Socialt (mer om oss)

Sommarrapporten 2022

73 inlägg 9429 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

totte  
#768722
hlb skrev:
totte skrev:Lät höras för sådär fem sex dar sen att vi skulle få 40 mm. Så sjönk det lite dag för dag för att igår se ut som vi i alla fall skulle kunnat få 7 - 8 mm. Blev 2.


Bli metereolog själv, Totte. Samma får jag höra, när jag gnäller på politiker och mitt svar är klockrent. : "Går inte, för jag vill inte ljuga."


Kan väl kasta tärning eller singla slant för att göra prognosen, blir nog lika pricksäkert när det handlar om några dagar framöver..

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

Brorsan  
#768822 Vi har fått 7 mm dom här dagarna här på Värmdö, det dammar inte på markytan i varjefall.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

HannuRöj  
#768831 Bli metereolog själv, Totte. Samma får jag höra, när jag gnäller på politiker och mitt svar är klockrent. : "Går inte, för jag vill inte ljuga."[/quote]

Kan väl kasta tärning eller singla slant för att göra prognosen, blir nog lika pricksäkert när det handlar om några dagar framöver..[/quote]
'Idag lokala regnskurar imorgon mest uppehåll' brukar prognosen lova. 😉 Sol eller regn, prognosen går aldrig helt åt skogen.
Och som skogsröjare blir man mer eller mindre blöt i varje fall.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Sjögården  
#768834 Knappt 40 mm till i dag middag. Gjorde ett ryck med tunnan och körde ut det som fanns kvar i gödselbrunnen.
Blir kanhända lite sent bete av det fram i oktober..
Lite försent för att få igång gräset ordentligt men djur på bete sen höst sparar vinterfoder som inte finns.
Blir nog tidigt betesläpp 2023… 😥

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

totte  
#768845 Ja se på tusan vi fick en hel millimeter till i natt. Så vi har fått tre sammalagt. Åskan dundrade runt omkring vid femtiden på morgonen men något liknande åskskur blev det inte.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768855 Kom ytterligare 30mm inatt med lite dunder o brak

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

johan eriksson  
#768864 Vi har fått 60mm sedan fredags kväll.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Söderläge  
#768867
johan eriksson skrev:Vi har fått 60mm sedan fredags kväll.


Grattis

Vi är nu uppe i ca 18 mm, sedan 15/6....

Hoppas att någon fastighet fick någon av de lokala skurarna iallafall...

Men nere vid kusten är det snart öken....

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768877
johan eriksson skrev:Vi har fått 60mm sedan fredags kväll.


Då behöver vi inte vattna blommorna denna veckan. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779478 Snart tar sommaren nog snart slut även här nere på våstkusten. Enligt https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta/ så har det nu varit två dagar med hösttemperaturer och med tre dagar till med hösttemparaturer som det ser ut nu så är sommaren slut 😢

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779483 Ja här ser det att bli någon minus o snö till helgen.🌨

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

lv_101  
#786834 Jag roade mig lite med historisk väderdata från SMHI. Här i västra blekinge ser det ut så här med nederbörden :

2021 : 702mm

2022 : 487mm (fram till och med 19/12, dom sista dagarna finns inte med i statistiken än)

Och för skojs skull 2018 också : 504mm

Vår grävda brunn sinade i somras och vi fick borra en ny. Enligt förre ägaren var det inget problem med grävde brunnen 2018. Det är fortfarande väldigt låga grundvattennivåer här, jag tänkte testa gamla brunnen nu igen i början av november men då var vattennivån fortfarande väldigt låg...Kollar man här så har det inte blivit mycket bättre sen i somras :

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvat ... tennivaer/

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

jannee  
#786872 Har en vattenkälla, grundvatten som är utsatt på kartor sedan 1700 talet.
Jag rensade upp den på 70 talet och efter vad jag vet (minns) har den ALDRIG sinat helt och hållet.
Dock gjorde den det 2022, tidig höst och ännu är den torr.
Detta om något säger, i alla fall för mig, att vi genomlider en kraftig grundvattensänkning.
Efter den lilla snösmältning vi hade i våras tills höstregnet kom fick vi max 60 mm regn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).