Traktorer och processorer

Viktor 230 (1960)

51 inlägg 9005 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765533 Man lyfter upp framaxel - ja, och smörjer spindlarna.
När du sedan kör iväg kommer framhjulen att vobbla lite - men det minskar lite undan för undan - om inte spindlarna är totalt utslitna. :grin:
Startar eländet så är det oftast en evighetsmaskin, passa dig bara för att låta motorn gå för sakta och TUNGT - den kan då vända = du måste då stanna den direkt med bromsarna :!: :!: :!: :!:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

tallen100  
#765535
jannee skrev: passa dig bara för att låta motorn gå för sakta och TUNGT - den kan då vända = du måste då stanna den direkt med bromsarna :!: :!: :!: :!:

Nu är janne ute och åker tändkula😆, det är fullt möjligt att göra på tex bm 10, 20, o s.v.
Men inte på en bm victor såvida inte den 2 cylindriga orginalmotorn är utbytt till tändkula, så går det för tungt stannar den bara till slut 🤓

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765540 Seglar gör jag inte men kört BM Victor i min ungdom och jag fick i alla fall motorn till att vända, rök ut av helvete genom luftfiltret, men som tur var ställde jag mig på bromsen och allt dog.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765550 Jag förstår inte riktigt, hur menar ni att motorn kan vända och att gå sakta och tungt? Vad orsakar det och hur förhindrar jag det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

Amatörhuggare 62  
#765553 Om motorn går för tungt, och inte orkar över dödpunkt. Så vänder den , fel håll.
Hänt mig med en Valmet 604, fullt lass på mohedan. Å brant backe.
Det rök duktigt.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765557 Du menar att man låter traktorn gå med en högre växel än den som krävs för hastigheten man har? Då fattar jag. Men att vända, det ska va intressant å höra, är det att cylindrarna börjar veva i den andra riktningen? Vad händer om man inte är tillräkligt snabb med bromsarna eller de inte håller tillräckligt bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765558 Att motorn vänder är endast i extremfall, inget man normalt råkar utför.
Det kan dock hända om man drar tungt och motorn går så sakta att den är på väg att dö att den då vänder men det räcker med att omgående trampa på bromsen så stannar motorn.
Jag har t.o.m råkat ut för detta 1 gång med en Scania 460.
Enligt rykten ska den tugga i sig motoroljan, sant eller inte är jag tveksam om.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

Amatörhuggare 62  
#765559 604 an, blev å plocka ner motorn.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765560 En sak till, kollade på en Ford Desta 2000 och ägaren sa att på grund av växellådan är inte synkroniserad man måste stanna för att bytta växlar. Jag lyckades växla utan att stanna ändå. Har Victor synkroniserad låda?
Angående vändning, räcker inte att när den ger tecken på tungt gång, bara trampa på kopplingen, precis som på bilen när man av mistag lägger i fyran istället för tvåan? Inte jag dock 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765561 Fantastiskt hur mycket jag har lärt mig på en dag! Tack alla ni som tagit tid för att svara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Williamm  
#765568
rohas skrev:En sak till, kollade på en Ford Desta 2000 och ägaren sa att på grund av växellådan är inte synkroniserad man måste stanna för att bytta växlar. Jag lyckades växla utan att stanna ändå. Har Victor synkroniserad låda?
Angående vändning, räcker inte att när den ger tecken på tungt gång, bara trampa på kopplingen, precis som på bilen när man av mistag lägger i fyran istället för tvåan? Inte jag dock 😎

En Viktor är inte synkad. Det är dock inga problem med att växla, i värsta fall får du dubbelkoppla.
Men sist jag körde VIktor så gick det att starta i trean, så du behöver nog inte växla så mycket.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

tallen100  
#765571 Det är inga problem att starta på fyran om du inte har skapligt tung last, och mellan trean, fyran och femman är den lättväxlad, både upp och ner.
Ettan och tvåan används endast vid krypkörning, typ.
den är duktigt segstark, är ju bara på 33 hästar men sitter ett stort tungt svänghjul i dom.

Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

jannee  
#765584 Växla upp med en osynkad låda är lätt, lite värre att växla ned, men tar du det lugnt så känner du kuggarna i dreven när du växlar = anpassa kuggarna efter hastigheten.
Man lär sig snabbt tekniken och till slut tänker du bara inte på att lådan är osynkad.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765590 Det kommer att gå bra tror jag eftersom jag har kört gamla lastbilar som fungerade på det sättet. Också när kopplingen pajade på personbilen lärde jag mig hur man växlar utan. Men det var länge sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Mattias_E  
#765591 Vad du än gör, glöm inte att vi vill ha mycket bilder och en detaljerad redogörelse över uppstart och hemfärd 🙃 🛠️ 🚜

Ett annat tips, kolla in Maskinisten och dess forum, där finns massor av kunskap och där finns även en databas med instruktionsböcker till många gamla maskiner 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).