Verkstan

För kall olja

144 inlägg 52279 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

stegmaster  
#76230
Knegarn skrev:jag tror inte byte till nh är aktuellt men om det skulle va det så vill jag bara säga GÖR DET INTE! finns inte en axel i traktorskrällena som håller!!

Håller med. Det har varit otroligt mycke fel på vissa Nh modeller, va jag har läst i tidningar och forum i Norge.
Och inte minst viljen hos återförsaljaren til at gjöra något åt felen, har varit hyffsad.
Men säljer ganske bra gjör dom endå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dette med tjock olja och trega automatlåder i kylan, ska enligt vissa tidningar vara et problem för alla produsenter.
Det e ju eksakt detta Valtra har provat lösa med sina nya automatmodellar, och som dom verkar ha lyckats med, va jag har läst.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76235
obantteg skrev:
Slurfi skrev:Nä faktiskt inte i detta läge! Jag säger köp TVÅ NH! Claas är så schwajnigt dyra så man måste gå ut om man ska läsa broschyren.


NH verkar ju inte vara så bra traktorer om man måste köpa två för att ersätta en claas :roll:

Nä man måste inte men man vill, sen är det så att en Claas på 200hk motsvarar ungefär en NH på 40hk.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76289 Svar till Axwell. Claas:en är en Arion 697.
Det borde gå att hitta något om värmare eller oljan till just Claas på nätet.
Nu är det så att min fyndighet med sökord inte är det bästa, inte heller mina tyska kunskaper.
Lantmännens verkstäder i Sverige borde ha någon som kan just Claas, har heller inte hittat till den verkstaden.
Egna funderingarna är oljan, termostat styrd fläkt , termostat till oljekylaren,lika som på skogsmaskinerna.
Det sitter en JD motor i traktorn, så de prylarna bör finnas på hyllan.
Oljan, Lantmännen måste komma med en olja som funkar vintertid, med bibehållen GARANTI på traktorn.
Slurfi: lugn och fin, var och en lever i sin illusion, jag med, även om det är lite stökigt just nu.
NH var med och räkna på traktor bytet, Men det blev en Claas.

Alla har vi våra handikapp, jag har en Claas.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76290
Famag skrev:Alla har vi våra handikapp, jag har en Claas.


Och Slurfi har en NH... :grin:

:D

MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#76329
Famag skrev:Svar till Axwell. Claas:en är en Arion 697.
Det borde gå att hitta något om värmare eller oljan till just Claas på nätet.
Nu är det så att min fyndighet med sökord inte är det bästa, inte heller mina tyska kunskaper.
Lantmännens verkstäder i Sverige borde ha någon som kan just Claas, har heller inte hittat till den verkstaden.
Egna funderingarna är oljan, termostat styrd fläkt , termostat till oljekylaren,lika som på skogsmaskinerna.
Det sitter en JD motor i traktorn, så de prylarna bör finnas på hyllan.
Oljan, Lantmännen måste komma med en olja som funkar vintertid, med bibehållen GARANTI på traktorn.
Slurfi: lugn och fin, var och en lever i sin illusion, jag med, även om det är lite stökigt just nu.
NH var med och räkna på traktor bytet, Men det blev en Claas.

Alla har vi våra handikapp, jag har en Claas.


Om det är en Arion 697 så är modellen nyare än alla oljeguider som jag tittat på (Ares 697 är lätt att hitta).Är det något som skiljer? Det finns rena vinteroljor men jag antar att du inte vill söla med minst 63 liter två ggr/år.
En bra syntetolja överträffar nog alla krav för garantivillkoren (men säkrast begära skriftligt av Lantmännen). Detta tillsammans med en värmare inuti vx. lådan löser troligen 90% och är det mest kostnadseffektiva, även på sikt. Övriga åtgärder har du ju bara nytta av sedan traktorn redan varit i arbete, förhoppningsvis klanderfritt.
Slangvärmare är en ineffektiv nödlösning, tänkt för stationära system med extra cirkulationspump. Gå in på http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE där det visas olika lösningar. Lantmännen borde ju känna något ansvar och stå för monteringen men även oljebytet

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76399 Verkaren på Lantmännens verkstad i Västerås har varit just när det gällde hydrauliken.
Den blev lite konstiga funktioner med frontlyften.
Ombyggnaden av verkstadens montering gick bra att få till rättat.
Han har varit långledig, börjar på måndag, då ska jag höra vad han kan gå med på för att avhjälpa problemet.
Misstänker att han är lite uppbunden av den så kallade organisationen.
Han måste sannolikt ha lov från andra innan han säger mig något.
Innan nyårshelgen kollade han om motorvärmare för olja, men sa att Claas inte hade någon sådan i original.
Calix har, så nu blir det till att få en monterings anvisning från Lantmännen maskin. Och en oljerekommendation.
Ansvarsfrågan är lite diffus bland folket hos Lantmännen, men olja som fungerar måste de väl ändå stå för.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76445 Du verkar ha en försiktig och förlåtande inställning till ansvarsfrågan, Famag..?
Jag har jobbat på märkesverkstad i 26 år, visserligen bara för personbilar då, och skulle vilja påstå att hade det varit samma bekymmer med en bil, så hade verkstaden,återförsäljaren och tillverkaren fått fixa problemet utan diskussion, och ersätta kund för sveda och värk..
Som näringsidkare hamnar man i en lite annorlundare position än som privatperson, förmodligen..
Men helt klart är, att Lantmännen äger problemet till 100%..Traktorn som dom har sålt till dig fungerar ju inte tillfredställande i kyla..
Då får dom ju, helt solklart, rätta till det problemet.. Kostnadsfritt så klart.
Var bara saklig,lugn och orubblig i din argumentation så inser dom snart att slaget är förlorat..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#76449 Tummen är vikt för att du skall få en användbar Claas. De flesta fordonsköpare googlar efter tester och skriverier före affär, vi får hoppas att även Lantmännen inser det.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

jorgst  
#76519 En ny traktor är ju ingen liten investering så att kunden blir nöjd borde vara högprioreterat tycker man ju även för ett stort företag som lantmännen.
"en nöjd kund kommer oftast tillbaka o rekommenderar andra att göra detsamma"
hoppas allt löser sig för dej

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76630 Verkaren i Västerås har tagit ledigt en vecka till.
En bekant som gick på fiolkurs, när han anmälde sig på nästa så hängde sig läraren !
Har varit i kontakt med Staffanstorp nu på morgonen i stället.
Det var ingen glad röst i andra luren, när jag presenterade mig.
Fick ungefär ett svar liknande, "jasååååååå har du fortfarande problem"
Surnade till och ringer försäljningschefen, redogjorde för läget.
Staffanstorp ringde 15 min senare och var mycket gladare.
Fick bekräftat att viskositeten i Agrol hybran pluss ska vara 68, den olja som ska vara enligt Lantmännen
Frågade om det gick att använda Castrol Trans Plus 80 W (ca 40 i viskositet vad gäller hydraulikolja)
Staffanstorp skulle genast kolla med Claas, samt återkomma under dagen.
Så nu kommer nog Lantmännen Maskin att fixa och dona, ge blommor på födelsedagen.
De kommer säkert att längta efter fler kunder som ger utmaningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76674 Lantmännen behöver uppenbarligen jobba på sin attityd gentemot sina kunder... 👎
Bra att det verkar hända något, Famag.. :-bd
Trist att man ska behöva bli sur och irriterad..
Fortsätt gärna att uppdatera om hur det går..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#76692 Den olja som du föreslår ligger ju i en annan division betr. bra visk. index, 167 mot hybran plus med måttliga 141. Det kan ju inte bli sämre än hybran. http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds. ... enDocument

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76716 Fick kontakt med Agrol:s oljeguru i Luleå. Yngve Lind.
När han fick klart för sig att traktorn varit på demo 225 timmar, vill han ha ett oljebyte pga, diverse maskiner hos olika användare har används. Han vill dessutom ha ett oljeprov för analys.
Han vill ha kontroll av bypas ventilens tryckinställning samt filterbyte.
Hans erfarenheter av Claas var från nord nord Norge, där har Hybran plus oljan fungerat.
Möjligt att det är så som Lind tror att viskositeten på oljan har förändrats.
Även jag har en traktor med Agrol turbo combi som används till samma maskiner och vagnar.
Fick även veta av Lind att Valmet hade tagit fram en oljevärmare till 505:orna att ha i växellådan, på 50 W.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#76727 det är ju möligt faktiskt att den ursprungliga oljan är utbytt till hälten vanlig 10-30 om alla som testat den har haft diverse hembyggda lastväxlare och dylikt!
Kan du ta en bild på traktorn? Dom är ju fina åtminstone domdär claas även om dom är tröga i kölden :)

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Skogshuggarn  
#76732
Ulf skrev:Lantmännen behöver uppenbarligen jobba på sin attityd gentemot sina kunder... 👎
Bra att det verkar hända något, Famag.. :-bd
Trist att man ska behöva bli sur och irriterad..
Fortsätt gärna att uppdatera om hur det går..
MvH. Ulf


Har (läs länge), funderat på en (ny) Valtra, men förtroendet är inte det allra bästa för nämnda "återförsäljarnät", och därför dra man ju öronen åt sig.

Nåja, hoppas det löser sig för din del, Famag,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).