Motorsåg och handhållet

Mindre elektrisk motorsåg

23 inlägg 3331 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mindre elektrisk motorsåg

jorgbrut  
#766752 Jag behöver utöka motorsågsparken med en mindre, lätt, batteridriven såg. Användningsområdet är röjning (toppning, ansning) av ledningsgata. Jobbet görs från stege så låg vikt är viktigt. Max diameter på det som ska sågas bör vara ca. 10 cm. Ett extra plus om sågen ingår i en serie så batteriet kan flyttas över till en häcksax eller trimmer osv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

OddHEriksson  
#766756 Jeg kjøpte en Ryobi 1830 i vår. Fin til sitt bruk, enkel å svinge rundt, men ! Kjedehastigheten oppleves som lav. Den gjør jobben, det går bare litt sakte.

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766757 Här finns flera alternativ, som t.ex. Husqvarna 535i XP eller Stihl MSA 200.

Både Stihl och Husqvarna har gott om batteridrivna trädgårdsmaskiner i sina sortiment, som går på samma batterier som respektive motorsåg.

Dock har Stihl tyvärr 2 olika batterifästen på sina maskiner (proffs och hobby), så det gäller att se upp där. Däremot är det samma batterifäste på Husqvarnas batteridrivna hobby och proffsmaskiner.

Själv kör jag Husqvarnas batteriprodukter och är över lag väldigt nöjda med dessa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mindre elektrisk motorsåg

alias  
#766761
jorgbrut skrev:Jag behöver utöka motorsågsparken med en mindre, lätt, batteridriven såg. Användningsområdet är röjning (toppning, ansning) av ledningsgata. Jobbet görs från stege så låg vikt är viktigt. Max diameter på det som ska sågas bör vara ca. 10 cm. Ett extra plus om sågen ingår i en serie så batteriet kan flyttas över till en häcksax eller trimmer osv.


Jag blir lite orolig när jag läser om planer på motorsågsjobb från stege.

Ska man dessutom utföra arbeten i ledningsgator så bör man ha genomgått ESA-röj för att veta vilka regler som gäller och vilka risker arbetet medför.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

anersimyra  
#766768 I ett reservat där jag tidigare arbetat genomkorsas reservatet av en 220 kW kraftledningsgata där man av någon anledning sparat små ekar som regelbundet toppas. Då jobbet endast syftar till att hålla nere höjden på ekarna så är en stångmotorsåg det överlägset snabbaste och smidigaste redskapet för jobbet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766771 Å det finns ju batteridriven stångsågar från bl.a. Husqvarna och Stihl...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

jorgbrut  
#766773
alias skrev:
jorgbrut skrev:Jag behöver utöka motorsågsparken med en mindre, lätt, batteridriven såg. Användningsområdet är röjning (toppning, ansning) av ledningsgata. Jobbet görs från stege så låg vikt är viktigt. Max diameter på det som ska sågas bör vara ca. 10 cm. Ett extra plus om sågen ingår i en serie så batteriet kan flyttas över till en häcksax eller trimmer osv.


Jag blir lite orolig när jag läser om planer på motorsågsjobb från stege.

Ska man dessutom utföra arbeten i ledningsgator så bör man ha genomgått ESA-röj för att veta vilka regler som gäller och vilka risker arbetet medför.

MVH
Alias

I den här korta gatan från vägen upp till huset går ingen starkström, den är nedgrävd. Endast fiber och tele.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

anersimyra  
#766781 ” Arboristsverige” fullkomligt rasade när jag la ut den här videon på FB.. 🤣 att jag sen jobbat från stege i mer än 30 år utan incidenter fick dem att fullkomligt explodera av harm.. 🤣 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Mindre elektrisk motorsåg

r93  
#766782 Ungefär som skogsforum exploderar när motorsågskörkort kommer på tal

Avatar Fallback

Re: Mindre elektrisk motorsåg

tallen100  
#766801 Skulle allt göras efter "skolboken" så skulle inte mycket bli gjort😅

Avatar Fallback

Re: Mindre elektrisk motorsåg

alias  
#766814
jorgbrut skrev:
alias skrev:
jorgbrut skrev:Jag behöver utöka motorsågsparken med en mindre, lätt, batteridriven såg. Användningsområdet är röjning (toppning, ansning) av ledningsgata. Jobbet görs från stege så låg vikt är viktigt. Max diameter på det som ska sågas bör vara ca. 10 cm. Ett extra plus om sågen ingår i en serie så batteriet kan flyttas över till en häcksax eller trimmer osv.


Jag blir lite orolig när jag läser om planer på motorsågsjobb från stege.

Ska man dessutom utföra arbeten i ledningsgator så bör man ha genomgått ESA-röj för att veta vilka regler som gäller och vilka risker arbetet medför.

MVH
Alias

I den här korta gatan från vägen upp till huset går ingen starkström, den är nedgrävd. Endast fiber och tele.


Ja, då lär ju inte ESA-röj vara aktuellt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

anersimyra  
#766816
tallen100 skrev:Skulle allt göras efter "skolboken" så skulle inte mycket bli gjort😅

Man skulle månne skriva en liten bok om trädarbeten från stege.. 😀

Avatar Fallback

Re: Mindre elektrisk motorsåg

brassel  
#766820 Kom över en nätt stångsåg från Stihl i våras,
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/ba ... TA-66.aspx

Nöjd hittills, tagit längs med skogsbilvägar.
Tänkte komplettera den med en MSA160, men de verkar ta tid att få den leverad.

Avatar Fallback

Re: Mindre elektrisk motorsåg

tallen100  
#766840
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Skulle allt göras efter "skolboken" så skulle inte mycket bli gjort😅

Man skulle månne skriva en liten bok om trädarbeten från stege.. 😀

Låter som det skulle bli en bra bok 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Mindre elektrisk motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766888 De som kan använda stege klarar det fint. De som inte kan borde låta bli eller få utbildning i detta underbara redskap.
Samma som allt annat...

Skriva bok, eller på FB, ja varför inte...
Det finns klart ett behov.
Frågan är om man kanske uppmuntrar de kunskapshindrade till dumheter då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).