Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 491256 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Fredrik Reuter  
#766176
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:Har denna varit diskuterad i tråden ännu? Förre generaldirektören för svenska kraftnät och modersten Mikael Odenberg.

https://www.arbetsvarlden.se/kronikor/v ... det-ga-in/

Ska man tolka det att ökad variation är sund, för det är ett tecken på att marknaden funkar? Så minskad variation är ett osundstecken då?

Min fråga till personer som yttrar sig på detta vis, är följande: När ska det gå in, att folk/företag vill ha låga och stabila elpriser. Så att man planera sin ekonomi?


Jag gissar att detta är hur en avreglerad marknad som baseras på tillgång och efterfrågan kan bete sig. Och bör bete sig då enligt Odenberg. Det var väl snart 30 år sedan som avregleringen skedde. Med den fria marknaden kom säkert sedan anslutningarna till andra elnät också.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766181 Med den fria marknaden borde väl samtiga energislag spela under samma regler, annars kan den väl knappast anses vara fri?

2019 hade iaf inge vindkraften krav på frekvensstyrning, vet inte om det blivit ändrat eller hur det ser ut på fastlandet, men högst troligt, är det inte bättre på fastlandet. Den intermittenta elproduktionen ger ingen svängmassa, har förtur i elnätet och tvingar övriga att justera sin produktion, samt förlitar sig på att baskraften fixar frekvensen. Även mindre vattenkraftverk, bara fasar in sig mot nätet och låtet nätet styra.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#766184
Hema skrev:
busholle skrev:Nja, det hade varit rätt om vi hade haft en helt jämn elförbrukning. Svängningar i behov har vi oavsett och där hjälper ingen kärnkraft.

Jag skrev baskraft, där jag syftade på vattenkraft för att ta svängningarna.
Det har funkar i minst 20år, men nu har man satt sig i skiten. Att enda lösningen på den invalda stigen leder oavkortat till att begränsa kundens möjligheter.

Det är som att internetleveratörerna skulle säga upp fasta abonnemang och erbjuda ett pris/MB. Liknelsen haltar lite, men vill vi försämra vår vardag? Hade tyskland satsat lika mycket på annat än vind o sol, för att minska sitt kolberoende, så hade de hade de haft ett mycket bättre elsystem.

Men vad har du för förslag, på hur man ska lösa variationen på efterfrågan? Helst utan att det blir en försämring för slutkunden/befolkningen.

Bara genom att föbjuda kaffekokare och spisar, skulle jämna ut det hela lite. Drick vatten o ät mackor!

Variationen i efterfrågan skulle delvis lösas med att införa timpris för alla. Som det är nu är det dom som vill. Sen göra något åt det som drar mycket el. Då är vi igen inne på värmen vintertid som en kall vinterdag drar mer än hälften av elen. Inte svårt att minska ner det behovet på andra sätt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766194 Varför ska vi acceptera en sämre levnardsstandard än 80-talet, bara för att man politiskt har satsat på fel häst?

Det är för mig helt orimligt att gå åt fel håll. Om politikerna/elnätsbolagen får som de vill, kommer de kräva att majoriteten av att våra strömförbrukare hemma ska vara uppkopplade. Så att de kan styra när de är på eller inte. Uppgifter likt detta har Vattenfall pratat om.

I en totalitär stat, skulle man kunna räkna med att den sätter egna regler. Uppför du dig inte, blir det konsekvenser! Det samma med digital centraliserad valuta, app app, jaha då låser vi kontot.

Det finns en majoritet bland forskare att man kan mäta på en civilisations energiförbrukning för att se hur utvecklad den är.

Det är rent befängt att inbilla sig att vi ska gå framåt som civilisation och samtidigt minska vår energiförbrukning.

Politikernas utspel är bara ett i raden av utspel, där det är svensson ska betala med förändrad livsstil, för ytterligare felaktigt beslut. Vi såg det inte komma... Jo tjena!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766195
Vedproducent skrev:
Hema skrev:
busholle skrev:Nja, det hade varit rätt om vi hade haft en helt jämn elförbrukning. Svängningar i behov har vi oavsett och där hjälper ingen kärnkraft.

Jag skrev baskraft, där jag syftade på vattenkraft för att ta svängningarna.
Det har funkar i minst 20år, men nu har man satt sig i skiten. Att enda lösningen på den invalda stigen leder oavkortat till att begränsa kundens möjligheter.

Det är som att internetleveratörerna skulle säga upp fasta abonnemang och erbjuda ett pris/MB. Liknelsen haltar lite, men vill vi försämra vår vardag? Hade tyskland satsat lika mycket på annat än vind o sol, för att minska sitt kolberoende, så hade de hade de haft ett mycket bättre elsystem.

Men vad har du för förslag, på hur man ska lösa variationen på efterfrågan? Helst utan att det blir en försämring för slutkunden/befolkningen.

Bara genom att föbjuda kaffekokare och spisar, skulle jämna ut det hela lite. Drick vatten o ät mackor!

Variationen i efterfrågan skulle delvis lösas med att införa timpris för alla. Som det är nu är det dom som vill. Sen göra något åt det som drar mycket el. Då är vi igen inne på värmen vintertid som en kall vinterdag drar mer än hälften av elen. Inte svårt att minska ner det behovet på andra sätt.

Vi kan ju låta de mindre bemedlade jobba skift, så att de också har råd att koka kaffet, laga mat och duscha. Så är det bara frysa de behöver oroa sig för. Eller förvandla drömen om ett eget hus till just en dröm.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#766201
Fredrik Reuter skrev:
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:Har denna varit diskuterad i tråden ännu? Förre generaldirektören för svenska kraftnät och modersten Mikael Odenberg.

https://www.arbetsvarlden.se/kronikor/v ... det-ga-in/

Ska man tolka det att ökad variation är sund, för det är ett tecken på att marknaden funkar? Så minskad variation är ett osundstecken då?

Min fråga till personer som yttrar sig på detta vis, är följande: När ska det gå in, att folk/företag vill ha låga och stabila elpriser. Så att man planera sin ekonomi?


Jag gissar att detta är hur en avreglerad marknad som baseras på tillgång och efterfrågan kan bete sig. Och bör bete sig då enligt Odenberg. Det var väl snart 30 år sedan som avregleringen skedde. Med den fria marknaden kom säkert sedan anslutningarna till andra elnät också.


Ja, så som elmarknaden är utformad idag så blir det ju lite som Odenberg beskriver, jag har lyssnat på en hel del föredrag och debatter där han deltagit och brukar oftast inte hålla med i hans resonemang men det är sekundärt.
Det jag tycker är viktigt att ha i åtanke när man diskuterar detta är att komma ihåg histora och varför det blev som det blev.
När avregleringen genomfördes från mer eller mindre en oligopol marknad så utgick man från att elbehovet inte skulle öka nämnvärt i framtiden, mindre justeringar möjligtvis men framförallt skapa konkurrens mellan de olika aktörernas produktionsanläggningar, man bröt isär nät och produktion så de incitament på systemtänkskostnader som man jobbat med tidigare föll bort. Man skapade den nya marknadsplatsen mer eller mindre enbart utifrån sek/kWh. Hade de antaganden som nuvarande modell grundar sig på fortsatt gällt så kunde det kanske varit en bra lösning. Spolar vi fram bandet lite så blev det på modet med förnybart, politikerna kunde inte hålla fingrarna ur syltburken då dessa saknade ekonomiskt fundamenta att bli byggda utan istället startade man elcertifikatsystemet 2003 och framåt, här exkluderade man tex kärnkraft utan var framförallt ämnade för sol, vind och bio samt viss vattenkraft kunde också söka men då var det mer fråga om att man byggde nya aggregat brevid de gamla och nettoökningen mer eller mindre oförändrad.
All denna produktion som blev inkvoterad av elcertifikatssystemet och sneddrev "marknaden".

Sedan diskuterar Odenberg lite märkligt i sin artikel tycker jag, i ena stycket säger han att alla de satsningar i norr kommer avsevärt reducera mängden kraft som kan avhjälpa södra Sverige, senare i artikeln menar han att det viktigaste är att vi bygger mer överföring från norr till söder för att just avhjälpa södra Sverige.

Vidare diskuteras elöverskott på årsbasis och effektunderskott vissa perioder, detta ska hanteras med import från grannländerna och det stämmer ju också i sak, men drar man ut de skeenden som befintlig marknadsmodell leder till så kommer våra elöverskott konkurrera ut baskraft i våra närliggande länder, samt att dessa länder har liknade elmarknadsmodell som leder till samma utveckling. Detta kommer ju leda till att alla dessa länder också kommer ha elöverskott på årsbasis men det prekära är att alla dessa länder kommer också ha gigantiska effektunderskott i förlängnignen som bara blir mer och mer omfattande, vart ska vi importera ifrån?

Jag tror man verkligen behöver se över nuvarande modell om vi ska behålla vår konkurrenskraft, viss efterfrågeflexibilitet kan vara bra men dit vi är på väg nu är att vi kommer börja få omfattande energifattigdom och risk att nätet slås ut.
Ett alternativ skulle kunna vara att man inför ett elcertifikatssystem lika det gamla men för planerbar-/bas-kraft, detta ska vara helt teknikneutralt, säg att SVK får anordna dessa upphandlingar, tex vi behöver så här många MW i SE4, då slipper vi bygga nya dyra överförningledningar utan man föreskriver endast önskade specifikationer på tjänster som ska levereras.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766203 Ja något måste till, helt klart.
Men att lägga så mycket snack om att överföra ström från norr till söder, när hybrit och batterifabriker snart kommer ta all överkapacitet, så undrar man lätt, när ska vi satsa förnuftigt?

Vi har idag 13800st laddpunkter, man räknar med att vi år 2050, kommer behöva 3miljoner.. Behöver vi ens gissa vem som ska betala det kalaset?
1659724677_screenshot_20220731-225646.png

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#766209 https://www.dn.se/ekonomi/varldens-fors ... t-foretag/ Ett otroligt projekt. Skall bli mycket intressant att följa.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#766212
Alvarsson skrev:https://www.dn.se/ekonomi/varldens-forsta-energio-nytt-uppdrag-for-svenskt-foretag/ Ett otroligt projekt. Skall bli mycket intressant att följa.


Ja detta kommer verkligen bli spännande att följa, hur ser finansieringen ut? Görs detta fullt ut av marknadskrafter eller subventioneras detta av Danska staten och EU?

Jag är absolut inte emot initiativ som detta så länge inte Svenska skattekronor (Eller indirekt genom EU) är inblandade, lyckas de leverera marknadsmässigt med både vindkraft och power 2 x och lagring kommer även södra Sverige gynnas. Dock har jag personligen väldigt svårt att hitta ekonomin i mina egna servettberäkningar men hoppas jag har fel.

Alternativet är att vi ser "Peak ESG", framtiden får utvisa.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

DennisCA  
#766294 En twitter tråd om europas elproduktion och vad vi har att vänta oss
https://twitter.com/burggrabenh/status/ ... 7367559173

Mera kol ser det ut som. Men även det kan bli svårt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#766315
DennisCA skrev:En twitter tråd om europas elproduktion och vad vi har att vänta oss
https://twitter.com/burggrabenh/status/ ... 7367559173

Mera kol ser det ut som. Men även det kan bli svårt.


Mycket bra tråd! Är verkligen en perfekt storm på energimarknaden nu tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#766316
DennisCA skrev:En twitter tråd om europas elproduktion och vad vi har att vänta oss
https://twitter.com/burggrabenh/status/ ... 7367559173

Mera kol ser det ut som. Men även det kan bli svårt.


Följer vi samma personer på Twitter. Ja jag läste den tråden.

Tyskarna är ju inte helt blåögda när det gäller energi. Dom har sett till att hålla liv i alla gamla kolkraftverk. Engelsmännen har däremot systematiskt förstört sina Kolkraftverk på samma sätt som Tyskarna med kärnkraftverken.
Jag lyssnade på denna när jag röjde igår.

Noah Rettberg returns to the show to update us on how Germany is faring amid its ongoing energy dilemma. How and why is the crisis unfolding, how have key industries been affected, what are the possible ways out, and how can Germany serve as a warning for other countries pursuing energy transitions?


https://anchor.fm/s/23775178/podcast/pl ... d54f09.m4a

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#766317 Intressant att Tyskarna har åkt runt världen och försökt frälsa andra till att gå över till intermittent energi.
I Sydafrika slutade det med att Tyskland istället köper allt deras kol för att rädda sig själva. De som kan flyr Sydafrika och den kommande vintern utan energi.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#766413 Ang att tänka själv själv eller inte.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766420 Faktakontroll: Ja, det stämmer att villaägaren kan få betala 50 000:- SEK för elen i vinter i Skåne – eller ännu mer – även i Göteborg eller Stockholm
skriven av Lars Wilderang
2022-08-04 12:25
https://cornucopia.se/2022/08/faktakont ... stockholm/

Nytt normalläge?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).