Socialt (mer om oss)

Godaste kaffet, enl oss?

82 inlägg 21686 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

masyngel  
#723602 Röjkvist.
Det goda kaffet är det du tycker om, och mår bra av.

Jag som umgås med betongarbetare, byggmästare, elektriker, lantarbetare, trädgårdsmästare, städare, skogsarbetare, advokater, snutar, borgmästare, alkoholister, hotellägare, bögar, flator osv.

Vi dricker kaffe där det är gott, snobberi kan man köra i Sverige...

Gävlekaffe låter dock lite äckligt... 😎😅

Elmia
Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

masyngel  
#723616 @Jannee.
Fulsprit finns överallt.

En bra grappa, är som en bra calvados eller whiskey.

Jag dricker knappt starksprit sedan 25 år, gillar inte ruset efter tre snapsar...

Kultur är kultur, en halv böj, är inte kultur.

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

DennisCA  
#763770 Juhla Mokka, President och Kulta Katrina är de jag oftast dricker, beroende på priset så jag tar dte billigaste. Oftast Kulta Katrina. Finska ljustroster alla tre. Det svenska kaffet är mera mörkrostat än jag är van med.

Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

tallen100  
#763776
jannee skrev:Ni som inte provat Zoegas kaffe har verkligen gått miste om mycket.
Börja med Mezzo, annars är Skånerost att föredra, allt annat bleknar (är blask) i jämförelse mot dessa :grin: .

Det är riktigt gott kaffe, men dyrt 😥

Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

Tralsmo  
#763777 Zoega ä bra men det gäller å lägga på tillräckligt me skoper ochså så de blir starkt.
Å då går de ju åt = dyrt.

Nu dricker ja ju bara en kopp på marnen nä ja stie opp.
De är ju hanterbart.

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

johan eriksson  
#763781 Bästa kaffet är det som Totte kokar och bjuder på när vi har träffar 👍

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

totte  
#763783 Det tackar jag för Johan! 😀

Gammalt hederligt kokkaffe, på Gevalia eller Löfbergs kokkaffe mellanrost. Det finns inte mycket att välja på numera om man skall ha kokmalet. Tyvärr blir det också ganska dyrt, man får lägga på ordentligt, men vid våra träffar må det kosta vad som krävs.

Hemma använder jag Löfbergs Karisma, Gevalia Skånerost, Zoegas dito eller Zoegas Mollbergs blandning. Alla dessa är anständigt kaffe med lite fyllighet. Vilket det blir har att göra med vad som erbjuds att köpa si och så många paket för si och så pengar.

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

Stampep  
#763784 Det godaste kaffet är det som kokas i farmors gamla panna. Gärna tidig söndagsmorgon en smällkall vintermorgon, sådär så det gnistrar utanför fönstret. En kopp kaffe eller två i ensamhet när det brinner och sprakar lite i kökspannan och familjen sover vidare 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

johan eriksson  
#763786 Ibland så tar jag fram min mormors gamla pumpa och kokar mig en kopp på vedspisen.


Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

totte  
#763788 Ni som finns i de nordligare länen, minns ni hur det nästan alltid hängde en sotig kaffeburk av kilostorlek, med ståltrådshänge, i nån gren vid diverse rastplatser utmed vägarna. I synnerhet de inofficiella platserna utmed fiskevatten. Den skulle finnas där till nytta för varje vägfarande för att kunna koka sitt kaffe över eld. En liten härd av sten fanns förstås också och ofta en hög med torrgrenar och gärna lite tjärved.

Med denna utrustning spöar man lätt alla rostfritt glänsande kaffemaskiner. 😎 🌲

Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

Hema  
#763797 Vi flyttade runt en del, när växte upp och något som slog mina föräldrar, var att de fick byta kaffesort, efter varje flytt, då vattnet inte var det samma. (ja kommunalt vatten).

Så svaret är kanske lite olika beroende på vilket vatten man har tillgång till. 👍

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

Raggarö  
#763815 Gevalia kokkaffe, kokad i gammal röd panna som diskas då det behövs....👍

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

alias  
#764424 Smakar Löfbergs Lila verkligen apr*v från början, eller är det bara ett resultat av att många syltor har det som kaffe till dagens rätt och att det därmed är stor risk att det stått för länge och blivit beskt?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Godaste kaffet, enl oss?

T Landström  
#764426
alias skrev:Smakar Löfbergs Lila verkligen apr*v från början, eller är det bara ett resultat av att många syltor har det som kaffe till dagens rätt och att det därmed är stor risk att det stått för länge och blivit beskt?

MVH
Alias


Är nog en kombination :lol:

Avatar Fallback

Re: Godaste kaffet, enl oss?

tallen100  
#764433
alias skrev:Smakar Löfbergs Lila verkligen apr*v från början, eller är det bara ett resultat av att många syltor har det som kaffe till dagens rätt och att det därmed är stor risk att det stått för länge och blivit beskt?

MVH
Alias

Tycker inte det smakar särskilt gott någon gång.
Men vissa tycker det är gott, så det är väl olika smak antagligen😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).