sön 14 aug 2022, 18:20#767166
Vad duktiga ni var ni som fixade det!
Jag misstänker att Iste, har räknat vagnar sedan barnsben, vart tåg som passerar där vid Ljusnans strand på stambanan borde höras väl med bergen på ömse sidor som resonanslåda? Om ditt hus är placerat i riktning mot söder så bör du väl se stambanan i alla fall om du går upp på övervåningen/vindsvåningen och blickar ut från gavelfönstret åt väster?
Och Sixten vad har du för anknytning till tåg och järnväg? Jag tror nämligen att det krävs något speciellt för att fastna för denna mängd av vagnar som passerar förbi och klara av att räkna dem alla?
Och grattis även till anersimyra, som fixade rätt svar med minimal ansträngning, själv gick jag bet.
Det var nämligen kvällen innan, och jag koncenterade mig ordentligt och räknade alla vagnar och förundrades över att de fem loken som var placerad mellan vagnarna, ej alls befanns sig i mitten, så jag memorerade det också.
Men nu är det så att jag har en konstaterad lösningsmedelsskada med koncentrationssvårigheter, så jag blev endast lite distraherad av något när jag räknat klart, penna och papper låg endast 4 dm bort, men antalet vagnar hade redan försvunnit till glömskans station.
Jag anser att koncensus är 199 vagnar som då är rätt svar, även om jag saknar facit!
Förresten så kan jag rekomendera en mycket bra trilogi författad av Ernst Didring, den heter Malm och består av 3 böcker då; Första delen "Männen som gjorde det" Andra delen "Bergets sång" och Tredje delen "Spelarna"
" Det dröjde till 1914 innan D. grep sig an med det stora prosaepos, »Malm», som blev hans mästerverk som romanförfattare, boken om malmbanans tillkomst och de första åren av arbetslivet i Kiruna. Det är i sitt slag enastående i vår vitterhet. Där skildras sanningsenligt men i romanens fria form ett av våra största och viktigaste industriella företag. Genom sin förtrogenhet med allt dit-hörande och sin popularitet bland järnvägsmännen, sina studier på ort och ställe, behärskade han ett förstahandsmaterial utan like. Första delen, »Männen som gjorde det», berättar det väldiga arbetets saga, skiftande från vild grotesk till stor lyrik, en historia om arbetarnas och arbetsledarnas hårda kamp mot den ändlösa vildmarken. Humor och tragik, uppslitande arbete och vilda suporgier, lidande och lättsinne, oberäkneliga svårigheter inte minst för arbetscheferna, ett liv av våldsamma motsatser och ideliga krav på gränslös uthållighet, villighet och kraft rymdes här. D. moraliserade inte, han förstod människorna. Det heroiska i vad de genomförde kommer till sin rätt. Oförgätliga äro några kapitel: historien om de fem hästarna, som fröso ihjäl vid sina lass, medan skjutsbönderna sovo ruset av sig i en jordkoja, ingenjör Gerells ofrivilliga dråp på rallaren, scenerna i sjukstugan, när syster Ida tar hand om rallaren Sköld, som fått tyfus. Andra delen, »Bergets sång», har inte samma dramatiska form men är lika gedigen. Dess betydelse ligger i den kärvt sanningsenliga skildringen av arbetarna, några lata och gnatande som Lang, andra ärliga och viljestarka som Sköld, en präktig figur. Tredje delen,. »Spelarna», är beklämmande, och det första varslet om, att D:s optimism börjat skönja. Börsspelet med aktier — skulle det bli resultatet av arbetet på malmbanan och Kirunamalmens nyttiggörande? D. föraktade börsjobbarna, hjältedyrkare och idealist som han var. Våren 1914 tog D. avsked för att få »vinna den saliga friheten». Hans stora dramatiska framgångar ingåvo honom förhoppningen, att han skulle kunna leva på sin penna. Men läget förändrades snabbt, och med galghumor skrev han: och så ställer man till världskrig, för att jag slutar! "
Källa Riksarkivet
Och ja min farfar jobbade det sista året tills malmbanan färdigställdes det var 1902 till 1903, och laget han ingick i började vid Björkliden och arbetade sig upp i riktning mot gränsen mot Norge.
När banan var klar, så körde min Morfar som lokförare malmtågen, och även senare en av mina morbröder.
Den tågresa med flest byten jag gjort gick från Söderhamn ned till Rumänien och där vidare till Transylvanien, innaledes 14 tåg enkel resa, kommer inte ihåg exakt årtal men för ca 15-16 år sedan?
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680