Motorsåg och handhållet

Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

87 inlägg 41798 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

forest.  
#768726
anersimyra skrev:I övrigt är en lina kortare än 40 meter ett mindre bra val.

Varför är under 40m inge bra?

Det jag har att dra med är ett spakspärrblock med wire men den blir för kort om den ska sättas högt upp på stammen så tänkte använda lina i trädet och sen koppla på wiren.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768729
forest. skrev:
anersimyra skrev:I övrigt är en lina kortare än 40 meter ett mindre bra val.

Varför är under 40m inge bra?

Det jag har att dra med är ett spakspärrblock med wire men den blir för kort om den ska sättas högt upp på stammen så tänkte använda lina i trädet och sen koppla på wiren.

Med endast 25 meter lin så hamnar du allt som ofta inom trädets räckvidd..😯

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768773
Här ser du fördelen med en lång lina. Man kan alltså anbringa valfri mängd kastblock för att till och med kunna anbringa vinschen bakom trädet motsatt fällriktningen.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

hlb  
#768782 Jag använder ofta brytblocket. Då kan jag stå bakom trädet med Hypron och putta lite med kranen, alternativt hålla fast roten, om linan är lite lågt och toppen tar mot andra trädtoppar. Se bara till att fästet för brytblocket håller då det får ta dubbla kraften eller 4 ton med Hyprons dragkraft på 2 ton. Har bara 50 m vajer, men om brytblocket får en liten smäll av trädkronan är en världslig sak.
De oönskade krafterna, som vill flytta Hypron, tar dessutom ut varandra om man trycker med kranen o drar med linan. Detta resulterar dock i att brytblocket kan få ta 6 ton om jag tänker rätt.
Nä det gjorde jag inte. 8 ton kan det bli om Hypron står på blank is. Duger inte med vilken trädruska som helst att förankra brytblocket i.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Raggarö  
#768817 Bra tråd, det gjorde att jag fick tummen ur att beställa ny lina inför säsongen.
12mm Ø 40 meter lång, brottgräns 3500 kg.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768821
1661787283_b77a3198-9a04-4a4f-9835-1d257f815353.jpeg
Här ser man, eller ser förhoppningsvis hur man på ett enkelt sätt anbringar ett rep högt i en gran. 😀 Vad som förvisso inte syns är att repet är surrat runt stambasen men man ser i vart fall att repet löper över en tillräckligt kraftig gren. Att tänka på är att när man belastar repet så ska detta idealiskt spänna in mot stammen för en säker fällning.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768825
1661787388_8f12715a-8e89-4206-8a31-5a989e2812ba.jpeg
. Här ser man faktiskt bättre hur repet löper genom grenverket och även hur repet är anbringat runt stammen. Granen på bild är densamma som vi tvingar ner genom tallens grenverk i filmen..👍

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768827 Sen så förde jag oväsen med min trimmade 44 practica som fått sig en ny förgasare..👂👂😵‍💫😇.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

hlb  
#768832 För att va stabo är du rätt vass på att köra motorsåg. 😀

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

tallen100  
#768836 Han är väl värmlänning från början.. 😀
Stubbarna blir lite högre än i Småland, men såg kan han köra 😉

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768837
hlb skrev:För att va stabo är du rätt vass på att köra motorsåg. 😀

Ha ha ha… 🤣 jag är ju ”upptrimmad” i Södermanlands djupa skogar under manuellhuggningens dagar.. 🤣 i övrigt hänger gasfingret ännu inte med efter tio veckors ledighet men i slutet av veckan borde även fingret vara intrimmat.. :ymparty: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768838
tallen100 skrev:Han är väl värmlänning från början.. 😀
Stubbarna blir lite högre än i Småland, men såg kan han köra 😉

Värmland är som sagt födelselandskapet..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768840 Även lilldolmarn har varit iväg på trimmning och nu går jag och väntar på min stora Dolmar som även den är iväg norröver på lite handpåläggning.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

forest.  
#768871
anersimyra skrev:
1661787283_b77a3198-9a04-4a4f-9835-1d257f815353.jpeg
Här ser man, eller ser förhoppningsvis hur man på ett enkelt sätt anbringar ett rep högt i en gran. 😀 Vad som förvisso inte syns är att repet är surrat runt stambasen men man ser i vart fall att repet löper över en tillräckligt kraftig gren. Att tänka på är att när man belastar repet så ska detta idealiskt spänna in mot stammen för en säker fällning.


Fällt 11 tall idag och fick upp lina i alla på 10-15m höjd använde en 40m lina
behövdes inte mycket kraft med spakblock för att få ner dem.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

PRN  
#782090
Mikael_E skrev:Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta men provar här då jag iaf ska använda motorsåg när jag tar ner träden... :)
Har iaf några träd som står ca 1,5m från ett garage bla en gran på ca 35m och 4st björk/gran(ca 25m) som står i en klunga varav ett lutar kraftigt mot garaget. Skulle vilja ha lite tips om hur jag säkrast fäller dessa åt rätt håll. Grundprinciperna i fällning med riktskär och fällskär osv kan jag men finns det några andra knep man kan använda sig av? Har funderat på talja i traktorn eller dyl och dra ner träden efter försiktig sågning... Hur hade ni gjort?


Ja brytjärn å kilar :-)
Finns även vad heter det fälltryck eller nå sånt är inget fan av det där vi hade brytjärn å kramade trädet för hävkraft för 20år sedan .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).