Motorsåg och handhållet

Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

87 inlägg 41792 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

machonisti  
#411374
Chemgineer skrev:Hoppla! Mycket närmare än så kan det knappt vara innan det går riktigt illa! Bra att se, sämre att uppleva...

Det bästa med alla filmklipp är att det som framställs som lyckade fällningar egentligen är ren och skär tur.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

JensSkoog  
#411387 Där hade dom tur. Alla kunne ju se från början av att det där skulle gå illa :mrgreen:

Jag säkrar med rep, ofta två, och drar med spakblock m. wire som har fäste
högt upp om jag har den minsta tvekan om hur det ska gå när jag
jobbar nära hus och annat som ogillar stora träd över sig :wink:

Om jobbet med säkring tar tid, så är det väl användt tid :grin:

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

eqlazer  
#411482 Där såg man också en bra anledning till varför det är bra att ha fällskäret i nivå under riktskäret.

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

550  
#411500
eqlazer skrev:Där såg man också en bra anledning till varför det är bra att ha fällskäret i nivå under riktskäret.


Ska det inte vara tvärtom, för att minska risken för spjälkning? :???:

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

eqlazer  
#411517
550 skrev:
eqlazer skrev:Där såg man också en bra anledning till varför det är bra att ha fällskäret i nivå under riktskäret.


Ska det inte vara tvärtom, för att minska risken för spjälkning? :???:

Rätta mig om jag har fel!

Hmm, det är väl om det är mycket över eller under som risken för spjälkning blir stor?
Om fällskäret är ovanför riktskäret så finns det risk att man slår av brytmånen när man slår i kilen. Och med högt fällskär så hindras trädet att tryckas bakåt då det faller, motsatt tänkt fällriktning. Däremot är det inget som direkt hindrar det från att kana i framåt i den tänkta fällriktning, alltså det man såg hända på filmen.

Med fällskäret lite lägre än riktskäret så får man mothåll när man slår på kilen. Och tvärt om mot ovan, så hindras trädet att kana framåt utan det går snarare bakåt ifall det ger sig innan det är tänkt.

Tyvärr vet man ju inte alltid vad trädet vill så man kan välja rätt metod :)

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

JensSkoog  
#411549
eqlazer skrev:
550 skrev:Tyvärr vet man ju inte alltid vad trädet vill så man kan välja rätt metod :)


Men nu vet vi ju att träd tänker och kommuniserar, så man
får fråga innan man hugger vad det vill :wink:

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

550  
#411683
eqlazer skrev:
550 skrev:
eqlazer skrev:Där såg man också en bra anledning till varför det är bra att ha fällskäret i nivå under riktskäret.


Ska det inte vara tvärtom, för att minska risken för spjälkning? :???:

Rätta mig om jag har fel!

Hmm, det är väl om det är mycket över eller under som risken för spjälkning blir stor?
Om fällskäret är ovanför riktskäret så finns det risk att man slår av brytmånen när man slår i kilen. Och med högt fällskär så hindras trädet att tryckas bakåt då det faller, motsatt tänkt fällriktning. Däremot är det inget som direkt hindrar det från att kana i framåt i den tänkta fällriktning, alltså det man såg hända på filmen.

Med fällskäret lite lägre än riktskäret så får man mothåll när man slår på kilen. Och tvärt om mot ovan, så hindras trädet att kana framåt utan det går snarare bakåt ifall det ger sig innan det är tänkt.

Tyvärr vet man ju inte alltid vad trädet vill så man kan välja rätt metod :)


Tror att du tänker helt rätt när det gäller att kila ett träd. Däremot om man drar med t ex vinsch så är risken att trädet spjälkar och slår bakåt större om fällskäret är under riktskäret. Trädet går kanske mer framåt, men står man i vägen så får man smällen. Omvänt om fällskäret är över riktskäret så skjuvas brytmånen av och rotänden hoppar av stubben framåt, men kronan går baklänges. Det borde ge mer tid att flytta på sig.

När man trycker med en maskin i filmen så är det varken roligt med spjälkning eller träd som går baklänges över maskin. Idiotiskt att trycka med en maskin på ett träd som lutar en hel del bakåt. Man måste komma upp en bra bit i trädet för att maskinen ska orka, och för att minska risken för att skjuva av brytmånen. Maskinen i filmen är i alla lägen alldeles för liten för att trycka med. Man ser ju hur maskinen får stammen att rotera och träffa han som sågar med änden. Ren tur att han överlevde.

Absolut livsfarligt att lägga tryck/spänn på ett träd innan man har rätt brytmån och huggaren har flyttat på sig.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

svampbob  
#411686 Bobcaten stod stod därtill i uppförsbacke. Med det baklutet på trädet och den grova grenen som gick nästan rakt bakåt så var nog trädets tyngdpunkt både ovan och bakom skopspetsen på Bobcaten.
Jag skulle ha fällt trädet åt ett annat håll alternativt tagit en stege och först försiktigt sågat av den bakåtlutande grenen.

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

forest.  
#768505 Hur högt upp på trädet ska man sätta vajer om man ska säkra och hur när det är tall med mindre krona i toppen?

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#768547
forest. skrev:Hur högt upp på trädet ska man sätta vajer om man ska säkra och hur när det är tall med mindre krona i toppen?

Har du hårt motlut eller grenverk enbart på motsatt sida om fällriktningen så fäster man med fördel rep/vajer ovanför tyngdpunkten.

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

forest.  
#768590
anersimyra skrev:
forest. skrev:Hur högt upp på trädet ska man sätta vajer om man ska säkra och hur när det är tall med mindre krona i toppen?

Har du hårt motlut eller grenverk enbart på motsatt sida om fällriktningen så fäster man med fördel rep/vajer ovanför tyngdpunkten.

tyngdpunkten 40% av trädlängden?

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Raggarö  
#768619 Rakt, normalvuxet träd så stämmer 40%.

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

forest.  
#768629
Raggarö skrev:Rakt, normalvuxet träd så stämmer 40%.

Raggarö
Räcker det att få upp linan 4m upp på stammen på en tall i 35cm dia. l 15-16m med liten normal kronöverhäng på motsatt fällrikning?

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

JensSkoog  
#768631
forest. skrev:
Raggarö skrev:Rakt, normalvuxet träd så stämmer 40%.

Raggarö
Räcker det att få upp linan 4m upp på stammen på en tall i 35cm dia. l 15-16m med liten normal kronöverhäng på motsatt fällrikning?

Det känns lite pyssligt, enligt mig, men alla träd är olika så man får värdera vad som duger.
Lina i träd och drag är grunnläggande fysik, och ju högre linan är plasserad, ju mer kraft har man när man drar.
Om en sådan tall står brevid hus eller liknande, skulle jag få min spakblockwire 6-7 meter upp innan jag var nöjd. Har fixat mig en teleskopstång så jag sticker wiren upp över en gren och drar den ner på andra sidan av stammen, kopplar i hop och stramar så wiren "vandrar upp".

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

forest.  
#768635
JensSkoog skrev:
forest. skrev:
Raggarö skrev:Rakt, normalvuxet träd så stämmer 40%.

Raggarö
Räcker det att få upp linan 4m upp på stammen på en tall i 35cm dia. l 15-16m med liten normal kronöverhäng på motsatt fällrikning?

Det känns lite pyssligt, enligt mig, men alla träd är olika så man får värdera vad som duger.
Lina i träd och drag är grunnläggande fysik, och ju högre linan är plasserad, ju mer kraft har man när man drar.
Om en sådan tall står brevid hus eller liknande, skulle jag få min spakblockwire 6-7 meter upp innan jag var nöjd. Har fixat mig en teleskopstång så jag sticker wiren upp över en gren och drar den ner på andra sidan av stammen, kopplar i hop och stramar så wiren "vandrar upp".


Men kastlina och slangbella är inget som funkar för att få upp vajer eller rep?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).