Verkstan

Laddning av optima batteri

32 inlägg 37781 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laddning av optima batteri

Bm 430  
#76735 Går det att ladda ett optima batteri som ett vanligt batteri eller
om det är något annat man bör göra innan man laddar på?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76740 Optimabatterierna kan laddas som vilket annat batteri som helst..
Jag använder en Ctek-laddare till alla mina fordon..traktorerna och bilarna..
Funkar hur bra som helst..
Använder dock en mindre laddare till typ mc och gräsklipparbatterier där laddströmmen inte skall vara så hög..
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

221  
#76757 har du den i bil så bör den ladda lite över 14 volt lite högre än vanliga...

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

Elias  
#76758 Man ska vara försiktig med att sätta på stora laddare på optima, kör man på för hög ström så förstör man gelen eller gör så batteriet blir sämre. Så ladda långsamt och längre istället för att tokladda 10A under kort tid. Många som dödat optima genom att överladda. Mitt råd är att köpa en CTEK för circus 1000:- finns ingen bättre laddare i min mening. Ska du ladda många batterier och mycket så finns även större/dyrare CTEK.

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

GremoNiclas  
#76764 Hörde någon som sa att det skulle vara speciella laddare för batteri med gele i :!: :?:

Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

jorgst  
#76770 Använd ctek s laddare så funkar det
När jag tar in en bil för service kopplar jag alltid på en laddare har en multi xs 2500 fastmonterad vid varje lyft
har bytt ett antal optima som laddats med gamla laddare

Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76823 Men då måste man ju byta generator också om man har optima, generatorn lär ju ladda mer än de flesta laddare. Ett tomt optima suger ju i sig oändligt med ström.. Ingen expert på batterier, men om batteriet klarar hög ström ur borde det inte klara lika hög ström in? Givetvis har tid och temperatur betydelse också. Däremot har jag märkt att röda optima är känsliga för att bli djupurladdade. Därför kör jag med dom gula nu för tiden, ger tillräckligt med ström och klarar mer misshandel..

Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

jorgst  
#76844 VÄXELSTRÖMSGENERATOR 13,8 till 15,0 volt
BATTERILADDARE (konstantspänning) 13,8 till 15,0 volt,
10 ampere, cirka 12–15 timmar
UNDERHÅLLSLADDNING
13,2 till 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere
SNABBLADDNING (konstantströmladdare), maximal spänning 15,6
volt. Ingen strömbegränsning så länge som temperaturen ligger
under 50°C. Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.
ÅTERUPPLADDNINGSTID
(i exemplet förutsätts 100 % urladdning – 10,5 volt)
AMPERE UNGEFÄRLIG TID UPP 90% LADDNING
4,2 5,5
100 ampere 35 minuter 52 minuter
50 ampere 75 minuter 112 minuter
25 ampere 140 minuter 210 minuter
Uppladdningstiden kan variera beroende på temperatur och
laddarens egenskaper. Om konstantströmladdare används avtar
strömstyrkan när batteriet laddas upp. När strömstyrkan sjunker
under 1 ampere är batteriet nästintill fulladdat.
CYKLISKA TILLÄMPNINGAR ELLER
PARALLELLKOPPLINGSTILLÄMPNINGAR
Konstant spänning med konstant strömstyrka (CC/CV):
14,7 volt, temperatur < 50°C, ingen strömbegränsning.
När strömstyrkan sjunker under 1 ampere avsluta laddningen
med en konstant strömstyrka på 3 ampere under 1 timme för
typen 5,5, och med 2 ampere för alla andra typer.

TEXT TAGITS UR optimas LADDNINGS INORFMATION


dom batterierna jag bytt ut har suttit i bla skyliftar enligt vår grossist för optima berodde det på felaktig laddning. det var blue top batterier ersatte gammla laddaren med cteks för fast montering .
Rekomenderar numera alltid kund att köpa ctek då vet jag att batterierna blir full laddade o jag slipper tråkiga garantier

Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76860 Men då verkar man ju kunna ladda i princip hur hårt som helst. Det är nog en felaktig underhållsladdning som tar död på batteriet, å en bra sådan funktion saknas nog i många laddare.. Det gäller nog dom flesta batterier..

jorgst: Vad har blue top batterierna för egenskap som inte dom gula och röda har?

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

Kse  
#76866 Problemet är väl att det försvinner vätska via batteriets ventilation om batteriet överladdas och den går inte att ersätta.
Det ska gå att starta en bil vid 8 volt, alltså lätt att köra i botten och då det krävs enormt med amp att ladda iom ett lågt inre motstånd.

Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

jorgst  
#76872
Forsgren skrev:Men då verkar man ju kunna ladda i princip hur hårt som helst. Det är nog en felaktig underhållsladdning som tar död på batteriet, å en bra sådan funktion saknas nog i många laddare.. Det gäller nog dom flesta batterier..

jorgst: Vad har blue top batterierna för egenskap som inte dom gula och röda har?




Laddas Snabbare kan väl ochså kallas fritids batteri. så har jag för mej att någon model är kombinerat start o djupurladding
sålt många för montering i båtar (nackdelen är ju att det tar många år innan man får sälja nya till dom :wink:

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76890 Kse, nä det tror jag inte för Optima kan ju monteras uppochner så det borde inte gå att få ut nån vätska?

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

Kse  
#76962 Laddar man med för hög spänningsnivå eller utsätter batteriet för extremt hög temperatur kan säkerhetsventilerna öppna sig och batterigaser släpps ut. Då är det ju elektrolyten som förångas och då man inte får/kan fylla Optima batterier så blir det problem. :geek:
Har man desutom monterat batteriet uppochner blir det nog värre :wink:
Kanske därför Optima själva säger att man kan montera i "nästan vilken position som helst"
Min erfarenhet av optima är att dom aldrig krånglar om man använder dom rätt. Tex inte använder en optima röd till sommarstuge tv´n och urladdar helt.

Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108141 Hur stort batteri, Optima, behöver man till en gammel-traktor som ska gå på vintern? Räcker 50Ah?

Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

amcore  
#108143 kan man ladda optima batterier :surp: har alldrig laddat mitt batteri som jag har i bilen med någon laddare och det är väll en 7 år nu :grin:

kanske annat där :roll: annars är cteks laddare fina som övriga förespråkat.. swedol har ju några med som ska vara bra men namnet Deca.. dom har även kampanj på dessa laddare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).