Traktorer och processorer

Viktor 230 (1960)

51 inlägg 9067 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765593 Jag tänkte faktiskt på det, ska försöka göra så mycket som möjligt , fota och filma med telefonen. Sen lägger på youtube och delar länkarna här. Och bilder, det går att lägga här direkt.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

totte  
#765636 Låter bra det. En sån klassiker som Viktor måste ju visas upp ordentligt. Troligen den mest bränslesnåla traktor som tillverkats, passar bra i nutiden.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

tallen100  
#765649 Victormotorn är svårslagen i mycket, synd bara att den inte sitter i en lite vettigare traktor 😉 🤓

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765658 Du menar väl aldrig en MF, där behövs ingen kraftfull motor eftersom den fastnar på varenda stubbe som blir kvar om inte en smålänning varit framme :grin:

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

hlb  
#765659 En Ferguson SKALL börja krafsa med bakhjulet, så fort den ser en vattenpöl.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765666 Man ska börja i skogen med en Ferguson, när det väl går bra byter man UPP sig till en Victor, man tror då att man kommit till himmeln, den tar sig fram "överallt" orkar nästan med hur mycket som helst.
Man bör dock lära sig hur man sköter styrbromsarna, att framhjulen hänger i luften lite då och får man räkna med när man har en 5 till 6 m3 timmer på vagnen :grin:
PS. du ska självfallet vända hjulen ut och in, blir betydligt stadigare och framkomligheten/drivförmågan ökar drastiskt.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

tallen100  
#765670
jannee skrev:Du menar väl aldrig en MF, där behövs ingen kraftfull motor eftersom den fastnar på varenda stubbe som blir kvar om inte en smålänning varit framme :grin:

Menar en traktor med vettigt insteg, lite högre utväxling på backväxeln, och något mer "lättkörd" 😀
Det går inte att förneka att Ferguson låg långt före i både förarkomfort, hydraulik och med hög/lågväxel vid den tiden, minuset är ju markfrigången.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765694 Tallen har HELT rätt i vad han påstår, men att köra omväg runt ALLT som sticker upp blir lätt "lite" irriterande, framförallt här i Småland där det verkligen gödslats med sten.
Som jordbrukstraktor på små tegar var Ferguson ypperlig, var väl i princip där den hörde hemma.
Fungerar även ypperligt till att driva vedmaskinen :-bd
Har själv kört "allt" från Grålle till nu Valmet och det har minsann varit en resa i utveckling.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

vatten  
#765723 Jag tycker viktorns sämsta sida är hydralen efter alla år jag körde traktorn.
Körde mycket o tungt så kilen till fyran o femmans växel rök i växellådan.
Smörjkopp till svänghjulet finns. det väger 112 kg om jag minns rätt.
Dieselpumpen kan beka igen om man kör för lite, kör på blankdiesel .

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765993 Ok, jag har hämtat traktorn och har filmat mycket, så det måste redigeras. Har fotat också. Det tar några dagar dock, men det kommer, har ju lovat.
Sen finns intressanta inlägg som jag har frågor om, men det tar jag senare också.
Men problem som jag tror jag hittat är:
1. Mycket oljud från urtrampningslagret när kopplingspedalen är inte nedtryckt. Försvinner helt när jag trampar på
2. Glapp i en styrled så att vänster hjul rör sig åt alla håll alldelles för mycket. Höger också men mycket mindre. Har video och den kommer
3. Droppar lite olja, vet inte säkert vilken men det måste va hydral för det händer när jag lyfter tungt med lastaren. Har tvättat med högtryck under motorn och vid ställen jag tror mig se olja sippra ut, imorgon startar igen och kollar.
4, Bakskopan åker ner på marken efter ett tag och måste höjas igen.

Det som jag gillar:
1. Med bra batteri startar den på två varv
2. I mina öron låter fantastiskt
3. Föredetta armétraktor
4. Ser inte risig ut alls när man tittar på alla detaljer, trots att helhetsintrycket kan vara sämre på grund av den röda färgen som flagnar bort. Under finns den gröna färgen den hadde förut.

Trots alla negativa sakerna gillar jag den jätte mycket.

Igen, tack alla för all hjälp, ge mig en dag eller två så börjar jag posta foton och videoklipp

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

tallen100  
#765997 Låter ganska normalt för en gammal traktor, lite läckage och sjunkande hydraulik.

Det är inte urtrampningslagret som låter när du har kopplingen uppe, vore det urtrampningslagret så låter det när du har kopplingen nere.
Det är nog växellådan som låter lite, men troligtvis inga fel det är normalt med lite "rassel".

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

r93  
#766000 Låter helt normalt!

Att den är lättstartad är det viktigaste!!

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

BloM 230  
#766009 Angående oljudet du nämner i punkt 1 så finns en smörjnippel utanpå motor/växellåda i trakterna kring urtrampningslagret. Tryck i lite fett där så borde det tystna. Men bara lite, inga stora mängder. Nippeln borde va på vänster sida om jag minns rätt.
Motsvarande finns på Zetor också men där är det ett rör som man sätter några droppar olja i.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

vatten  
#766012 Lite tips om viktorn, styrleden längst fram vid hjulet går att justera, ta av framhjulet så är det gängor där i änden som man kan dra åt.

Köldstarten, en "pinne" som sticker ut på motorns vänstra sida. Sätt på handgasen först o tryck in köldstarten, ett klick hörs o traktorn startar
ännu lättare när det är kallt.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#766013 Tack för tipset.
Ska kolla och smörja. Ljudet hörs även i neutralt lägge.

Läser allt men vill inte klottra tråden.

Det som jag skulle önska är att fixa hjulen genom att bytta spindelled, fixa hydrauliken så den släpper inte, om det går att montera bättre ventiler, manöverspakar till frontlastaren, bättre däck, servo, en till kolv i mitten på lastaren, nån form av snabbfäste för redskap, gafflar, och listan kan utvidgas.
Tror dessvärre få av dem ändringar kommer inträffa eftersom det skulle bli för dyrt. Plus att jag kommer att vänja mig med den som den är. Få se!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).