Skogsmiljö och Trädlära

2022 ett nytt 2018 ?

24 inlägg 4497 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2022 ett nytt 2018 ?

Mosstorpet  
#764423 13 mm regn på 2 månader. Ser inte alls bra ut om det fortsätter så här. ( Höglandet)
Bytte feromon i granbarkborre fällorna idag .
Vittjade senare under dagen ca 20 borrar/tim fångade fällorna . Lyckades strypa 4 själv. Ena fällan hade en spindel fångat 8 st. Gillar spindlar 😎 . En bålgeting hade fastnat i en fälla , hjälpte bålgetingen till friheten. Tänkte att den kanske gillar granbarkborrar. Var sur som en signalkräfta , fattade inte att jag bara ville hjälpa till. Verkar som det där feromonet gillas av andra insekter med. Dödgrävare kan det bli en hel del av i fällorna. Någon som har studerat vilka insekter ni får i fällorna förutom granbarkborrar ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

T Landström  
#764425 Nu vet jag inte vart i landet du befinner dig...men va det inte varmt betydligt tidigare 2018? Så minns jag det iaf...

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Williamm  
#764427 Här på ön så är det bäst med regn sedan 2018 eller tidigare. Varmt i bland, men inte längre än en vecka, sedan lite regn i gen. Helt ok enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Mosstorpet  
#764431 Småländska Höglandet.
Jo det var det o riktigt varmt , men torkan börjar likna 2018 här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Sjögården  
#764446 Smålands Ostkust lider hårt av torka.
Är garanterat 2018 läge just här.
Hade man inte foderlager efter ett 2021 när gräset bara växte ser det ut att bli kritiskt.
Hör om stora mjölkgårdar som saknar stora mängder foder inför vintern.
Och det kostar att köpa och frakta långt.
Men skogen ser ut att må förvånansvärt bra, mycket frösådda tallplantor vad jag kan se.
Hade vi inte varit vana att klara torka på en torr gård i ett torrt område hade vi för länge sedan valt något annat.
Sitter nog i generna… 😉

Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

axwell  
#764455 Planerade att köpa en starkare dränkpump som skulle få bättre sprutt på vattenspridaren för jordgubbar och potatis.
Nu löste det sig på två sätt: Pumpen slutsåld och behovet av spridare har inte uppstått.

Främst alla ogrästyper växer värre än jag kan komma ihåg att nåt´liknande skett tidigare.

Redan nu i juli börjar bladmögel synas på potatisblasten, drygt en månad tidigare än normala år.

Ändå har det inte regnat överdrivet mycket, bara nån skvätt då och då och rätt så varmt utom en kort period.

Fruktträden ser ut att ge bra skördar, även ett äppelträd som inte gett nåt´sen 2018 fram till nu

Det ser, än så länge, ut som ett rekordår. 👍 💪

Mellan Sundsvall och Härnösand vid Indalsälvens delta.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Mosstorpet  
#764509 Gräsmattan börjar ta en mera stäpp liknande karaktär. Men det är ju inte gräsmattan man oroar sig för, utan 🌲 .

   TS
Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Amatörhuggare 62  
#764525 Ja det liknar 2018
Och regnet verkar, gå åt Värmland.
Enligt Rapport.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764531 Det har regnat en del här. Så gräsmattorna är inte nedbrända helt. Även om det växer dåligt.

2018 så växte det nåt djävulskt i maj. Syntes inte att det var klippt en gång i veckan.

Det var en 25 grader sista helgen i maj. Svettigt o vara på Liseberg med första värmen.

Kom lite regn i midsommarhelgen. Ut kvickt som attan o röjde lite. Men röjsågen blev ståendes resten av sommaren. 😥

Sedan I juli-augusti när det är optimalt att så gräsmatta. Men det tog sig inte det heller.

Under min semester så var det inte många timmar gräsklipparen var igång. Normalt så åker man över varannan vecka om det är torrt. För o snygga till det.

Så illa som 2018 är det inte än.

Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

r93  
#764547 2018 så var det skyfall på valborgsmässoafton, sedan så regnade det inte förens sent i augusti.

Är borta på semester nu, men när vi åkte för en vecka sedan så stod det fortfarande vatten i hålor i skogen som vanligtvis är torra till midsommar.

Här är vi inte ens nära ett 2018.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Sjögården  
#764570 Alla regn 2022 har kommit västerifrån.
Då blir det inget kvar till oss.
Och det syns och märks.. 😉

Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

r93  
#764576 Det är sant, men hur österut är du, nybro med omnejd har fått rejält med regn i år. Jag håller ju till lite mer österut och fått mindre regn, men det är ingen fara än så länge, bonnen får nog rekordskörd i år, han har slagit vall precis i rätt tid.

Höst/vinter var ju blötast på väldigt många år.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Sjögården  
#764589 Bor i norra Kalmar län.
Tror inte det kan ha kommit mer än 60 mm sedan påsk och i den här värmen..
Gladhammar,min närmaste SMHI station har varit varmast i Sverige många gånger denna sommaren.
Var inte varmast i går men ändå mätte stationen högsta temp någonsin.
Fick en nästan normal förstaskörd på vallen men det blir nog inte mer .
Spannmålen är tyvärr helt körd, och det lilla som finns tar hjortarna och grisarna nu.
Inte första gången det blir så här och inte heller den sista, det är bara att vänja sig.
Hade man inte varit ärkesnål och lagrat från ifjol hade stressen kommit krypande nu .
2018 hägnade vi in 25 ha skog och det har vi inte gjort ännu… 😉

Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Tralsmo  
#764608 Ja bor ca 3 mil öster om Värnamo.

Ja tycker denna sommar varit rätt bra me regn.
Bonnen som arrenderar har nog fått dubbelt me balar i år mot förra
Känns nästan som när man va liten.
Ena dan lyser solen nästa regnar det.

Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

r93  
#764633
Sjögården skrev:Bor i norra Kalmar län.
Tror inte det kan ha kommit mer än 60 mm sedan påsk och i den här värmen..
Gladhammar,min närmaste SMHI station har varit varmast i Sverige många gånger denna sommaren.
Var inte varmast i går men ändå mätte stationen högsta temp någonsin.
Fick en nästan normal förstaskörd på vallen men det blir nog inte mer .
Spannmålen är tyvärr helt körd, och det lilla som finns tar hjortarna och grisarna nu.
Inte första gången det blir så här och inte heller den sista, det är bara att vänja sig.
Hade man inte varit ärkesnål och lagrat från ifjol hade stressen kommit krypande nu .
2018 hägnade vi in 25 ha skog och det har vi inte gjort ännu… 😉


Ok, ja norra länsdelen brukar väl vara torr?

Efter en vecka i västra Skåne så är man imponerad över spannmålet, det ser väldigt bra ut för ett otränat öga.

@ananders har väl koll på jordbruket i Skåne tror jag? Ser det bra ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).