Skotare

pendo

4 inlägg 4239 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pendo

Rolf  
#7637 Är det någon som har erfarenhet av pendo hytt är det något som kommer att krångla.

Bild




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7638 Hej!

Vi har pendohytt på vår skördare.

Lite enkelt kan man väl säga att den största fördelen med pendohytt är att den är extremt bekväm att sitta i när man kör. Man sitter alltid rakt liksom. Eftersom den hänger så kommer den alltid kompensera för ev. lutning direkt.

Nackdelen, som vi ser det, med pendohytt är att framför allt dessa två:
1. Tyngden från hytten när maskinen lutar blir "fel", eftersom hytten kommer hänga ut från maskinen och därmed hjälpa till att välta maskinen. Har du en hytt som nivelleras med kolvar under hytten, så kommer ju hytten att luta över på andra hållet och på så sätt motverka vältning. Dessutom tror vi att balken som hytten hänger i är extremt tung, och dessutom sitter ganska högt upp. Detta är skälet till att vi faktiskt funderat på att sätta fast hytten i botten istället, och nivellera med mha kolvar. Självklart blir det inte lika bekvämt med denna lösning, men förhoppningsvis blir maskinen lite lättare och stabilare.

2. Kanske inte så stor nackdel, men ska du dra in nya kablar i hytten så är det bökigare och kräver längre kablar.


Om det krånglar mycket? Hmm, det är väl ganska enkel lösning så det är inte så mycket som kan krångla. Men vi har problem med hyttrotationen. Det kan vara svårt att få hytt att starta svänga, och när man väl vill stanna svängen så svänger man alltid för långt. Det kan vara ett rent helsike att ställa in hytten helt. Men i vårt fall vrider vi ju inte så ofta på hytten eftersom det är en skördare, men detta problem på en skotare skulle antagligen vara betydligt mer irriterande eftersom man vrider på sig oftare.

Bild på en nästan likadan skördare som vi har:


Bild


/DaPe

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7653 Grattis! :D
Du blir säkert nöjd med hytten, läs instruktionsboken noga så du förstår hur hyttsväng/broms & optimalreglering fungerar.

Avatar Fallback
Rolf  
#7656 Tack för dom svaren jag har inte köpt 1210 an än men jag hoppas att det blir snart. Jobbar för tillfället på en verkstad som ställare men hoppas kunna sega upp mig och köra igång eget. Det finns körning på 1210 året runt så jag ser inga hinder men är det något jag bör tänka på. Ska ha ett möte med almi på tis.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar