Bioenergi

Energiklipp

84 inlägg 49984 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75896
Bild

tänkte först när jag såg den att det är bara skit. men kanske inte. dock borde det bli höga stubbar eftersom gripen tar i backen.. ser ut att kunna bli lirkande för att få i trädet i klippen. och hur sitter själva klippen fast i gripen.. :?: men priset är ju lockande för den snåla :lol:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

erikb  
#76451
Henka skrev:Tycker dock att ni ska strunta i funderingar på att hänga klippar på skotare, bäst är nog att klippa med skördare och lägga i hyfsade högar och flisa direkt..
Kan ju annars fråga sig varför de inte sitter skördar agg på skotare? En skotare ska man bara skota med!



men man kommer ju aldrig ifrån skotningen, man måste ju köra dit både skotare och skördare ofast och är det då små objekt så blir det ju dålig ekonomi att ta dit två maskiner! mvh erikb

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#76492 Jag har inga funderingar om klippaggregat på skotare, har kört med det i 3,5 år så jag vet att det funkar bra.
Skördaraggregat på skotare, maskintypen kallas Drivare och har funnits i några år.
MVH Lasse

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Kse  
#131838 Funderar på att skaffa en klipp, antingen ett som går att lasta med för att hänga i skotaren eller så bara för klippning i skördaren.
Har idag en fällgrip av äldre modell i skotaren, vi tar ut träddelar och det handlar oftast om dimensioner mellan 8-35 cm så det har funkat utan accumulering men vi kommer mer och mer att gå mot klenare bestånd och även köra dikeskanter mm. Matning eller inte är ju oxå en fråga, men med en gripsåg i skotaren funkar det nog bra även utan. Enligt Bracke så kör dom som har bäst produktion med just med detta koncept, eller är det bara som dom säger iom att dom inte har nått agg med matning? :|
Var på Nolia och kikade på lite lägger upp lite bilder på några agg.
Komentera gärna.

Abab matning.jpg

ABAB 255 Klipper 256mm vikt:675kg


Muopio 250.jpg

Moipu 300 Klipper och kvistar 300 mm Vikt485 (250 utan acc på bilden)




Mecanil klipp+såg.jpg

Mecanil XG220 klipper 200mm och sågar 450mm Vikt:380kg finns med fjärrstyning



Bracke c16.jpg




Bracke c16 Sågar 260mm Vikt 570 kg


Naarva e32.jpg


Naarva e32 Klipper 320 mm Vikt: 600 kg
Alt Naarva ef28 med matning Klipper 280mm vikt: 700 kg


Sit Right gmt 035 fällgripsåg.jpg





Fanns även ett gäng fällsågar typ denna GMT 035 liknande som jag har idag.

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Kse  
#136610 Snubblade över detta mycket intressant aggregat idag.
Detta aggregat formligen suger in stammarna, aggregatet "sveps" fram och inga ingrep behövs från föraren då aggregate sköter allt själv. Kommer inte från nån av dom stora tillverkarna och detta är en prototyp och har nog en bit kvar till produktion.
IMG_0540.JPG

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Coffab  
#138293
Henka skrev:Tycker dock att ni ska strunta i funderingar på att hänga klippar på skotare, bäst är nog att klippa med skördare och lägga i hyfsade högar och flisa direkt..
Kan ju annars fråga sig varför de inte sitter skördar agg på skotare? En skotare ska man bara skota med!



Eller så kör man en Ponsse Dual! :)
Sen det här med att flisa i "hyffsade" högar tror jag inte är i närheten så önskvärt av dom som flisa än att ha en rejäl hög. Men alla funderingar är bra! Utom dom dåliga förstås..

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Kse  
#150000
Kse skrev:Snubblade över detta mycket intressant aggregat idag.
Detta aggregat formligen suger in stammarna, aggregatet "sveps" fram och inga ingrep behövs från föraren då aggregate sköter allt själv. Kommer inte från nån av dom stora tillverkarna och detta är en prototyp och har nog en bit kvar till produktion.
IMG_0540.JPG

Ja nu har det ju varit pressvisning för länge sen.
Vad tror ni om det här aggregatet? Har ju en bit att gå innan det är att tänka på produktion. Hörde rykten att en av dom större maskintillverkarna kan tänka sig tillverkning om intresse finns...
http://www.skogstekniskaklustret.se/nyheter/

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Anncatrin  
#152588 Hej klippare! Jag körde själv klipp för nåt år sen och jag hade en 15 tons Åkerman med en ABAB 250 accumelerande klipp på. Tyckte nog att den grävaren var i lättaste laget ibland när man tog träd runt 25 cm ibland grövre. Jag röjde igenväxta skogsbilvägar och den enda nackdelen var väl att det gick lite sakta när man förflyttade sig.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

fliseldarn  
#153078 Ingen som testat o hänga en kärra efter sin grävmaskin så det går o köra ut direkt till huggbil? skulle inte det bli lönsamt?
Då skulle man senare kunna hänga av klipp o kärra o rensa upp dikena? Finns ju "long reach" grävare i 9tons klassen o når drygt 9m.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).