Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 införskaffad

29 inlägg 3729 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 55 införskaffad

persve  
#766834 Hej.
Fick hem min inköpta beg Husqvarna 55 i dag. Startade snällt på 4 rycket, varvade bra och gick fint på tomgång. Hade prutat ner den för att kopplingskåpan hade en spricka. Tur det för jag fick inte kedjestoppet att släppa, så fick ta bort det före provstart. Nu är ny kopplingskåpa beställd.
//Per



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Raggarö  
#766883 Gratulerar 😀
Jag har 2 st. 55:or, båda inköpta nya i slutet av 90-talet. Förutom byte av slitdelar så brummar de på....

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766885 Varför släppte inte bromsen? Bågen böjd?
Bröt ni ut kåpan med broms aktiverad för att starta?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

persve  
#766899 Handtaget/bågen var lite böjd, kan det varit därför? Lyckades inte få den att släppa. Tog bort bromsband och fjäder innan jag provstartade.
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766936 Kan vara så du inte får tillbaks kastskyddsbågen för den tar i bågen.

Hur fick du av kåpan i bromsat läge utan att bända bort bandet runt kopplingstrumman?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

persve  
#766942 Kåpan var som sagt sprucken och bromsbandet såg ut som det var bitvis halvt. Den kom ju med schenker så den var packad med svärdet på sidan om.
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766981 Funderade bara lite, får inte ihop det.
Om man inte får en broms att släppa som inte är på är det nåt annat.

Bromsar den och inte går att få obromas får den bändas av och då brukar nåt gå i kras.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Rotvältaren  
#766991 Den gamla kåpan var sprucken och bågen böjd och en ny är beställd. Motorn startar och går. Borde vara bra så.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767042 Säkert. Det är nu man ska lämna saken då?
Om det är så att bromsen var hel och bromsade så det inte gick att köra är det en sak, lätt åtgärdat som Rotvältaren så vänligt påpekat.

Om det är så att den inte var hel som trådskaparen beskriver och då inte kunnat bromsa är problemet större och de delarna kommer inte till nytta. Så för hans del borde det kollas upp.

Jag dricker kaffet i lugn o ro i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

persve  
#767223 Nu är den nya kopplingskåpan monterad. J....r vad man fick ta in för att släppa bromsen på den. Att de skickas med bromsen i? Borde vara lättare att lossa när den sitter på maskin. Så kanske den gamla fungerade men med halvt(på längden) bromsband och spricka hade jag bytt ändå.
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767230 Den ska vara släppt vid montering annsrs blir den kass det ögonblick vevaxeln snurrar.
Funktionen ska vara rätt både kast och tröghetsutlösning ska funka efter montering (oavsett om det är aldeles nytt eller begagnat.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Rotvältaren  
#767237 Det var helt rätt att byta kåpan, säkerheten ska man inte tumma på. Troligen släpper bromsen lättare när grejerna nötts in lite grann. Det kan ju vara skäl att kolla kopplingen att fjädrar är hela och att nållagret är smort för att förebygga framtida haverier som kan riskera att skrota bromsbandet igen.


Och det verkar som den nya kåpan kom till nytta trots viss uttalad skepsis...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Erre  
#767239
persve skrev:Nu är den nya kopplingskåpan monterad. J....r vad man fick ta in för att släppa bromsen på den. Att de skickas med bromsen i? Borde vara lättare att lossa när den sitter på maskin. Så kanske den gamla fungerade men med halvt(på längden) bromsband och spricka hade jag bytt ändå.
//Per

Fjädrar ska vara avlastade. Så dom har spänst kvar att göra det dom ska när det behövs.
Ingen som vet hur länge en sån del blir liggande på en lagerhylla innan den kommer till kund.
Jag ställer alltid mina sågar med kastskyddet i.
Dels avlastar jag fjädern och jag märker oxå om funktionen fungerar. Nästa gång den går i kanske den räddar en från skada. Om den fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767265 Just de här fjädrarna tappar nog mindre spänst än bromsbandet och risk föf skada på det så jah har dem olåsta.
Det är samma fjäder i många såg och jag har några extra. Bromsband är det alltid ont om verkar det som.
Man kan ta hem många, deg hjälps inte...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767267
Rotvältaren skrev:Det var helt rätt att byta kåpan, säkerheten ska man inte tumma på. Troligen släpper bromsen lättare när grejerna nötts in lite grann. Det kan ju vara skäl att kolla kopplingen att fjädrar är hela och att nållagret är smort för att förebygga framtida haverier som kan riskera att skrota bromsbandet igen.


Och det verkar som den nya kåpan kom till nytta trots viss uttalad skepsis...

Skepsis vet jag inte. Klart den ska bytas, ser allvaret i att ha det systemet i ordning riktigt och det bör kollas över ordentligt som även du påpekar nu efter det varit "nog så" en stund.
Inte nåt går itu utan orsak. Det står inte o ramlar ihop av sig självt.
Hittar man inte orsak finns risken det inte funkar när det behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).