet och kladdat ihop det så funkar dom väldigt mycket sämre !!

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76635 En annan sak att beakta är också drevets storlek. Många byter ut sina ursprungliga kuggdrev på motorsågen (från 7-tandat till 8-tandat kuggdrev) för att kedjan ska gå fortare och därmed såga snabbare. Då kan en obelastad kedja gå snabbare än vad byxorna är specificerade till.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76639 Dessa sågar jag skriv om var inte drevade utan hade orginaldrev.

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76642 Jag är också nöjd med byxorna om jag sågar mig i benet utan att få några större skador. En sågkedja i fullt pådrag är inte att leka med, så jag skulle aldrig lita på sågskyddet till 100%

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Skogstomte  
#76767 Föga överraskande, de flesta sågskyddsbyxor ligger ju i klass 1, 20m/s, vet att det börjat komma även klass 2, 24m/s, men en motorsåg kan ju komma högre än så... Stövlar klass 2 går att ta sig igenom...

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76774 Det är dessvärre inte samma höga krav på stövlar och kängor att kunna stoppa kedjan, som det är på byxor. :shock: Galet men sant. Därför finns det sedan flera år klass 3 stövlar på marknaden, men endast upp till klass 2 byxor
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#76808 Jag har svårt se jag öht skulle kunna kapa mig i känghöjd. Vad göra där med kedjan?
I lårhöjd däremot. Shit happends typ.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76829 När man kvistar på andra sidan stammen kan man nog såga av sig tårna. Särskilt med långt svärd.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

swe#kipp  
#76839 vad gäller kängor/stövlar så gäller det att välja med riktig stålhätta, har sett ett par tester med kängor som har plastaktigt material i hättan och det går rakt igen utan stoppa för fem öre väldigt läskigt att se ,,,, sorry för kapningen av tråden ville bara nämna det efter Mangans inlägg, tycker det kan vara bra att veta :)

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#76964 Där en intressant sak återfinnas kan.... Långt svärd.
Såg en amerikansk serie på TV, amerikas tuffaste jobb nånting.
Fälla skog. 40 nåntingtums-svärd syntes de ha.
Vem spänstar ut i skog med dylikt...?
Min är 13 tum kort.
Och, nota bene... Kvista med långt svärd.... Typ jaga fästing med kanon....

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#76966 Under en period viftade jag sta med ett 15 tums svärd.
Till insikt kommen blev jag till slut.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77295 För att återkoppla till ursprungsfrågan på om någon mer hade hört talas om byxor som sågats igenom. Inte många som gjort det tydligen. Skönt!! Det hade inte jag heller tills för ett par månader sedan. Då drar jag slutsatsen att det var en tillfällighet att jag hörde om två på så kort tid.

Mvh Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#77466 Kollegan jobbar fysiskt. Ett antal snitt i byxan anser han bevisa behovet.
Vägrar såga utan skyddsutrustning. Skäller på jag som spänstar ut i skog i snickarbyxa.
Rätt i sak förutom en liten detalj.....
Huggarbyxa skyddar så länge man ej snittat den har.....
Spillt olja på dom har han till råga på allt gjort.... Skyddar inte heller....

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77469 Nej det stämmer att om man sågat i dem så har sågskyddet försvunnit där. Därför skall de ju kasseras när man sågat i dem, enligt instruktionerna. Oljespill skall man tvätta bort även om det är en bra inpregnering mot väta...;)

Mvh Martin

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar