Små skogsmaskiner och övriga maskiner

dieselkamin

15 inlägg 16857 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dieselkamin

skog+ terri  
#76355 hej vet någon hur man få en diesselkamin att tända tacksam för svar



   TS
Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

masterchief  
#76371 Vad är det för kamin?
Lite olika hur man lurar dem beroende på fabrikat.
Men de flesta kan vara lite kinkiga innan draget i skorsten kommit igång.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

Skogshuggarn  
#76375 Sitter den i ett äldre manskapsvagn?

Isf kan det vara skit i tank/filter och regulator.

Avatar Fallback

Re: dieselkamin

skog+ terri  
#76391 den sitter i en norrlandsvagn o regulatorn är bortplockat men hur få eld på diesseln
har planer på att ta ut kanmin o sätt in en vanlig kamin eller en gasol så va tycker ni

   TS
Avatar Fallback

Re: dieselkamin

tannas  
#76396 Jag har fått tag i en gammal Norrlandsvagn och är också intresserad av hur kaminen fungerar. Har inte funderat så mycket på den än men om någon har en instruktionsbok eller hittat något på nätet, så är jag intresserad. Har sökt lite på nätet själv utan att finna något.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

Skogshuggarn  
#76415 Ingen regulator!?!,,,,, nja, då blev jag faktiskt lite osäker.
Är det en orginalmonterad dieselkamin?, så borde Norrlandsvagnar ha instruktioner även om det är äldre mod - prova att kontakta dem.

Gällande alternativ så har jag gasolpanna + elverk till mitt nuvarande Norrlandsvagn, och det slår ju allt rent comformässigt även om om det inte är billigast.
Annars verkar många slänga in en liten vedkamin, men det är mest om det står "stationärt" i skogen, både som jakt/skogskoja.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

masterchief  
#76419
skog+ terri skrev:den sitter i en norrlandsvagn o regulatorn är bortplockat men hur få eld på diesseln
har planer på att ta ut kanmin o sätt in en vanlig kamin eller en gasol så va tycker ni

Är regulatorn bortplockad kan det bli bök med att få det att fungera utan att dränka hela kaminen i diesel :???:
Antar det är en warmwind, som brukar sitta i dem.
Normalt tändförfarande ser ut så här.
Ta och rensa inloppsröret med en ståltråd, så koks mm rensas från inloppet inne i kaminen.
Se till att det är diesel i tanken, samt kranarna som är innan regulatorn är helt öppna.
Vrid upp regulatorn på max, ser du inte märkningen vilket som är max, så är det motsatt håll där du känner avstängningsknäppet.
Låt stå ett par minuter så det rinner in diesel.
Tänd eld på en pappers tuss och kasta ned i botten där lite diesel har samlats.
Låt stå på max tills du hör att kaminen kommit igång ordentligt.
Ska snarka och dåna lite om den. Brukar ta 10-20minuter.
Vrid ned för att få önskad temperatur.
På en del kaminer sitter det en termostat som du kan reglera så att värmen anpassar sig automatiskt, slit bort den, bara en felkälla till.
Bättre att reglera manuellt på regulatorn.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

Skogshuggarn  
#76420 Kolla även så att kaminen inte är full i skit/rost i botten , och ha ytterdörren lite på glänt vid starttillfället.
Utan regulator så lär det bli "stekhett" i vagnet och inget som jag skulle lämna utan uppsikt.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

totte  
#76424 Är det vattenburen värme i kojan, i så fall så är det än viktigare att inte köra utan regulator, då kokar systemet. Har varit med om det när en regulator lade av. När vi kom til kojan för rast så såg vi bara ett stort ångmoln som spreds sig över trakten. Det var förvisso en fotogenvariant, men tror det är ungefär detsamma.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

Skogshuggarn  
#76429
totte skrev:Är det vattenburen värme i kojan, i så fall så är det än viktigare att inte köra utan regulator, då kokar systemet. Har varit med om det när en regulator lade av. När vi kom til kojan för rast så såg vi bara ett stort ångmoln som spreds sig över trakten. Det var förvisso en fotogenvariant, men tror det är ungefär detsamma.


Självcirkulationssystemen brukar funka hyfsat, men blir det som i ditt fall, Totte, så får man ju räkna med "fontän" ur expansionskärlet :???:
Även många vagnar som blivit rent ut sagt "fuktskadade" (se förstörda) av läckande diesel/dieselpannor, så man gör nog rätt i att hålla anläggningen i topptrim eller helt enkelt riva ut skiten och köpa nytt.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

Skogshuggarn  
#76432 Varsågod "SkogsTerri/Tannas"!

Här har ni reservdelskatalogen till Norrlandsvagnar.

Länk:

http://www.norrlandsvagnar.se/files/res ... atalog.pdf

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

totte  
#76436 Japp det var precis en sån regulator som syns i PDF:en vi hade. Den behagade hänga upp sig med spiken i botten, det var minst 50 grader i kojan och systemet kokte så hela vagnen skakade. Kan nog lugnt påstå att man inte bör köra en sån kamin utan regulator.

Avatar Fallback

Re: dieselkamin

skog+ terri  
#76679 hej de blev en gasolkamin på kratua för 1295 så tyckte de var ett bra pris så ju ska de bli varmt men tack för alla svar o ha de gött i skogarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

totte  
#76682 Låter som ett förnuftigt beslut, hade förmodligen kostat mycket mer att få den gamla i skick.

Användarvisningsbild

Re: dieselkamin

Skogshuggarn  
#76696
skog+ terri skrev:hej de blev en gasolkamin på kratua för 1295 så tyckte de var ett bra pris så ju ska de bli varmt men tack för alla svar o ha de gött i skogarna


Tänk på tilluften, och skaffa gärna en gasolvarnare,,, (billig "försäkring").

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).