Öppna kategorin

impediment mark

11 inlägg 2172 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

impediment mark

wikinggroup  
#769233 Någon som vet var någon sida där man kan köpa impediment mark och hur mycket sådan mark kosta per ha?
var är det billigast att köpa sådan mark??
tanken är att köpa mark för att bygga en solcellspark på marken.
mvh Peter



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: impediment mark

alias  
#769236 Någon sådan sida tror jag ej finns.

Med risk för att låta gnällig så tycker jag nog att det känns fruktansvärt dumt att belamra mark (om än impediment) med solceller innan merparten av lämpliga tak är beklädda med solceller.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: impediment mark

wikinggroup  
#769237 Tanken är att icaros står på stativ på marken ej på tak och ger en god inkomst
kanske någon annan som vet någon stans där man kan köpa sådan mark

   TS
Användarvisningsbild

Re: impediment mark

Söderläge  
#769238 Kolla Hemnet och Objektvision, men den viktigaste faktorn är tillgängligt elnät. Behöver ni dra långa sträckor till en lämplig punkt att koppla på nätet blir det dyrt. Så dyrt att det inte går att få ihop kalkylen. Vi har mark i ett av de soligaste hörnen av riket och funderar på att bygga en egen solcellspark ( ev tillsammans med andra) Hade den varit på plats första april i år så hade vi nästan kunnat betala av 25% av investeringen på sommarens intäkter... Och vi får utgå från att det kommer vara relativt höga priser överskådlig tid...

Användarvisningsbild

Re: impediment mark

Söderläge  
#769240
alias skrev:Någon sådan sida tror jag ej finns.

Med risk för att låta gnällig så tycker jag nog att det känns fruktansvärt dumt att belamra mark (om än impediment) med solceller innan merparten av lämpliga tak är beklädda med solceller.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Håller i princip med.
Men en markbaserad installation är relativt lätt att ta bort och ger ingen oåterkallelig förlust av marken som byggnader och vägar gör. Markstativ av tryckt trä håller cellernas ekonomiska livslängd. Och om man vill bygga en liten servicebyggnad till det hela går det bara år ca 2% av betongen jämfört med ett normalt vindkraftverk...

Vi har börjat täcka taken för fullt, men ska man få riktig ekonomi i det hela så är det nog billig mark, nära stamledning och många hektar som gäller.

Användarvisningsbild

Re: impediment mark

uppland2  
#769241 För något år sedan pratade man om 12-15 tusen per ha häromkring. Gissningsvis är det billigare norrut och dyrare söderut. Jag skulle dock inte stirra mig blind på själva markpriset, det är ganska försumbart jämfört med själva utrustningen. Det är högre solinstrålning i södra Sverige, men den varierar ganska mycket, t.ex. runt Vänern, Gotland och Stockholm är bättre, småländska höglandet sämre. Närhet till befintlig infrastruktur i form av transformatorstation och ledningsnät, liksom vägar för att placera ut utrustningen är viktigare än själva markpriset.
En markbaserad anläggning är nog rätt tänkt, det blir billigare att installera och underhålla än på tak, och det är svårt att hitta tak på tiotals hektar som behövs för att få rimlig skala.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: impediment mark

wikinggroup  
#769244 uppland2 vet du någon webbsida där man kan köpa sådan mark. det var frågan
mvh Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: impediment mark

uppland2  
#769248
wikinggroup skrev:uppland2 vet du någon webbsida där man kan köpa sådan mark. det var frågan
mvh Peter

Du frågade efter pris och websida.
Leta på hemnet har redan nämnts, ludvig.se och https://carlssonring.se/ har också fastigheter, med fokus på gårdar. Om Härjedalen är aktuellt finns en fastighet för 4 900 000.- ute nu, https://ludvig.se/fastigheter/skogsfast ... erty-facts Med 200 ha impediment borde du kunna bygga en solcellsanläggning på 150-160MW. Räcker det? Kanske man kan ringa t.ex. Sveaskog, som säljer av en del mark.

Användarvisningsbild

Re: impediment mark

wikinggroup  
#769251 tack uppland2 var det jag var ute efter ska kolla mer i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: impediment mark

Svendufva  
#769265 Det är både svårt och dyrt att finna impediment att köpa. Då är det väsentligt billigare att hitta impediment på annans mark och teckna en 50-årig nyttjanderätt.

Avatar Fallback

Re: impediment mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769322 Ja som Sven skriver ovan så tror jag arrendevägen är mest framkomlig. Impediment ingår i befintliga fastigheter och kommer mycket sällan ut på marknaden som rena impediment.
Ska ni köpa fastigheter så krävs dessutom förvärvstillstånd om de ska köpas som bolag och normalt beviljas inte det.
Arrendevägen är dessutom mindre kapitalkrävande då ni bara behöver betala för den marken ni använder och inte massa överskottsmark som betingar ett högt inköpspris.

Leta reda på ett lämpligt markområde och tillfråga markägarna. Numera är det lätt att få fram ägaruppgifter via lantmäteriets hemsida.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).