Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köld gränser skogsmaskiner.

35 inlägg 14275 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75146
970D skrev:haha och en annan som klagar när det är 11-12 minus här nere i småland nu :D haha

Är du inte klok? Inte så kallt för tusan, vid 2-3 minusgrader börjar ju skåningarna ojja sig iaf :D

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Prorider  
#75147 Förra året rök 2 svärd och 3 kedjor på ett skift innan pappa och han som kör skördaren bestämmde sig för att ge sig. Då låg temperaturen på runt -30.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Gubben  
#75150 Som vi säger i Norrbotten. 9 månader vinter och 3 månader sämre sparkföre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Elias  
#75207
Gubben skrev:Som vi säger i Norrbotten. 9 månader vinter och 3 månader sämre sparkföre.


Blir det många dagar stående per år för er pga kylan?
Rätt intressant fakta finns på smhi sida med statistik över temperaturer och nederbörd.
http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/luft_rekord.htm

kan tillägga att oktober månads vinnare ligger ca 3 mil från mitt hemställe. Grannbyn i stort sett :P

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Knegarn  
#75229 ja med den upplysningen söker man ju inte asyl i vuoggatjålme direkt!!

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Elias  
#75233 Brukar vara i vouggatjålme och köra skoter varje påsk, brukar normalt sett inte vara så superkallt då men förra året så hade vi 30-35 minus på nätterna. Dock så blev det varmare otroligt fort, ca 8 grader i timmen. Så när vi åkte ut vid 10 tiden var det bara 20 minus.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Gubben  
#75249 Vi har haft tur det senaste åren vi kanske har stått 4-5 dagar på den tiden. Det skiljer sig även mycke vilken höjd man är på ex. Vi var på en myrväg och vid kojan var det -35 men uppe i berget 600m från kojan var det -22 så det kan skilja mycke på liten sträcka. Neder börden är också kul 10 mm regn motsvarar ca 10 cm snö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76244
Elias skrev:Brukar vara i vouggatjålme och köra skoter varje påsk, brukar normalt sett inte vara så superkallt då men förra året så hade vi 30-35 minus på nätterna. Dock så blev det varmare otroligt fort, ca 8 grader i timmen. Så när vi åkte ut vid 10 tiden var det bara 20 minus.


När det är sånt väder blir det ju fantastisk skare (om det blidar på dan vill säga). När jag bodde i norrbotten så kortades vägen till en kompis rejält när det var sånt före, kunde cykla rakt över åkrarna :grin:

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76789 Här blir maskinerna nog stående resten av veckan. Startar inte upp under -25 och har -34 nu och det ska visst bli värre de närmsta dagarna.
Kom precis in med hundarna efter deras nattpink, det tog mig längre tid att få på och av ytterkläderna än det tog för hundarna att pinka så det är i kallaste laget även för dem.
Senast redigerad av ICE ons 06 jan 2010, 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Nolltax AB  
#76801 -18. Fettet nästintill fruset. Pumpen protesterade hejvilt när utsticken jag in drog.
Vräkte på cykelkedjeolja i brist på annat. Hjälper för stunden.
Och, nej. Ej stor skogsmaskin. Kran på liten bil.
Har jag problem så lär Ni ha problem....

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Kse  
#76863 Om det börjar vara runt -25 så startar vi inte om det inte är panik.
Däremot är det inga problem att köra i -30 om grejerna är varma. Sågkedjorna går av lite oftare och slitna slangar passar förstås på att börja läka, men det får man ju räkna med.
Startade upp en maskin i -35 för några år sedan, anledningen var att den kom med trailer och det var bara att lasta av. Tog 1,5 timme för att få den att röra sig.

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

skogsjan695xl  
#76882 vi kör inte om det är under -25, så idag fick det stå still, var -29,5 vid maskin, fick iaf starta maskin så det ladda i strömmen som dieselvärmaren dragit iaf.

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76916 Nu har vi stått i 2 dagar , -28 vid maskin igår å -30 idag verkar inte bli nå varmare imorron 🙏

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Naders  
#76920 Hörde på nyheterna att det varit ner mot -39 nånstans i Dalarna! :shock:
Ingen som haft det så kyligt idag???
Å en annan fryser så fort det visas ett minustecken på termometern :wink:

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76970 Idag blir det att vara hemma har -28 och det brukar vara lite kallare vid maskin så man rullar in sig i täcket igen .
Bättre att köra en varm lördag istället

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).