Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83317 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766688 Några fördröjningar i rörelserna för de ska hinna greppa innan den andra öppnar tex?
Sånt är enklare att göra i tex Siemens logo 😉

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Lillesves  
#766690 Det är också en sport att kunna göra det med bara analog elektronik 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#766705 Ja, två tidreläer som ska öppna respektive stänga klorna innan den kör steget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766711
Lillesves skrev:Det är också en sport att kunna göra det med bara analog elektronik 🙂

Har upptäckt att den sporten blir dyrare 😉

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#775401 Dags för uppdatering igen.
Som nämnts har jag pysslat med automation av steget. Och efter lite provkörning i veckan som gick kan jag säga att det fungerar som tänkt.
Funktionen är inte smart på något sätt, men den sköter matningen så att man bara behöver hålla in knappen för fram respektive back.
Tid-reläerna som använts är dessa: https://pchbutik.se/sv/relae/31-2-pack- ... tmr10.html
Tiden får visa om det är kvalité eller Kina-skit. Men är de det senare är det inte allt för svårt att byta ut komponenterna.

Jag har kopplat efter detta elschema.
Kondensatorn vid tidreläerna är till för att de inte skall fladdra vid ett spänningsfall men är ändå tillräckligt små för att inte störa funktionen.
$matches[2]


För automatik av kvistknivar är det kopplat efter detta schema. Viktigt att inte aktivera två spolar samtidigt.
$matches[2]


Montering av givare på maskinen för att vända steget och öppna/stäng klor:
1665928615_img_20220823_142742423_hdr.jpg

1665928615_img_20220824_101956334.jpg

Stoppet på denna sidan behöver filas undan lite så att skruven för steg in som givaren ska känna av inte krockar.
1665928615_img_20220823_142817259.jpg


Kostnad för elektroniken och kabel till givarna ca 600kr +moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#832995 Lite uppdatering.

Har hittills kört väldigt lite med maskinen denna säsongen då det varit slutavverkning på schemat där ytterst få träd går i maskinen över huvud taget, alternativt har alldeles för grova grenar.

Jag har ända sedan starten tyckt att maskinen är instabil vid krankörning trots stödben. Särskilt om det är lite sidlut eller om det är en grop så når benen inte ner. Så jag gjorde slag i saken och förlängde varje ben en dryg halvmeter samt passade på att förstärka benet då de redan i ursprungslängd är i klenaste laget och riskerar att krokna. Originalbenen är bara 5mm gods, förlängningen är i 10mm gods. Så nu borde det hålla. Original KTS ben gav en bredd på omkring futtiga 2,8m. Med förlängning blir det nu strax över 3,8m beroende på hur långt benen behöver gå ner.

Stort tack till @hayabusa 08 som bidragit med mått på Hypro 755hb.

Hade lite otur och drog av vinschvajern. Passade då på att köpa en 40m istället för 35m som är original. Det går på trumman, men man bör vara extra vaksam så det inte snor sig. Oftast har jag vajer via blocket nära krantornet så där försvinner ju ett par meter extra också. Jag passade även på att skaffa Hypros krok och ögla. Mycket trevligare att jobba med och sliter förhoppningsvis inte lika mycket på vajern.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).