Logistik, Transport

Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det här?

31 inlägg 16201 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

valtra mega  
#764793 När jag läser första inlägget kan man anta att det är på andras mark vägen skall gå till fastigheten som saknar väg så då blir väl första åtgärden att ta reda på var det går att få laga väg

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764819 Ser fint ut, en dag med grävmaskin 5 till 20 ton och sedan låta den torka ordentligt innan man börjar
köra med personbil.
När det sedan finns ekonomi så lägg på grus cirka 10cm så är det hur fint som helst.
Handarbete är helt möjligt så varför inte gå lös med fyllhammare och kämpa på några tiotal meter så
vet du om det är möjligt att göra hela sträckan.

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

Sjögården  
#764822
valtra mega skrev:När jag läser första inlägget kan man anta att det är på andras mark vägen skall gå till fastigheten som saknar väg så då blir väl första åtgärden att ta reda på var det går att få laga väg

Mycket kloka inlägg med målet att skapa en funktionell väg utan överdrivet stora ingrepp.
Men innan du sätter igång,fundera lite extra på:
- Vad tror du att vägen skall användas till på några års sikt?
- Har du rätt att anlägga väg på marken. Servitut eller skifteshandlingar?
- Har du rätt att använda skogsbolagets väg ?
- Har du redan idag rätt att använda en gammal väg fram till stuga, torp eller till samfällighet är det markägaren som skall åtgärda körspåren efter avverkningen.
- Är det en gammal kulturväg är det klokast att försök följa gamla sträckningen och inte göra för stora ingrepp.
Då borde heller inte avverkningen körts på gamla vägen, den kan ha flera hundra års historia.
Man skall vara rädd om kulturhistoria.. 😉

Avatar Fallback

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768241 Hugg 12 m brett, så det finns massor att lägga en vägbanan högre än omgivningen. Sen på med 0-120, därefter ett finare bärlager. Grävning görs med den största grävmaskin du kan få dit

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

LnsLnsLns  
#818863 Intressant tråd. Hur gick det? Jag tog in offert på en skogsbilväg, ca 300 meter med två blöta delar som lär kräva trumma. 190 000 kr skulle det bli. Går det inte att göra billigare men dugligt för personbil?

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

Rossignol  
#818869 Hur ritar man in pilar på kort?

Avatar Fallback

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

jannee  
#818872 När man ska anlägga en skogsbilväg måsta man FÖRST höra sig runt om någon känner någon som kan detta, därefter ta kontakt med denne.
190 000 för 300 meter väg innebär att terrängen måste vara VÄLDIGT besvärlig.
Har själv nyligen fått byggt styvt 1 km för under halva den kostnaden.
En EC 350 grävare som anlagt banken, därpå ett lager med 045, om något år blir det ett nytt lager, då med 032, men då spårgrusar jag endast.
Jag var en dag behjälplig med att flytta lite massor med en dumper.

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

Rossignol  
#818881
jannee skrev:När man ska anlägga en skogsbilväg måsta man FÖRST höra sig runt om någon känner någon som kan detta, därefter ta kontakt med denne.
190 000 för 300 meter väg innebär att terrängen måste vara VÄLDIGT besvärlig.
Har själv nyligen fått byggt styvt 1 km för under halva den kostnaden.
En EC 350 grävare som anlagt banken, därpå ett lager med 045, om något år blir det ett nytt lager, då med 032, men då spårgrusar jag endast.
Jag var en dag behjälplig med att flytta lite massor med en dumper.


Ingick även de två lagerna med grus i priset?

Avatar Fallback

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

Tralsmo  
#818884 Janne har tydligen väldigt bra kontakter.

Själv lät ja restaurera en traktorväg som va riktigt bra. Nää, inte körbar mä bil.
Den va drygt 500m.
Materialet till färdig väg hadde ja själv men allt arbete betalade ja för.
2st 300trummor ingick.
Kostade 80 papp å de va nog kompis pris. Gjort 2012.

Vägen är körbar i alla väder å klimat de ä byavägarna som är akilleshäl.

De tyckte ja inte va dyrt men snål som man ä så köpte ja en stor grävare å den har ja byggt ytterligare några kilometer me.
Den är betald flera gånger om.

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

anersimyra  
#818885
1700326750_dsc07504.jpeg
Rossignol skrev:Hur ritar man in pilar på kort?

Så här..😃

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

anersimyra  
#818886 Nä, jag skojar…😅👍 Har du en iPhone/iPad så gå in i bildprogrammet och tryck på texten ändra, därefter trycker du på markera och får då fram ett antal ”pennor” att välja på.

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

anersimyra  
#818889
1700327423_img_5328.jpeg
1700327429_img_5327.png
1700327423_img_5326.jpeg
. Ändra enligt nedre bilden. Markera ”pennor” enligt övre bilden. Mittenbilden visar de olika ”pennor” som finns att välja på..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

jannee  
#818891 045 ingick i summan, grävmaskinisten gjorde arbetet under semesterperioden.
Annars svårt att få möjligheten till att tillgå en så pass stor maskin.
Fick vänta något år på att få banken iordningställd.
Har för övrigt studerat på YouTube där de bygger skogsbilvägar, i mitt tycke överarbetar de många ggr.
Visst det ser bra ut med slänter och fina bakslänter onödiga dikesarbeten men till vilken nytta, de kommer i framtiden ändå att bli demolerade av någon skotare, men. man få trycka ned någon trumma där det eventuellt kan behövas men överarbeta i onödan är jag inte mycket för.
Kostnaderna har dock stigit sedan jag byggde min första skogsbilväg, visserligen på 70 talet och då vart priset 15 kr/löpmetern för bankläggning
Lite kuriosa är att det nu är sonen till den maskinist/entreprenör jag anlitade 1:a gången.
Är inte hundra men vill minnas att virket som jag avverkade för nybyggnation av min 1:a skogsbilväg betalde hela kostnaden för bankläggning + flytten av grävmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818904
anersimyra skrev:Nä, jag skojar…😅👍 Har du en iPhone/iPad så gå in i bildprogrammet och tryck på texten ändra, därefter trycker du på markera och får då fram ett antal ”pennor” att välja på.

Och för oss inte har ett Ifån utan en Windows-dator finns det bl.a. en funktion i Windows som heter "Klipp & skissa". Klicka på "Start" (=Windowsikonen) och scrolla ner.

Användarvisningsbild

Re: Från traktorspår till körbar väg: hur stort jobb är det

Rossignol  
#818916
th skrev:
anersimyra skrev:Nä, jag skojar…😅👍 Har du en iPhone/iPad så gå in i bildprogrammet och tryck på texten ändra, därefter trycker du på markera och får då fram ett antal ”pennor” att välja på.

Och för oss inte har ett Ifån utan en Windows-dator finns det bl.a. en funktion i Windows som heter "Klipp & skissa". Klicka på "Start" (=Windowsikonen) och scrolla ner.


Tack så mycket. Jag förstod det som att det skulle gå att göra på telefonen. Men på min ( gammal Android) gick det inte. Men på datorn (givetvis ingen Apple) var det inga problem att hitta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).