Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56849 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76605
Famag skrev:Varglav: Vad användes den till ?
Mangan skrev: smakade aldrig ?
Kan ni utveckla det lite !


Varglav är giftig, och användes föt att förgifta åtlar med för vargen att äta. Tillsammans med krossat glass...

"Det sägs att varglaven använts som varg- och rävgift. Laven innehåller en giftigt lavsyra, vulpinsyra, som angriper det centrala nervsystemet med andningsförlamning som följd. Därav släktnamnet Letharia vilket är härlett av Lethe, dödsrikets älv. För att nå god effekt bör giftet dock injiceras direkt i blodet, ett problem som löstes på så sätt att mald varglav tillsammans med krossat glas blandades in i kött som sedan lades ut åt vargarna"

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnature ... .1530.html

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76691
Mangan skrev:Såg varglav när jag var i Rogen för många år sedan. Tror det var det, smakade aldrig.

Det slog mig just att man kanske skulle gräva några älggropar runt sin plantering. Med spjut i botten, och dolda för allmänheten... Men det blri väl någon tråkmåns som tycker det är farligt så får ma ta bort dem.

http://www.miljobilder.com/SVS_Ny_Sida/ny_sida_1.htm

Edit: Visste det... :cry: ""Varggropar förbjöds 1864 och älggropar 1865. "

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_ ... 98-06O.HTM


Jag har varglav på min fastighet i Härjedalen, men inga vargar vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76693 Coolt, är det åt Rogen-hållet?

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Fredrik Reuter  
#76698 Hej,
Det är ett känsligt ämne detta med vargjakt, idag på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6381962.ab

   TS
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76704
Mangan skrev:Coolt, är det åt Rogen-hållet?


Det är mellan Lofsdalen och Lillhärdal, alltså en bit sydost om Rogen.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76873 The Boxer berör en väldigt intressant vinkel av ämnet.

Hur kom de hit utan att vi såg dem?

Vargar är naturligt skygga och undviker att komma i kontakt med människor då dessa har jagat dem i hundratals år.
Däremot är det konstigt att vi inte såg några spår efter dem, vare sig tassavtryck, födorester eller för den delen hörde dem yla vid något tillfälle.

Hundratals kilometer genom sverige men inte ett enda spår, kalla mig konspiratorisk men det finner jag lite skumt.
Ännu konstigare blir det när de väl har hittat till sina revir, då ändrar de plötsligt beteende och blir sociala med ett herrans rännande i trädgårdar, samhällen och intill människor i allmänhet. De blir helt enkelt tama av att ha kommit fram till ett bra område. Någon annan förklaring har jag inte sett presenteras av vare sig forskare eller djurskyddsföreningarna.

Det skall mig veterligen inte finnas vargar som har sådana förmågor. De har förmodligen vuxit upp ur marken som svampar, för de kan väl inte fått hjälp hit eller......

Nog med sarkasmer.

Det finns faktiskt lite intressant läsning för de som är intresserade av ämnet. Jag har för mig att det var på 70-talet som naturskyddsföreningen la fram en utredning med namnet :PROJEKT VARG.
Skulle ni bli förvånade om jag säger att det i detta material finns beskrivet hur man köper in varg och varifrån isåfall.
Man beskriver även ett antal platser i sverige där man kan plantera in varg.
Blir ni förvånade om de nästan sammanfaller med var vargarna började dyka upp?

Detta är ett mycket omfattande och väl genomarbetat material som i detalj klar gör hur det går till att återinföra varg i sverige.

Om någon vill se materialet så kan väl moderatorn pm:a mig så skall jag sända över det.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76875 Det har man ju sagt att man skall göra nu, plantera in varg.

Att man har tänkt på det länge behöver inte betyda att man gjort det tidigare.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76877 Helt riktigt. Jag har inte sagt att man har gjort det. Det är bara en hel del konstiga sammanträffande som får mig att undra.......
Sedan stödjer jag mitt resonemang på ett stort material samt en del artiklar som har publicerats(måste hitta dem), jag är inte emot varg men jag tycker som sagt att det är en del som styrker det publicerade materialet.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

burnvill  
#76955
Zixten skrev:Hittade denna sidan http://jinge.se/
Intresant sida, läser man bland kommentarerna så är det en allmän "sanning" att jägarna är onyktra, är dåliga skyttar, går aldrig mer än fem meter från bilen / skotern...

För övrigt så är jakten i värmland avlyst för tillfället...


Här finns det lite fakta om Herr Jinge http://objektivjingeblogg.wordpress.com ... ello-world

Såg att någon skrev om projekt varg och om "invandringen". Skicka ett SMS med frågan "När planterades varg ut i Sverige till 118100.......ganska intressant svar.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

BM 35  
#76960 Av alla rovdjur som finns i sverige så är det väll inget som är så hatat som vargen och omskrivet så har det varit i alla tider,,,,,

Varför ska vi ha den och vad kostar vargstammen staten om inte vargen rymdes i sverige för hundra år sen varför ska den rymmas här nu?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

hans.w  
#77073 Jag tillhör dom som har mer problem med älgar än med vargar.
Men i den allmänna opinionen ser man ju tydligt att jägarna har ett rejält underläge.
Vad tror ni gör sig bäst i media, en 28-årig vältalig tjej från Stockholm eller en äldre herre från Dalarna som snabbt blir upprörd och tappar fokus?
En rejäl uppförsbacke tror jag.
Kolla in hur det ser ut på Facebook och andra sociala medier där "folket" håller till. Jag tror att snart alla mina vänner har gått med i olika Facebook-grupper som är mot vargjakt. Förutom dom som råkar bo ute i byarna och har jakthund då kanske men dom är ju ett fåtal.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77080 Det som stör mej med det här med vargjakten, det är just det här med att alla skyller på jägarna trots att allt har gått "lagligt" tillväga, sen att det är mkt folk ute å jagar säger väl sej självt, det är första gången på MÅNGA år som det överhuve taget får jagas varg vilket gör att extra många ger sej ut på bara för att få chansen att ev skjuta ett sådant vilt som vargen, som man inte fått jagat under LÅNG tid... nästa år kanske det inte blir lika populärt att ut å jaga heller, det vet vi ju inte...

Sen känns det som att dom som går med i alla dessa facebook grupper, nu menar ja inte alla men MÅNGA, för modligen knappt vet va en varg är, å som aldrig är ute i skogen, jag vet ett antal som gått med i sånna grupper trots att dom förmodligen knappt varit utan för stockholms gränser, eller dom "storstäder" där dom bor...

Å ja hörde senast idag att det gått varg vid husknuten hos en äldre dam som åker rullstol, å vart är det då? Jo mitt Inne i byn??? är det där vargarna ska hålla till??? Är det det så tycker jag att vi ska sluta jaga vildsvin åxå, jo varför inte, släpp in dom i trädgårdarna hos dom som gillar vargen? va händer då? Jo då ska jägarna som dom hatar för att dom skjuter vargen, få lov att hjälpa dom att ta bort vildsvinen för dom förstör gräsmattan... I mångas hat mot oss jägare (jag jagade INTE varg) så säger dom att det är så konstigt att det bara är vi jägare som har problem med vargen??? Men det är inte vi jägare utan snarare våra hundar, å även bondens får, kor, grisar ja inte vet jag... Tycker det är dåligt att vi jägare får skulden för nått som vi skött väldigt bra enligt staten....
Tänk om samma röster skulle ljuda varje gång nån slår ner eller har ihjäl nån människa, sånt som är olagligt men nej, då äre ingen så vågar säga eller göra nått....

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77114 Nå, nu tror jag väl att inte alla äldre herrar från Dalarna snabbt blir upprörda och tappar fokus :wink: Dessutom finns det en hel del rappa unga damer här i Dalarna som kan tala för sig :lol:

Men mer allvarligt, det mest märkliga är att det är en debatt mellan "Jägarna" (vilka nu det är) och resten. Debatten borde ju vara mellan de kritiska och de olika politiska partierna. Där är det dessutom enbart kommunisterna som säger blankt nej till jakt på varg. MP slingrar sig i frågan men är för jakt.

Så det mest fega så här i efterhand är att inte alla dessa partier gick ut och tydligt sa/säger till alla dessa kritiker att de var de som utredde och beslutade att jakt skulle genomföras och man bad de människor, med jatklicens, som vill att ställa upp.
Lite tacksamhet hade varit på sin plats.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77124 Jag är lite kluven.

Jag har inga egna djur, men en hel del ungskog. Jagar inte heller. Älgar och rådjur är mina fiender, och enligt devisen "min fiendes fiende är min vän", så kan jag väl karaktäriseras som en "vargkramare" om man är tvungen att tillhöra den ena eller den andra gruppen.

Å andra sidan kan jag förstå djurägares frustration för att deras djur blir uppätna, och det är inte så värst mycket de kan göra åt det. Som mina träd, ungefär, fast jag får ingen ersättning för älgarnas bete. Nå, det är ju som det är.

Nu har regeringen (med stöd av alla politiska partier utom de där längst till vänster tydligen) dock beslutat att vi skall minska stammen till 210 djur, och det kan jag acceptera. Att då jägarna skjuter över en(1) varg är inget som jag tycker är märkligt eller något att anklaga dem för, hade faktiskt befarat att det skull bli värre. Sen så vet inte jag hur mycket som tjuvskjuts, men något är det väl kanske. Jägarna har skött detta helt ok, med tanke på förutsättningarna.

Hade man INTE gett tillåtelse till detta hade det varit (ännu) svårare att få folk att gå med på att importera vargar. Men med viss jakt tror jag man har lugnar ner många "varghatare", och gjort det möjligt med import. Och om man skall tro forskarna, så är det i längden bättre. Att ha ett reglerat antal vargar i landet kommer att på sikt öka acceptansen för varg, tror jag. Vem vet, den där gränsen kan nog krypa uppåt så småningom, om en 5-10 år eller så.

Så, summa summarum, jag tror beslutet om reglerad vargjakt kommer att befästa vargarna i landet, och på sikt ge möjlighet till fler och inte så inavlade vargar. Om vargarna blir mindre benägna att röra sig bland människor pga jakten vet jag inte, men om så är det också bra. De skall vara i skogen och äta upp Bambi, inte inne på gården och käka Lassie.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

ragnarn  
#77144 Jag blev alldeles nyligen medlem här på Skogsforum, eftersom jag är skogsägare och i praktiken bor i skogen här i en liten by i Dalarna och har alltid så gjort.
På kraftledninggatan bakom mitt hus kunde jag under julveckan glädja mig åt en löpa vargspår.
Det nämner jag eftersom någon annars kvickt som attan hävdar att jag säkert är nå'n jävla nollåtta som ska komma och ha synpunkter på förhållanden ute i skogslänen.

När jag läser igenom vad som skrivs här om vargen börjar jag emellertid tveka om Skogsforum verkligen är något för mig.
Min uppfattning om en värdegemenskap fick sig en rejäl törn när jag såg vad som här ventilerats om vargen.
Det som här skrivs är så beklämmande, okunnigt, fördomsfullt och hatiskt att det är svårt att ta till sig att det kommer från folk som man skulle förvänta sig vara, om inte uttalade naturvänner, i varje fall vana med och trygga i naturen.
Här rapas det ena hillbilly-argumentet efter det andra upp:
Om vargens ursprung - påståendet att den skulle vara inplanterad är så naivt att man tar sig för pannan. Saken har ältats av en liten skara rättshaverister och man trodde i sin enfald att folk fått klart för sig att vargar regelbundet vandrar in österifrån - om än inte alltid med turen att ta sig förbi renbeteslandet. Men det händer förvisso.

På något ställe framskymtar att folk pga vargen inte vågar gå ut i skogen. Hur skogsfolk över huvud taget kan känna rädsa för något alls i den svenska naturen är en gåta.
Om det finns någon trygg och säker plats i vårt samhälle så är det väl skogen.

I allt väsentligt i övrigt är domen i merparten inlägg här ovan hård och obeveklig mot en art som alltid funnits som en naturlig del i vår fauna.
Ja, någon är enfaldig nog att hylla våra förfäder som historiskt sett rätt nyligen såg till att vargen tillfälligt blev utrotad.
Vargens och de övriga stora rovdjurens återetablering är en stor framgång för svensk faunavård och och för naturen i övrigt.
Svensk natur har blivit sundare, mer komplett och mer spännande.

Nu vet jag inte hur många medlemmar det finns på Skogsforum men skulle majoriteten dela de uppfattningar som uttrycks härovan vore det en tragedi, men som vanligt tiger den stora massan, ruskar av sig en del obehagskänslor eller knyter näven i fickan åt galenskaperna. Det gjorde inte jag den här gången.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).