Öppna kategorin

Spara el

27 inlägg 5134 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spara el

Sture Andersson  
#768335 Det är mycket snack bland politiker, vems fel det är att elen blir dyr och att det ska byggas kärnkraft o så vidare .
Men inget om vad som ska hända till vintern , risken är ju helt klart stor att elen inte kommer räcka till ,och även om den räcker kommer det att bli priser vi inte sett förut . Jag tror vi kommer få ta till sparåtgärder ,som kommer ruska om samhället , i Tyskland har dom börjat stänga badhus ,och annat. Jag tror att om samhället ska klara sig måste vi stoppa allt som inte behövs . Vad jag saknar är framförhållning , jag hörde på radion i dag att dom räkna med att om vi spara 5 % skulle det göra gott, för min del tycker jag det låter lite ,men ok .Borde vara rätt lätt spara detta om viljan finns . Vad är alternativet
att industri inte klarar sig ,att hushåll inte klarar betala elen .Måste vara bättre spara och hålla nere elpriset.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Spara el

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768350 Vi började jobba mer aktivt med elförbrukningen i vintras när priserna började stiga. I samma veva gav den gamla tvättmaskinen upp så det är inte helt självklart var besparingen kommer ifrån.
Nummer 1 var att vi plockade bort all belysning som bara var dekorativ, vi har jobbat mer aktivt med att släcka efter oss, vi snabbtorkar ingen tvätt längre och så gör vi säkert mer saker som jag glömt.
10% har vi minskat på elförbrukningen från 5700 till strax över 5000. Att fortsätta sänka från den nivån lär inte bli helt lätt så nu blir det timprismätning och fokus på lågpristid i så stor mån som möjligt. Nya elmätaren kommer i början på september.

Avatar Fallback

Re: Spara el

Sture Andersson  
#768351
busholle skrev:Vi började jobba mer aktivt med elförbrukningen i vintras när priserna började stiga. I samma veva gav den gamla tvättmaskinen upp så det är inte helt självklart var besparingen kommer ifrån.
Nummer 1 var att vi plockade bort all belysning som bara var dekorativ, vi har jobbat mer aktivt med att släcka efter oss, vi snabbtorkar ingen tvätt längre och så gör vi säkert mer saker som jag glömt.
10% har vi minskat på elförbrukningen från 5700 till strax över 5000. Att fortsätta sänka från den nivån lär inte bli helt lätt så nu blir det timprismätning och fokus på lågpristid i så stor mån som möjligt. Nya elmätaren kommer i början på september.

Ja om alla försöker gör det nog en del, frugan kör inte torktumlaren längre ,den var en rejäl strömtjuv .Vi har redan fått timräknare ,men vi är pensionärer ,och är hemma på dan ,så jag tror det inte funkar för oss att ta timtaxa ,blir nog dyrare
då. Som du säjer med lampor har vi minskat rejält på .Sen kommer det bli solceller ,men det blir ju till våren så det hjälper ju inte i vinter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spara el

tallen100  
#768357 Vad gäller belysning så har ju de flesta ledlampor i det mesta nu, tex en lampa som motsvarar en gammal 40w ligger väl på ca 4,4w nu..
Så där borde ju förbrukningen minskat rejält på senare år såvida inte folk har skaffat tio gånger mer belysning.
Men så kan det väl aldrig vara 😉

Men många myror små, bygger en stor stack eller två. 😎

Avatar Fallback

Re: Spara el

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768358 Jag har solceller, värmer hus och varmvatten m.h.a en värmepump......jordvärme.
Har en 300 liters varmvattentank som försörjer mitt hus och en uthyrd flygel med varmvatten. (I flygeln matas en vv-beredare med varmvattnet)
Jag har i två års tid sommartid blockerat varmvattenproduktionen kl 19-10, på så vis kommer mesta vattnet värmas av egen el, skiner inte solen så värms det i.a.f.
Alla dagar utom en har det funnits varmvatten när jag skulle duscha.
Funktionen att höja vv-temp var 14:e dag mot legionella låg per default mitt i natten, jag ändrade den till mitt på dagen.
Bor man själv så borde även vattnet i värmepumpar med inbyggd beredare räcka för en dusch, vill man lyxa (eller får besök) så är det ju bara att klicka bort blockeringen.
Varmvattenberedaren i verkstaden sitter med vanlig klocktimer i vägguttag, den värmer vatten kl 12-15

Har tidigare hållit underhållsvärme i verkstad m.h.a två luftvärmepumpar, i största lokalen mest enbart för att en vattenledning passerar. Nu har jag köpt 20 m värmekabel som jag tänker isolera in längs röret och kallställa verkstaden.
Matrum, omklädningsrum och toaletter får (måste få) behålla värme via luftvärmepump, ett mindre rum med målarfärg och tvättho får lite hederlig elvärme.

Frågade Telge huruvida jag betalade för elen per timme eller som månadssnitt, det var månadssnitt. Om jag ville så kunde jag begära timavläsning hos nätägaren och då hade denne tre månader på sig att fixa.
Eftersom jag ser timförbrukningen i Eons app så känns det mer som att nätägaren inte vill släppa tim-siffrorna till elhandlaren.
Hur som helst så stundar väl mätarbyten överallt, då borde man kunna få timdebitering överallt av alla.
I.s.f skulle man ju kunna förlägga varmvattenproduktionen till nattetid under vintern (och alltid för alla utan solceller).
Strömmen är ju många gånger helt märkligt billig nattetid, nu t.ex 8-10 öre fram till kl 06, sedan 360 öre klättrande till 805 som värst. Före kl 06 kan man alltså köpa 9-10 kWh till samma pris som EN kWh kl 09 😮

Tibber är säkert också bra, dock så betalar Telge 10 öre mer för den utlevererade solcellskilowatten.

Avatar Fallback

Re: Spara el

Elmhult  
#768360 Installerade vedpanna och slängde ut luft/vatten. Min elräkning tvärdök. 🌳

Avatar Fallback

Re: Spara el

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768366
D Brown skrev:Jag har solceller, värmer hus och varmvatten m.h.a en värmepump......jordvärme.
Har en 300 liters varmvattentank som försörjer mitt hus och en uthyrd flygel med varmvatten. (I flygeln matas en vv-beredare med varmvattnet)
Jag har i två års tid sommartid blockerat varmvattenproduktionen kl 19-10, på så vis kommer mesta vattnet värmas av egen el, skiner inte solen så värms det i.a.f.
Alla dagar utom en har det funnits varmvatten när jag skulle duscha.
Funktionen att höja vv-temp var 14:e dag mot legionella låg per default mitt i natten, jag ändrade den till mitt på dagen.
Bor man själv så borde även vattnet i värmepumpar med inbyggd beredare räcka för en dusch, vill man lyxa (eller får besök) så är det ju bara att klicka bort blockeringen.
Varmvattenberedaren i verkstaden sitter med vanlig klocktimer i vägguttag, den värmer vatten kl 12-15

Har tidigare hållit underhållsvärme i verkstad m.h.a två luftvärmepumpar, i största lokalen mest enbart för att en vattenledning passerar. Nu har jag köpt 20 m värmekabel som jag tänker isolera in längs röret och kallställa verkstaden.
Matrum, omklädningsrum och toaletter får (måste få) behålla värme via luftvärmepump, ett mindre rum med målarfärg och tvättho får lite hederlig elvärme.

Frågade Telge huruvida jag betalade för elen per timme eller som månadssnitt, det var månadssnitt. Om jag ville så kunde jag begära timavläsning hos nätägaren och då hade denne tre månader på sig att fixa.
Eftersom jag ser timförbrukningen i Eons app så känns det mer som att nätägaren inte vill släppa tim-siffrorna till elhandlaren.
Hur som helst så stundar väl mätarbyten överallt, då borde man kunna få timdebitering överallt av alla.
I.s.f skulle man ju kunna förlägga varmvattenproduktionen till nattetid under vintern (och alltid för alla utan solceller).
Strömmen är ju många gånger helt märkligt billig nattetid, nu t.ex 8-10 öre fram till kl 06, sedan 360 öre klättrande till 805 som värst. Före kl 06 kan man alltså köpa 9-10 kWh till samma pris som EN kWh kl 09 😮

Tibber är säkert också bra, dock så betalar Telge 10 öre mer för den utlevererade solcellskilowatten.


Så som läget varit under sommaren så har du fått mer betalt för såld solel på dagen än du betalat för köpt ström på natten. Överföringskostnader inräknat.
Det är upp och nervända världen jämfört med ett år sedan då rekommendationen för alla med solceller var att förbruka så mycket som möjligt själv. Nu gäller snarare köp billigt och sälj dyrt och när det infaller är inte självklart från dag till dag. Värmepumpar och liknande behöver kopplas upp mot någon elpristjänst för att maximera besparing.

Jag har ett par kollegor på jobbet som får några tioöringar mer för genomsnittet på såld el än de betalar för förbrukning.

Användarvisningsbild

Re: Spara el

Vildmark  
#768388 nåt behöver man ju göra.. jag brukar ha en el på 500kr under sommarmånaderna..men nu ligger det på 2000kr.. och då mitt avtal löper ut så skulle jag binda om det.. men till ett fast pris på 9000kr i månaden??? !!! Jag sjunger som Eddie Meduza mera kärnkraft!!! Ska kolla om det går installera en vedpanna till mitt vattenburna och kasta värmepumpen åt skogen.

Användarvisningsbild

Re: Spara el

hlb  
#768397 Den som tar fram en serieproducerad, slitstark sterlingmotor eller ångmaskin för att driva en elgenerator med vedpannan borde få skogsforums nobelpris.

Användarvisningsbild

Re: Spara el

hlb  
#768401 Glömde att den ska va billig också, men det fattade ni väl, när det var jag som skrev.

Användarvisningsbild

Re: Spara el

Söderläge  
#768402
hlb skrev:Den som tar fram en serieproducerad, slitstark sterlingmotor eller ångmaskin för att driva en elgenerator med vedpannan borde få skogsforums nobelpris.



Det var på gång, men kursade....

https://www.elinstallatoren.se/2018/03/ ... -i-hemmet/

Men om man går ihop några markägare och skaffar ett eget kraftvärmeverk.....? Har tänk den tanken. Och kompletterar med en rejäl solcellspark.

Vem vet, kanske vi har om några år....

Avatar Fallback

Re: Spara el

alias  
#768404
hlb skrev:Glömde att den ska va billig också, men det fattade ni väl, när det var jag som skrev.


Jasså, inte värre än så? Jag utgick ifrån att det var gratis som önskades! 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Spara el

Sture Andersson  
#768459
hlb skrev:Den som tar fram en serieproducerad, slitstark sterlingmotor eller ångmaskin för att driva en elgenerator med vedpannan borde få skogsforums nobelpris.

Ja konstigt att det inte går få fram nått på det området ,vi som skogsägare har ju i det närmaste obegränsat med energi i skogen,, tänk om man kunde omvandla värme till el på ett bra sätt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spara el

Torbjörn Johnsen  
#768465 Såg ett ”enkelt” koncept på en tysk lantbruksmässa för ett tiotsl år sedan. Det var ett universitet som visade olika idéer om hur man kan producera sin egen energi. De hade kört in en 100Kw-traktor i en isolerad container. Hängt på ett skapligt elverk och sedan värmeväxlare på både kylvatten och avgaser. Traktorn kördes på nån slag enklare, egenproducerad rapsdiesel. Det blev ett litet kraftvärmeverk som ca 30% av effekten som el och berydligt mer i värme som kunde användas på gården. Enkel, befintlig teknink. Men det blir många drifttimmar på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Spara el

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768478
busholle skrev:Jag har ett par kollegor på jobbet som får några tioöringar mer för genomsnittet på såld el än de betalar för förbrukning.


Så har det inte vart för mig och mitt månadssnitt, räknar jag "allt" (köpt ström, överföring, skatt, förlustersättning och såld ström) utom den rena säkringsavgiften och avdraget så har jag köpt för 171 öre och sålt för 134.

Men jag har inte ens tänkt i de banorna tidigare, kanske synd att jag just skrivit på 3 år med Telge, Tibber hade nog vart bättre trots "10-öringen" upp på spotpriset som Telge erbjöd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).