Skogsnyheter

Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

34 inlägg 8401 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768881 Första steget till koldioxidbeskattning?

"Jaså, du har 1000 m3sk mindre än i fjol, det blir lite extra CO2-skatt"

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

rokon  
#768930 Att vi redan har ett taxeringsvärde på skogen som mest bara slår fel, så är det rent praktiskt bra att basera det på laserskanningen i de flesta fall, inget jag är emot.

Men man skall samtidigt vara medveten om att i blandbestånd med löv så slår laserskanningen fel så vitt jag har fått kunskap kring, och då har jag pratat med en av dem som jobbat med framtagningen av röjningsvarningen som signaleras av systemet. Men det var för flera år sedan, men är tveksam till att de har funnit någon lösning på det.

Nu propageras det ju för blandbestånd så det är väl något som man kan räkna med att det ökar med tiden hos de privata skogsägarna iaf.

Avatar Fallback

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773781 Skogliga grunddata har vi tillgång till allihop genom Skogstyrelsens mina sidor. Första undringen är ju då. Varför får taxeringsmyndigheten ihop 263 m3sk/ ha när jag bara får 215? Skanningen är gjord för bara ett år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Fredrik Reuter  
#773782 Jämför du exakt areal/yta som taxeringen gjort Skogsola?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773789 Det borde bli rätt för oavsett hur stor ruta jag ritar in på Skogstyrelsens karttjänst så ska jag bara få med min fastighet. Blir det fel så borde det bli åt andra hållet. Men någon räknenisse på Skatteverket kan ha suttit och lekt med datorn och gjort för stora rutor och även fått in volym från grannfastigheterna.

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Fredrik Reuter  
#773792 Eller också kanske du hamnat på ett av undantagen?

Undantag från Skogliga grunddata
Tillsammans med Skogsstyrelsen, Sveriges lantbruksuniversitet och Lantmäteriet har Skatteverket identifierat ett antal undantag. Anledningen till att undantag behöver göras är att det måste finnas tillräckligt många mätvärden från Skogliga grunddata på produktiv skogsmark för att beräkningarna ska bli representativa för taxeringsenheten. Om din fastighet undantas innebär det att virkesförrådet beräknas utifrån senast taxerat virkesförråd uppräknat med årlig tillväxtvolym:

- om fastighetens gränser och/eller utbredning är oklar eller om fastigheten är under ombildning
- om fastigheten har stor andel små (mindre än 1 hektar) eller smala skiften (bredd mindre än cirka 40 meter)
- om virkesförrådet ändrades vid den särskilda fastighetstaxeringen 2021 eller 2022
för de fastigheter som har andel i samfälld mark har inte Skogliga grunddata kunnat användas för att beräkna virkesförrådet på den samfällda marken
- om det saknas skogliga grunddata (fåtal områden med fjällnära skog)
- om det finns en stor differens mellan taxerad areal produktiv skogsmark och areal produktiv skogsmark utifrån nationella marktäckedata.


Ref: https://www.skatteverket.se/foretag/ska ... 8472c.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773797 Inget av det stämmer på mig. Det minsta skiftet som är värt att nämna är på 20 ha och det största på 490.

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Elis76  
#773811 Fördelen är att Du har möjligheten att ändra.

Räkna fram egna siffror och skicka in blanketten, det hade jag gjort. Kan man bara motivera sin uträkning så borde det vara lugnt.

Avatar Fallback

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773813 Ska göra det utifrån min egen tolkning av laserskanningen.

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

joran  
#773900 Ska bli intressant jämföra scanningen från 2013 med den 2023, på min egen fastighet. Borde få en bra bild av tillväxten, och hur den stämmer med skogsbruksplan.
Som sann och skeptisk norrlänning tror jag det växer betydligt sämre än många tror och förväntar sig.Nu talar jag bara om skogen i Västerbottens inland där jag lever och verkar.

Avatar Fallback

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

bdulf  
#774592 Suttit och studerat skogsbruksplanen samt jämfört med laserscanningen, gjorde beståndsindelningen med trädhöjdsskiktet som bakgrund. Fastighetstaxeringen föreslog ett värde som var 30 skm3/ha mer än mitt framräknade.

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Elis76  
#774598
bdulf skrev:Suttit och studerat skogsbruksplanen samt jämfört med laserscanningen, gjorde beståndsindelningen med trädhöjdsskiktet som bakgrund. Fastighetstaxeringen föreslog ett värde som var 30 skm3/ha mer än mitt framräknade.


Det står ju var och en fritt att ändra om man tycker de föreslagna siffrorna är felaktiga.

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Mellberg  
#774698 Frågan är om de köper dina/mina uppgifter. Så har det ju varit hittills och borde så vara även nu. Jag kommer att korrigera för mina fastigheter i alla fall. 😍

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

Torbjörn Johnsen  
#774718 Här finns en artikel i realtid.se om de nya taxeringsvärdena och vilka eventuella skattemässiga konsekvenser det kan få:
https://www.realtid.se/konsekvenser-nar ... etsmoment/

Användarvisningsbild

Re: Skogens taxeringsvärde utifrån laserscanning fr.o.m 2023

SkogsBasse  
#774988 Har svårt att visualisera hur mycket 210 m3sk/ ha är. Förstår att frågan är av typen hur långt är rep men finns det några exempel på vad detta motsvarar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).