Motorsåg och handhållet

Mindre elektrisk motorsåg

23 inlägg 3382 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

halvproffs  
#766894
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Skulle allt göras efter "skolboken" så skulle inte mycket bli gjort😅


Man skulle månne skriva en liten bok om trädarbeten från stege.. 😀


Stegvist grenarbete av Anders kanske den skulle heta. 😉

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

halvproffs  
#766895 Blev fel.
Senast redigerad av halvproffs fre 12 aug 2022, 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

halvproffs  
#766896 Fel igen. Otränad.
Senast redigerad av halvproffs fre 12 aug 2022, 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

anersimyra  
#766902
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Skulle allt göras efter "skolboken" så skulle inte mycket bli gjort😅


Man skulle månne skriva en liten bok om trädarbeten från stege.. 😀


Stegvist grenarbete av Anders kanske den skulle heta. 😉

Japp, och första kapitlet ska handla om tekniken att ensam resa en tio meter lång stege.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

OddHEriksson  
#766912 En god stige er halve jobben, det lærte man seg i sin gamle gartner/trepleie jobb ;) Alt handler vel om effektivitet ;)

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

paavo25  
#767059 Jag har semi funderat batterisåg. skulle säker gå fint, jag är ej många h i gången i skogen. Men....

Var tom i butik och snegla, fina kampanjipaket priser, tom makita nu 40v serie med ett batteri. Sen vaknade jag, makita värsting, 1,6kw och 6.6kg + batterikostnader. Har en shindaiwa 377, effekt nära lika och lättare. Den är lätt och med smala kedjan i klent bestånd trevlig. Men, hellre vill jag ha snäppet tyngre 452s Varv och kraft redan mer. Den väger enligt internätet 4,6kg.

De var liksom de, vill man gå omkring med tung och "slö" såg?

Ta en 6,6kg bensinare, de är redan stor såg de,

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767065
paavo25 skrev:Jag har semi funderat batterisåg. skulle säker gå fint, jag är ej många h i gången i skogen. Men....

Var tom i butik och snegla, fina kampanjipaket priser, tom makita nu 40v serie med ett batteri. Sen vaknade jag, makita värsting, 1,6kw och 6.6kg + batterikostnader. Har en shindaiwa 377, effekt nära lika och lättare. Den är lätt och med smala kedjan i klent bestånd trevlig. Men, hellre vill jag ha snäppet tyngre 452s Varv och kraft redan mer. Den väger enligt internätet 4,6kg.

De var liksom de, vill man gå omkring med tung och "slö" såg?

Ta en 6,6kg bensinare, de är redan stor såg de,


På bensinsågar brukar ju vikten anges utan vare sig kedja, svärd, bensin eller kedjeolja.

Väger du sedan bensinaren fulltankad och körklar, så blir det ofta några kilo till.

Så se till att jämföra den körklara vikten, så tar vi diskussionen därifrån...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

paavo25  
#767075 De är väl så, eksempel, 13 tums svärd och ked ca 900g och 0,7l bensin och olja ihop med 0,75 är 520g. 1,4kg + 4,1 så är minisågen 377 ändå lite lättare än makita usc012 på samma effekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).