Skotare

Cranab 4510 likhet 5000/6010

8 inlägg 2925 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cranab 4510 likhet 5000/6010

lodin92  
#768755 Hej, jag har en gammal stalo med en cranab kran, antar de är en 4510 men saknar dekalen så kan inte säga säkert. Ser precis ut som 5000 kranen som satt på min hemek jag hade tidigare, förutom att stickan är kortare. Nu har det kommit en 6010 till salu, visst är de samma som 5000? Är sugen på köpa den och ta sticka och rotator till min kran, funkar det? Även gott med reserv cylindrar etc om de är samma grejer



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

HalvtumBSP  
#768764 Om jag inte missförstått något så var det nog så att SK 4500 och SK 6000 är i grunden samma kran och det är SK 5000 som är en liten specialare. Så det borde vara ett plus för dig. En titt i reservdelskatalogen ger att SK4510 och SK6010 har olika vipparmar, men huvudarmen har samma artikelnummer så den borde passa. Möjligen kan det vara bra att se till att tapparna till vipparmen följer med så du får rätt längd på dem.

Användarvisningsbild

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

lodin92  
#768766 Mitt minne svek mig, det var en 6010 på hemeken och det var samma som 6020 enligt cranab när jag behöde en manual. Säljs på auktion så svårt att mäta innan, men får se vars priset hamnar om jag törs chansa. Men låter hoppfullt ska se om jag kommer åt reservdelskataloger att granska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

HalvtumBSP  
#768767 Gott, om du inte hittar någon reservdelskatalog så kan du skicka ett PM med en mejladress till mig så kan du få en kopia på den jag har.

Avatar Fallback

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

AKKAMAAN  
#768819
HalvtumBSP skrev:Om jag inte missförstått något så var det nog så att SK 4500 och SK 6000 är i grunden samma kran och det är SK 5000 som är en liten specialare. Så det borde vara ett plus för dig. En titt i reservdelskatalogen ger att SK4510 och SK6010 har olika vipparmar, men huvudarmen har samma artikelnummer så den borde passa. Möjligen kan det vara bra att se till att tapparna till vipparmen följer med så du får rätt längd på dem.

Är inte säker på att du har rätt om huruvida Cranab 5000 var en (udda) "specialare".
Tidslinjen på Cranabs hemsida (Länk) nämner inte Cranab 6000/6010. Däremot nämns introduktionen av Cranab SK5000 år 1970
Här en broschyr från 1974 som länkar ihop Cranab 4510/4515/5000 (Länk)
Tidslinje
"1960 - Första "Vindelbjörnen" tillverkas
1963 - Cranab AB bildas
1964 - Cranab SK600, första kranen med vridmotor och rotator
1965 – Första fabriken, Cranab 1, byggs
1966 - Första lågbyggda gripen
1970 - Cranab SK5000, första OEM-leveransen till SMW 21
1972 – Andra fabriken, Cranab 2, invigs
1973 - Cranab kranar börja levereras med runtomsvängande rotatorer
1974 - Cranab AB köps upp av Jonsereds. Den första lastbilskranen produceras
1975 - Cranab börjar tillverka kranar och gripar till fällare-läggare maskiner
1977 - Motordrivna långkranar, 10-15m med patenterad slangdragning börjar tillverkas
1978 - Cranab AB köps upp av HIAB FOCO samt att första parallellbomkranen börjar produceras
1979 - Start för tillverkning av hjulburet fällaggregat med 15 m räckvidd
1980 - Gripsågar och hyggesplogar börjar produceras av Cranab
1982 - Cranab AB ägs till 100 % av lokala ägare
1983 - Combikranen lanseras
1988 - Valmet Logging köper Cranab AB
1991 - Cranab blir ensam producent av kranar inom Valmet-gruppen
1994 - Valmet Logging blir en del av Sisu Corporation
1996 - Sisu Corporation blir uppköpta av Partek Corporation
1997 - Produktion av tre nya lastbilskranar; 8 tm, 24 tm L-typ., 10,5 Z-typ.
1998 - Nytt off-road-program (skotare- och skördarekranar)
1999 - Cranab AB erhåller miljöcertifikat ISO 14001
2001 - Den nya CRF-serien tillämpas och ersätter det tidigare Off-Road-programmet
2002 - Partek Corporation blir uppköpta av KONE
2004 - Komatsu förvärvar Valmet Logging
2005 - Cranab AB köps upp av de lokala företagsledarna Fredrik Jonsson och Hans Eliasson
2007 - Slagkraft AB slås samman med Cranab AB
2008 - Cranab AB förvärvar 51% av Vimek AB samt att Cranab blir kvalitetscertifierat med ISO 9001
2011 - Nytt program för skotarkranar lanseras
2012 - FC16, största skotarkranen från Cranab lanseras
2013 - Cranab köper Vimek och Bracke Forest. Fassi och Z-forestab AB investerar i Cranab
2015 - Cranab lanserar lasbilskranen TZ12
2016 - Fassi blir majoritetsägare i Cranab
2017 - Fassi köper 100% av Cranab"
Senast redigerad av AKKAMAAN ons 06 dec 2023, 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

HalvtumBSP  
#768950
AKKAMAAN skrev:Är inte säker på att du har rätt om huruvida Cranab 5000 var en (udda) "specialare".


Jag skulle inte säga udda... men specialare håller jag fast vid 😎 Då det var den första modell som var mer eller mindre skräddarsydd för en maskintyp (SMV21) sen att den blev en succé även utanför SMV/Kockums hör inte till... 😉

Men du har rätt i att jag har varit ute i fel årtionde och svamlat... TS nämnde SK6000 och då är vi runt 79-80 någonting och härjar och då är SK5000 mer en parentes... Men din broschyr från -74 var upplysande, jag trodde SK4500 var nyare än så och att familjegemenskapen var SK4000/5000 resp. SK4500/6000.

Men det verkar snarare ha varit så att SK4500 var en "ny" 4000 baserat på 5000...

Forskningsstiftelsen Skogsarbeten har i sin tekniktidskrift Nr4 från 1976 (Kranar - en översikt) redovisat Cranab SK5000 (skotare) och Jonsered 6010 (lastbil) på samma rad med samma data. Kan det vara så att vid tidigt 80-tal (som min reservdelskatalog (4500/6000) är ifrån så har Jonseredsnamnet ersatt SK 5000 även offroad? Och att SK6000 då egentligen bara är en "dekaltrimmad" SK5000?

Avatar Fallback

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

AKKAMAAN  
#769026
HalvtumBSP skrev:
AKKAMAAN skrev:Är inte säker på att du har rätt om huruvida Cranab 5000 var en (udda) "specialare".


Jag skulle inte säga udda... men specialare håller jag fast vid 😎 Då det var den första modell som var mer eller mindre skräddarsydd för en maskintyp (SMV21) sen att den blev en succé även utanför SMV/Kockums hör inte till... 😉

Men du har rätt i att jag har varit ute i fel årtionde och svamlat... TS nämnde SK6000 och då är vi runt 79-80 någonting och härjar och då är SK5000 mer en parentes... Men din broschyr från -74 var upplysande, jag trodde SK4500 var nyare än så och att familjegemenskapen var SK4000/5000 resp. SK4500/6000.

Men det verkar snarare ha varit så att SK4500 var en "ny" 4000 baserat på 5000...

Forskningsstiftelsen Skogsarbeten har i sin tekniktidskrift Nr4 från 1976 (Kranar - en översikt) redovisat Cranab SK5000 (skotare) och Jonsered 6010 (lastbil) på samma rad med samma data. Kan det vara så att vid tidigt 80-tal (som min reservdelskatalog (4500/6000) är ifrån så har Jonseredsnamnet ersatt SK 5000 även offroad? Och att SK6000 då egentligen bara är en "dekaltrimmad" SK5000?

Jag har för mig att "5000" indikerar 5 to meter i lyftmoment och "6000" var en uppgradering till 6 tonmeter. Huruvida den uppgraderingen var baserad på att man helt enkelt accepterade ett högre hydrauliskt arbetstryck, eller om man använde en grövre lyftcylinder vet jag inte. Kanske en kombination av de två...

Avatar Fallback

Re: Cranab 4510 likhet 5000/6010

Edblad  
#820976 Hej! jag lånar tråden lite.

Dessa lyftdiagramsbilder som brukar finnas på kranar, ingen som har en sådan på cranab 6010? jag har nyligen köpt en sån kran men diagrammet är så slitet så det går inte att tyda något.. Eller om någon har tillgång till en gammal teknisk info kring dem?

mvh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).