Motorsåg och handhållet

Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

8 inlägg 3973 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

maick_84  
#768778 Hej alla. Jag är ny här på forumet!
Och har en fråga till er som är grymma på sågar.
Jag köpte en helt ny stiga cs 545 för två dagar sedan och har kör max 4h timmar med den. Problemet är att den e så sjuuukt svårstartad så det finns inte. Jag pumpar 6ggr som jag skall slår till choken men icke. Ända sättet att få igång möget är att fullgasa och dra ihjäl sig. Men det e ju sån jävla komp så jag håller på att dra sönder axeln snart?
Någon som vet vad jag gör för fel? Ska väl inte vara så jävla svårt att starta en helt ny såg? Eller?
Mvh maick



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768784 Låter som att du drar i den för mycket soppa. Choke ska användas försiktigt och absolut inte med varm såg.

Användarvisningsbild

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

maick_84  
#768790 Ja? Håller med? Men det står ju i instruktionerna att jag ska pumpa 6ggr på "kudden" 🤷‍♂️ choke och sen dra igång den den? Vi pratar endast kallstart nu. När den väl är igång är start av sågen inga problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

maick_84  
#768793 Den startade bannemig utan choke. Jag ska vänta en stund nu och prova starta igen utan choke 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768795 Gör tre ryck med choke. Sen fem ryck utan choke. Sen tre ryck med choke igen. Osv. Rätt som det är blir soppablandningen optimal och då går den.

Användarvisningsbild

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

maick_84  
#768803 Jag fattar vad du menar. Jag får experimentera mig fram. Nu gjorde jag 5 tryck utan choke och den startade direkt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

anersimyra  
#768813 Med choken tillslagen så drar du tills du hör att sågen tänder till. När sågen har tänt till så slår du genast ur choken och startar därefter sågen. Nu är väl sågen såpass modern att du får halvgas på sågen i samband med att du chockar sågen men är så inte fallet så ska sågen startas på halvgas med choken urslagen. Vid start av varm såg så slår du till choken och slår därefter ur choken utan att ha dragit i snöret och på så vis har du troligen aktiverat halvgasläget. Jag skriver troligen då jag inte vet säkert hur dagens konsumentsågar är uppbyggda..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Stiga cs 545 svårstartad? 🤷‍♂️

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768814 Som nån redan antytt: Sågen ska inte kunna gå med choken i. Bara hosta lite som att den vill gå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).