Öppna kategorin

Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

10 inlägg 1868 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Hema  
#763631 https://sverigesradio.se/artikel/nya-st ... et-i-boden

Stålverket i Boden kommer kräva en ombyggnad av kommunens vattenverk.
Anledningen till ökning är att man använder vatten för att ta fram vätgas. Vilken sedan används för att kyla vissa processteg.
Utsläppet blir ökad elförbrukning och vätgasen kommer släppas ut som vattenånga.

Det jag funderar över varför man inte kan återanvända vattenångan för nytillverkning av ny vätgas eller släpper ut vattenångan i älven, så blir totaluttaget mindre. En tanke kunde ha varit att låta den varma vattenångan värma byggnader.

Vilka är era reflektioner?

Om tråden ligger fel, flytta gärna den.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Elis76  
#763644 H2 kommer med stor sannolikhet att pumpa upp vattnet på egen hand från Lule Älv eller något biflöde.

Bolidens gruva Aitik i Gällivare tar sitt vatten från Lina Älv vilket även LKAB i Vitåfors gör. Gällivare Kommun är inte inblandad.

Nedan en kort beskrivning från Uniper hur elektrolysen går till.

https://www.uniper.energy/sv/sverige/om-uniper-i-sverige/vatgas-i-sverige

Användarvisningsbild

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Elektro  
#763646 Jag skulle tippa på att temperaturen på vattnet är så pass låg att det är svårt att plocka ut mer värme från den på något lönsamt sätt. När dom skriver "släppa ut den som vattenånga" är det antagligen genom ett kyltorn varav bara en liten del av totala vattenflödet förångas.
Normalt finns det så mycket värme i ett stålverk att det snarare är svårt att göra sig av med det oavsett hur många byggnader man måste värma.

Avatar Fallback

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Hema  
#763652
Elektro skrev:Jag skulle tippa på att temperaturen på vattnet är så pass låg att det är svårt att plocka ut mer värme från den på något lönsamt sätt. När dom skriver "släppa ut den som vattenånga" är det antagligen genom ett kyltorn varav bara en liten del av totala vattenflödet förångas.
Normalt finns det så mycket värme i ett stålverk att det snarare är svårt att göra sig av med det oavsett hur många byggnader man måste värma.

Hela Boden? 🤔

Men anläggning kommer ändå kräva 800m²/s, jag blir iaf nyfiken var allt vatten tar vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

axwell  
#763685
Hema skrev:Men anläggning kommer ändå kräva 800m²/s, jag blir iaf nyfiken var allt vatten tar vägen.

Nä nu blev det nog lite galet med enheterna, om länken du länkar till är korrekt.

800 m3/sek är ju en hel del, det håller jag med om. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Elis76  
#763688 Preliminärt pratar man här uppe i Norrbotten om c:a 1000 liter/sekund vilket motsvarar 1kbm/s.

Användarvisningsbild

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763691 Ett normalstort massabruk gör av med 2000 l råvatten i sekunden

Avatar Fallback

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

axwell  
#763693
axwell skrev:
Hema skrev:
Men anläggning kommer ändå kräva 800m²/s, jag blir iaf nyfiken var allt vatten tar vägen.


Nä nu blev det nog lite galet med enheterna, om länken du länkar till är korrekt.

800 m3/sek är ju en hel del, det håller jag med om. :roll:


Ja i länken står det ju 800 liter/s, vilket jag kommenterade. Mao mycket rimligt.
Till skillnad mot 800 [m3/s.

Avatar Fallback

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

Hema  
#763695 Vilken tankevurpa, tur vi redde ut det. Om nu inte SR har skrivit fel. För man brukar säga kubik o jag vet inte varför jag skrev en 2:a. Nee blir inga sena nätter framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stålverket i Boden kräver kraftigt vattenuttag

axwell  
#763696
Hema skrev:Vilken tankevurpa, tur vi redde ut det. Om nu inte SR har skrivit fel. För man brukar säga kubik o jag vet inte varför jag skrev en 2:a. Nee blir inga sena nätter framöver.


Journalister är sensationssökande så det kan ha stått nått annat än "liter" från början.
Långt ifrån ovanligt att dom är språkbegåvade men svaga i matematisk överslagsberäkning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).