Motorsåg och handhållet

Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

8 inlägg 2407 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Sture Andersson  
#766520 Har en 550 som har varit med i många år , varje gång den har krånglar så är det tändstiftet som gett upp .
Har börjat förstå att det är lika bra byta det varje gång man gör lite översyn av sågen, för har det inte krånglat som kommer det snart göra det. Nån som har nån förklaring på detta , på mina andra sågar jag har haft och har inte behöver jag byta stift stup i ett .
Är annars väldigt nöjd med 550,ett jädra drag i den och har inte krånglat för övrigt ,men detta med stiften har ju orsakat mycket ilska under åren ,finns det nått som får en att bli så förbannad som en såg som inte går.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Björn T  
#766530 Vilken sorts tändstift använder du?

Avatar Fallback

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766537 Är du säker på att den inte bara surar? Ett gammalt stift kanske funkar igen när det torkat?

Användarvisningsbild

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766541 De här nyare stiften är rätt kass faktiskt om man jämför med äldre.
Bara o byta o se glad ut.

Varför är oftast för de blivit för varma.

Avatar Fallback

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Sture Andersson  
#766543
Björn T skrev:Vilken sorts tändstift använder du?

Det står japan på det ,köper det av Husqvarna service .NGK tror jag det heter

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Sture Andersson  
#766544
Mange skrev:De här nyare stiften är rätt kass faktiskt om man jämför med äldre.
Bara o byta o se glad ut.

Varför är oftast för de blivit för varma.

Ok det är kanske där problemet ligger ,att det blir för varmt, 550 har ju tydligen problem med att dom skär .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

Elis76  
#766545 Jag har märkt samma sak. Min röjare började rycka och sedan stannade den trots att stiftet [NGK BPMR7A] var "sprillans nytt". Efter montage av ett nytt likadant stift startade sågen utan problem. Jag monterade sedan det gamla stiftet i en motorsåg när jag kom hem, och den gick inte att starta.

Nu har jag kört ~ 50 timmar med ett nytt NGK-stift utan problem. Sågen startar kall som varm och går som den skall.

Det enda jag kommit fram till är dålig kvalité på stiftet.

Avatar Fallback

Re: Varför äter Husqvarna 550 tändstift .

FPe  
#766548 Kör med NGK CMR6H som Husqvarna och NGK rekommenderar enligt det jag sett, "6" är för högre temperaturer än "7" om det kan göra skillnad?
Inte råkat ut för ett trasigt tändstift på 8 år, då får ändå min 550 bekänna färg på vedbacken med det som inte vedkombin klarar av, brukar bli 2-3 gårdsträd per år.
Byter stift vartannat år då det inte blir så många timmar för min vedhuggning, 30-40 kbm per år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).