Skogsekonomi

Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

25 inlägg 7758 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#769206 På Landshypotek strävar vi efter att erbjuda våra jord- och skogsbrukande kunder och privatpersoner konkurrenskraftiga villkor på såväl sina lån som sitt sparande, och har även under lågränteåren erbjudit ränta på samtliga inlåningskonton.

I det här nya ränteläget ser vi möjligheten att från och med idag, 1 september, höja sparräntorna ytterligare för dig som vill placera skogens intäkter eller sätta av en buffert privat eller i företaget.

Räntan på Skogskontot höjs med 0,55 procentenheter till 1,55% och för dig som är medlem, det vill säga har din bottenlånefinansiering hos Landshypotek, är den nya räntan 1,80%.

PS! Du vet väl att det går att flytta sitt Skogskonto från en annan bank. Vi hjälper dig gärna med flytten.

Läs mer om våra sparaerbjudanden på https://www.landshypotek.se/



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Camaro1969  
#769260 Skogslikvidkonto?

Avatar Fallback

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Robur Clivus  
#771856 Med stigande reporänta borde även räntorna på skogskonton och skogslikvidkonton börja öka, hade varit kul med en jämförelse här vad de olika bankerna erbjuder framåt.

Vi har 1,05 % på båda typer av konton hos vår sparbank, känns lite snålt från bankens sida.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#771871 Med anledning av det stigande ränteläget höjde Landshypotek Bank redan 1 september räntan med 0,55 procentenheter på Skogskontot. Den nuvarande räntan är 1,80% för medlemmar och 1,55% för övriga kunder. På Virkesbörsen går det att jämföra olika bankers erbjudanden.
https://www.virkesborsen.se/skogskonto/

Hälsningar
Anna Berglund

   TS
Avatar Fallback

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Robur Clivus  
#772000
Landshypotek Bank skrev:Med anledning av det stigande ränteläget höjde Landshypotek Bank redan 1 september räntan med 0,55 procentenheter på Skogskontot. Den nuvarande räntan är 1,80% för medlemmar och 1,55% för övriga kunder. På Virkesbörsen går det att jämföra olika bankers erbjudanden.
https://www.virkesborsen.se/skogskonto/

Hälsningar
Anna Berglund


Tack för input Anna, med den senaste räntehöjningen borde era skogskonton öka med ytterligare dryga 1 % efter senaste räntehöjningen ? Jag har funderat på att flytta till er men tvekar på grund av er låga soliditet i bankverksamheten samt att ni saknar en överrock som kan gå in vid ett ev. behov av en kapitalinjektion. Så risken ni har i er affär borde avspeglas mer i högre inlåningsräntor enligt min mening!

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

generationsskifte  
#772007
Robur Clivus skrev:Med stigande reporänta borde även räntorna på skogskonton och skogslikvidkonton börja öka, hade varit kul med en jämförelse här vad de olika bankerna erbjuder framåt.

Vi har 1,05 % på båda typer av konton hos vår sparbank, känns lite snålt från bankens sida.


Jag hade ett bokat möte igår med Handelsbanken för att gå igenom ungarnas konto samt lite smågrejer med mina egna. Då kom i alla fall räntan på tal och Handelsbanken skulle höja nu de närmsta dagarna till 1,7-1,8% när det gällde skogskonto.

Avatar Fallback

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772143 Sen att dom har höjt den rörliga utlåningsräntan med 2 procent under samma period ser vi ingen reklam om....

Avatar Fallback

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Robur Clivus  
#772148
haltaolof skrev:Sen att dom har höjt den rörliga utlåningsräntan med 2 procent under samma period ser vi ingen reklam om....


Nej, exakt! Jag tror den bästa medicinen generellt hade varit att ta bort insättningsgarantin. Då skulle vi få en helt annan konkurrens på räntor samt att bankerna skulle premieras efter soliditet och skapa ett mycket mer robust banksystem. Storbankerna som det ser ut idag skulle ha noll kapital på sina inlåningskonton.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Elis76  
#772183 Att förvalta andras kapital har alltid dragit till sig lycksökare.

De som är lite äldre här på forumet kommer säkert ihåg:
- Custodia
- Allmänna Kapital
- Capinordic Bank

Där insättningsgarantin räddade spararna.

1992 skakade det finansiella systemet i sina grundvalar och det blev tydligt att bankerna inte förmådde att på egen hand reda ut situationen. SEB tvingas till nyemission för att undgå konkurs och staten inrättar Bankstödsnämnden.

Hösten 2008 upprepas historien och ånyo visar det sig att finansmarknadens aktörer inte klarat av att sköta detta på egen hand.

Med dagens kranka blekhet i åtanke finns det synnerliga anledningar till dagens hårda kapitalkrav på banker och finansinstitut och skydd för småsparare i form av insättningsgaranti.

- Den fria marknaden klarade inte av ansvaret att med öppen konkurrens ansvara för finansiell stabilitet.

För den som vill ånjuta höga sparräntor och därmed hög finansiell risk, finns det otal möjligheter att låna ut sina surt förvärvade sekiner. Men går det illa kan man inte stå med mössan i hand och tro att insättningsgarantin skall rädda en, den dörren kommer att förbli stängd.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#772549
Robur Clivus skrev:
Landshypotek Bank skrev:Med anledning av det stigande ränteläget höjde Landshypotek Bank redan 1 september räntan med 0,55 procentenheter på Skogskontot. Den nuvarande räntan är 1,80% för medlemmar och 1,55% för övriga kunder. På Virkesbörsen går det att jämföra olika bankers erbjudanden.
https://www.virkesborsen.se/skogskonto/

Hälsningar
Anna Berglund


Tack för input Anna, med den senaste räntehöjningen borde era skogskonton öka med ytterligare dryga 1 % efter senaste räntehöjningen ? Jag har funderat på att flytta till er men tvekar på grund av er låga soliditet i bankverksamheten samt att ni saknar en överrock som kan gå in vid ett ev. behov av en kapitalinjektion. Så risken ni har i er affär borde avspeglas mer i högre inlåningsräntor enligt min mening!


Hej! Som du skriver är det troligt att fler räntehöjningar är att vänta framöver.
Och någon soliditetsrisk tycker jag inte att du behöver oroa dig för. Landshypotek har funnits i snart 200 år och vi räknar med att hålla igång minst lika länge till.
Med vänlig hälsning!
Anna Berglund på Landshypotek Bank

   TS
Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Torbjörn Johnsen  
#797782 Hur hög ränta kan man få idag på Skogskontot? Någon bank som krupit över 3% ännu?

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Sjögård 4  
#797785 Handelsbanken Skogslikvidkonto 2,45%

edit: ej förhandlad ränta

Avatar Fallback

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Midgård  
#797805 Danske Bank också 2,45%.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Gräsmark  
#797813 Länsförsäkringar, 2 år bundet, 3,40%

Avatar Fallback

Re: Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797823 2,6 % på skogskonto Landshypotek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).