Öppna kategorin

Spara el

27 inlägg 5136 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spara el

Sture Andersson  
#769181 Undrar hur nära vi var att Vattenfall var tvungna att slå ur något elområde i dag på morgonen, frekvensen var nere på rött ett tag .

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Spara el

Lillesves  
#769191
Sture Andersson skrev:Undrar hur nära vi var att Vattenfall var tvungna att slå ur något elområde i dag på morgonen, frekvensen var nere på rött ett tag .

Frekvensen kan tillfälligt vara utanför spannet 49,9-50,1 Hz Det är fortfarande ett "Normaldrifttillstånd". Hade frekvensen varit under 49.9 Hz mer än 15 minuter hade det varit "Skärpt drifttillstånd".
"Skärpt drifttillstånd i sig leder
alltså inte till avbrott eller en undermålig elkvalitet men riskerar att göra det om
inte åtgärder vidtas. Kraftsystemets marginaler och förmåga att hantera fel har
reducerats."

Är man däremot utanför intervallet 49,5-50,5 Hz i mer än en minut kan man behöva börja koppla bort delar.
Finns att läsa här:
https://www.svk.se/contentassets/7dfa08444dab4d3aba1adbbc38456c2b/systemdrifttillstanden.pdf

Användarvisningsbild

Re: Spara el

Humlas  
#769198
Sture Andersson skrev:Undrar hur nära vi var att Vattenfall var tvungna att slå ur något elområde i dag på morgonen, frekvensen var nere på rött ett tag .


Var hittar du detta?

Avatar Fallback

Re: Spara el

Sture Andersson  
#769205
Humlas skrev:
Sture Andersson skrev:Undrar hur nära vi var att Vattenfall var tvungna att slå ur något elområde i dag på morgonen, frekvensen var nere på rött ett tag .


Var hittar du detta?

Kontrollrummet

   TS
Avatar Fallback

Re: Spara el

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769211 Vill minnas att vi hamnade på dryga 50,5 Hz för ett par veckor sedan när en norsk exportkabel "löste", det ansågs som ett allvarligt läge med stor risk för följdfel.

Användarvisningsbild

Re: Spara el

svampbob  
#769212 Jag delade denna tidigare

https://biznesalert.com/balkans-the-sou ... ower-grid/

Kan inte Europa hålla sig med ett tillförlitligt elnät så kan en stor del av processindustrin börja på att fundera på att flytta verksamheten.

Oplanerade stopp är det värsta som kan hända i processindustrin.

Användarvisningsbild

Re: Spara el

Lillesves  
#769219
D Brown skrev:Vill minnas att vi hamnade på dryga 50,5 Hz för ett par veckor sedan när en norsk exportkabel "löste", det ansågs som ett allvarligt läge med stor risk för följdfel.

Det är väl lite det som är problemet om en stamledning eller exportledning falerar så tvingas elen att gå annan väg, vilket i sin tur kanske sänker den ledningen om det inte finns marginal nog där. Det blir en dominoeffekt.
Man behöver hela tiden se till att det finns tillräckligt med reserver tillgängliga.
Med minskad baskraft och istället mer slumpkraft har istället gjort att överföringskapaciteten minskat.
https://www.energiforetagen.se/pressrum/debattartiklar/2021/satt-ett-tydligt-mal-for-stamnatets-overforingskapacitet/

Användarvisningsbild

Re: Spara el

GloriaH  
#769227 Ja, jag tror att du först bör studera hur mycket el som förbrukas av olika elektriska apparater, till exempel här https://techlib.se/lib/8913/hur-mycket-el-drar-olika-apparater eller någon annanstans också, eftersom det finns många bra resurser för detta just nu. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Spara el

r93  
#769230
GloriaH skrev:Ja, jag tror att du först bör studera hur mycket el som förbrukas av olika elektriska apparater, till exempel här https://techlib.se/lib/8913/hur-mycket-el-drar-olika-apparater eller någon annanstans också, eftersom det finns många bra resurser för detta just nu. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa dig.


Ja, det är verkligen intressant, mycket prat om mobilladdare till exempel, sju stycken laddare drar alltså 2,6 kWh per år!!

Det man ska sluta göra är att städa, diska, tvätta& laga mat!

Avatar Fallback

Re: Spara el

Hema  
#769235
r93 skrev:
GloriaH skrev:Ja, jag tror att du först bör studera hur mycket el som förbrukas av olika elektriska apparater, till exempel här https://techlib.se/lib/8913/hur-mycket-el-drar-olika-apparater eller någon annanstans också, eftersom det finns många bra resurser för detta just nu. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa dig.


Ja, det är verkligen intressant, mycket prat om mobilladdare till exempel, sju stycken laddare drar alltså 2,6 kWh per år!!

Det man ska sluta göra är att städa, diska, tvätta& laga mat!

Går ju att städa utan dammsugare (dammvippa/trasa), diska fulla maskiner eller om du kan vrma vatten på vedspis, bruka det till handdiskning. För matlagning, är det väl storkok och även här om möjligt värma på vedspisen.

Själv funderar jag på sätta in en till varmvattenberedare eller något.

Fakta:

Min vvb står idag i ett lågt i tak-utrymme under duschen, allt bra så (kort väg för vattnet att röra sig), men den strålar väldigt mycket värme. I utrymmet finns även tryckautomatiken för djupbrunnspumpen och här finns även ett litet litet brödrostelement (aldrig behövt använda). I huset har jag sedan jag flyttade duschen en extra uppsättning uttag (kallt/varmt). Tanken var här att bara koppla in en vvb på kallt och ut på varmt.

Rörmockaren tyckte om min vvb och sa att den kommer hålla länge. Men då är det kanske bättre och låta den stå inne i huset? Fast det kan bli varmt på sommaren (klart då kommer den stå luftigare). Samt jag behöver nog ha någon form av värme i det lilla utrymmet under duschen.

Nackdel med flyttad vvb in i huset, svårarare att tappa ur, då man inte längre har lägsta punkten.
En dåligt isolerad vvb är fortfarande en dåligt isolera vvb oavsett var den står. Fast det är väl bättre att få värmen, där man verkligen vill ha den isf.

När jag byter brunnspump, så ska jag byta upp mig i rördimension, så att jag kan ha värmeslingan invändigt o så borde jag väl isolera bättre runt omkring röret/slangen och om det finns någon smart styrning för när värmekabeln blir ett måste. Så det inte fryser.

Avatar Fallback

Re: Spara el

r93  
#769245 Brandkåren kommer tyvärr ha att göra i höst/vinter när alla ska elda i vad som går att elda i…

Avatar Fallback

Re: Spara el

Hema  
#769249
r93 skrev:Brandkåren kommer tyvärr ha att göra i höst/vinter när alla ska elda i vad som går att elda i…

Sant och Polisen med hantering av vedstölderna.

Så det gamla vanliga komemr bli än viktigare, kolla dina brandvarnare, se till så att vägen är röjd, så lastbil kommer fram och att den sköts även vinter med snöröjning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).