Traktorer och processorer

Stum bromspedal Valmet 6400

10 inlägg 3649 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stum bromspedal Valmet 6400

Hypro77  
#766527 Hej,

Jag har problem med vänster broms på Valmet 6400 som plötsligt började ta väldigt högt upp samtidigt som bromsen låg på. Smörjde upp ”vippan” bak som drar upp bromsskruven/justermuttern via slavcylindern. Men den satt lika hårt och bromsade hjulet. Lossade då på justermuttern och vippan blev rörlig, bromsen slutade ligga på samt handbromsen tog längre upp. Hoppade in i traktorn och kunde trycka pedalen i botten två gånger sedan hamnade den i samma höga och stumma läge. Handbromsen är dock nu lösare än tidigare och bromsen ligger inte längre på. Är det någon som känner igen detta fel? Tycker det är märkligt att bromsen inte ligger på om det nu är slav/huvudcylinder som skulle spöka. Har funderat på om bromspedalspelet påverkats på ena pedalen, men inte hunnit kolla det. Förtydligar att nu ligger ingen broms på och det är bromsverkan på bägge men ena pedalen tar 3 ggr så högt upp.

/Daniel



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766534 Sitter det slang nåstans på kretsen? På en bil kan ju inner och ytterhölje separera, så den drar ihop sig när det blir tryck i systemet. Man kan se igenom en sån slang när den är lös, så det är inget att gå efter.

Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Hypro77  
#766539 Det är en bra synpunkt. Vet inte riktigt om det är slang men det ser så ut i verkstadshandboken. Ska kolla till helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

ÅsaNisse  
#766556 Jag hade samma fel på min 6200 och det var kulan i huvudcylindern som låste i loppet.

Användarvisningsbild

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Bert1  
#766576 Är väl en liten bit slang strax efter huvudcylindrarna

Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Hypro77  
#768462 Uppdatering: jag pratade med lantmännen maskin och de var ganska säkra på att det var huvudcylindern. När jag provkörde traktorn någon dag senare hade den blivit normal igen. Troligtvis behövde cylindern lite motion men att den ger upp igen är nog inte osannolikt. Jag sliter på den ett tag till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Ådii  
#768559 Oftast när bromsarna bråkar på dessa är det cylindern där bak där du smörjt på endera sidan som kärvar fast. Beror oftast på att man trampar ner pedalen i botten och drar upp handbromsen så åker cylindern längre ut än om man bara drar upp handbromsen. Har det så med åren börjat bilda rost eller liknande så gör det så att cylindern kärvar fast.
Händer det igen så kan du pröva koppla bort låset som låser båda bromspedalerna ihop och se vilken sida som är stum och sen ta en hammare och klappa tillbaks cylindern genom att slå på hävarmen där bak som drar i bromsen, så får du den att släppa. Märk väl om de en gång har börjat kärva så är det bäst att byta ut cylindern så fort som möjligt innan vintern eftersom de kan ta fast om man bromsar med fotbromsen och då kan traktorn dra snett, vilket inte är roligt på en hal yta..

Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Bosse1  
#768580 Det är bra att byta bromsoljan ibland, sa han som inte bytt på femton år :oops:

Användarvisningsbild

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Bert1  
#768601 Har varit ute för på några Valtra att rätt vad det är så går bromspedalen i botten släpper upp och trycker igen då finns där broms
Och den bromsvätskan har varit svart som motorolja och tjock så det går knappt och suga ut den med sån bromsluftare utan att ha pumpat nån gång med öppen luftnippel.
Men med ny bromsvätska så har har det där med att bromspedalen går i botten försvunnit och läser man serviceschema så skall bromsvätskan bytas vid 1000t service

Avatar Fallback

Re: Stum bromspedal Valmet 6400

Bosse1  
#795326
Bosse1 skrev:Det är bra att byta bromsoljan ibland, sa han som inte bytt på femton år :oops:

Fick ändan ur vagnen och bytte både till bromsar och "hishift" kopplingen, lossade vid pilen och blåste från behållaren tills det var tomt den var duktigt brun.😇 A serien 2005.
1678395562_screenshot_from_2023-03-10_01-58-39.png

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).