Motorsåg och handhållet

RS52E tändning

7 inlägg 1245 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RS52E tändning

mpersson76  
#767913 Jag har en RS52E med distinkt men svag gnista. Lättstartad men stannar när den blir varm, gnistan försvinner. Tändspolen håller 0.7ohm i primärlindningen och 3.2kohm i sekundärlindningen. Låter väl ok men det kan väl bli överslag under drift, så den är inte utesluten ändå. Statorplattan går ju inte att mäta, så jag undrar om någon har spole och eventuellt stator över? Passar väl från motorsågen 52E också.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: RS52E tändning

johan eriksson  
#767940 Tyvärr är nog fungerande tändningar till dom ganska svåra att hitta, skulle själv behöva några stycken.
Kan man hitta brytartändning till 50, 51 eller 52 är det bättre, men även det börjar bli svårt.
Men som svar på frågan, ja det är samma tändning som i motorsågen.

Avatar Fallback

Re: RS52E tändning

mpersson76  
#767959 Jo, jag har märkt att det är svårt med delar, men jag måste fråga i alla fall! Det blir visst så med kvalitetsmaskiner, att när man börjar behöva delar efter 40år, så är de slut 😀 ! Om man hittar ett "modernt" svänghjul som passar på vevaxeln och med hyfsat lika diameter som fläkten, borde man med lite anpassning kunna montera tillhörande tändspole också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: RS52E tändning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768165 Rätt mycket meckande o få dit nåt annat...
jag kan med behöva ett tiotal tändningar om nån har över.. Många andra med gissar jag.

Avatar Fallback

Re: RS52E tändning

mpersson76  
#768174 Ja, men då är jag ju i gott sällskap! Kan ju bli ett projekt bara för skojs skull om man får tid över nån gång.. kanske, finns ju annat som ska göras också! Vet du om det är nån sorts standard på svänghjulskonorna på vevaxlarna på 50 kubikarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: RS52E tändning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768220 Nej, inte direkt. De har ofta samma i samma familj om de inte byter vevaxel mitt i allt, vilket händer ibland..

Avatar Fallback

Re: RS52E tändning

mpersson76  
#768256 Inte helt oväntat! Den får fortsätta ligga på pensionshyllan tillsammans med 521? bredvid brukssågarna RS44, RS52, 2x 520sp, 2150 och Stihl 201!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).