Skogsekonomi

Virkesbörsen, kan man lita på dem?

88 inlägg 18103 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkesbörsen, kan man lita på dem?

hardman  
#765674 Ja har haft stora förhoppningar på att virkesbörsen skulle få oss skogsägare att få upp virkespriserna. Men det verkar inte som dom fått snurr på verksamheten ekonomiskt.
Skall göra en större avverkning i höst/vinter och hade tänkt lagt ut det till virkesbörsen. Men nu blev ja lite fundersam. Törs man lita på virkesbörsen eller är det bara ett bolag som suger ut allt åt sig själva och för kunderna bak ljuset ??
Era tankar om detta ??



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765683 Virkesbörsen förmedlar affären bara. Du gör själv affär med den köpare du valt utifrån anbuden. Det kan inte bli så väldigt fel. Deras resultat visar att de har små möjligheter att suga åt sig.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Axl  
#765688 Betalningen går väl inte via Virkesbörsen så den ekonomiska risken borde vara låg. Men det kan nog vara värt att kolla lite själv också så man inte missar någon köpare som inte kollar virkesbörsen.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Rohdin  
#765689 Framförallt inte "missar" dom bolagen som valt / har rutiner att inte använda Virkesbörsen.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Gerran  
#765785 Lite som de andra skrev Virkesbörsen förmedlar bara affären. Det vill säga betalningen och kontrakt är mellan dig och köparen, så Virkesbörsen kan inte ”lura” dig eller ta dina pengar.

Jag använde Virkesbörsen för några månader sen och blev väldigt nöjd. Här kan du läsa hur det gick för mig: Gerran - Virkesbörsen?

Hos mig lämnade de flesta bolagen anbud men det var extrema skillnader. Jag förstår varför bolag som t.ex Mellanskog inte gillar Virkesbörsen då de oftast betalar väldigt väldigt dåligt och långt under alla andra.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765903 Ingen köpare gillar Virkesbörsen för de driver upp priserna. Så länge virkesbörsen inte är större så kan köparna välja att bojkotta den.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Älgfoderodlare  
#765909 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765922 Den som inte måste sälja kan ju med fördel lägga ut en post på Virkesbörsen och bara avvakta om ingen relevant bud kommer. Det finns inget säljtvång.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#766168 Provade virkesbörsen och fick flera anbud från aktörer jag inte räknat med och kontakten med virkesbörsen var riktigt bra så jag rekomenderar dom verkligen jag sålde dock till en aktör som inte lämnar anbud via virkesbörsen men jag kommer använda mig av dom även nästa gång det sätter i alla fall lite press på uppköparna.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Älgfoderodlare  
#766178 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766251 Fast konceptet faller om man i slutänden väljer att sälja till de som bojkottar Virkesbörsen. 😥

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#766262 Fast så tror jag inte det blir i alla fall jag sålde till högstbjudande och det priset hade jag utanför virkesbörsen av en aktör som inte brukar göra affärer där. Om flera använde virkesbörsen skulle dom se hur mycket mera man kan få i stället för att sälja till samma uppköpare som dom alltid gjort och trots det gnälla på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

ÅsaNisse  
#766280 Virkesbörsens primära tanke är ju att tjäna pengar själva på en bransch som väldigt splittrad. Går det att få upp rundvirkespriserna så blir det en win/win effekt, men det är sekundärt för datanissarna.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#766288 Naturligtvis driver dom verksamheten och hoppas göra vinster men som det ser ut hittills har det nog varit dåligt med den varan men blir dom mera etablerade kan dom säkert få en bra slant och samtidigt kan skogsägarna få lite mera betalt.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

ulo  
#773081 Hej,
har sålt avverkningar via dem. Inkomster får de i form av avgift från den köpande, dvs inte från dig som säljer.

Har bara lovord att lämna och skulle önskat att de funnits redan för 20 år sedan. Det hade skogsägarna vunnit mycket på.

Rekomenderas varmt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).