Skördare

Dålig körstil....

13 inlägg 4668 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig körstil....

Lill Junior  
#76340 Dålig körstil eller e de bara min åsikt?





   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76349 Vad är felet då?
Har ingen erfarenhet själv, men det ser väl ut att flyta bra?

Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

skogsjan695xl  
#76354 han har bra flyt. kanske har kranen lite onödigt högt när han kapar bara.

Avatar Fallback

Re: Dålig körstil....

Valmet921  
#76357 Håller med föregående talare.
Kranen alldeles för högt vid kapning sen kanske fällriktningen inte alltid var optimal men flytet ska vi väl inte klaga på.

Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76358
skogsjan695xl skrev:han har bra flyt. kanske har kranen lite onödigt högt när han kapar bara.


Precis vad jag tänkte, om man skulle klaga hade han kranen lite högt när han kapade, men bra flyt och verkade hålla isär sortimenten bra! Men som sagt, jag har aldrig kört själv så jag vet inte hur det skall se ut...

Avatar Fallback

Re: Dålig körstil....

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76360 Körstilen vid fällning gillar inte maskinen, blir rejäla slag när man håller så högt, garanterat kapsprickor i timmret då han ibland höjde vid kap, tveksamt om det är kul å skota de där oxå..
Men fort gick de ju...

Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

Lill Junior  
#76380 Va just de jag tänkte på, visst gick de fort men va spelar de för roll när de blir fel iaf.....gör om gör rätt.....=D

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig körstil....

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76381 som ni andra skrivit; kranen lite för högt vid kapning och lite konstig vinkel på fällningen annars bra flyt i körningen. Funkar ju hyffsat att köra så när man bara har tre sortiment att hålla reda på. Lägg till grantimmer, granmassa, granklenttimmer, björkmassa, och lite energived/brännved så blir det nog inte så kul o skota efter honom. Själv är jag ingen guru på att lägga fina högar men jag försöker lägga bättre än vad han gjorde iaf=)

Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

Knegarn  
#76386 det kanske inte går lika fort för mig då men mer såhär borde det se ut tycker jag! jag håller ändå en hyffsad produktion ;)

Avatar Fallback

Re: Dålig körstil....

Tosca  
#76392 Ja, en del kan ju åtminstone skryta med ett snyggt jobb! Bravo.
Jag kör ju nästan uteslutande ris, men jag har märkt att när skördaren har gjort ett bra jobb med anpassningen, med stora högar och god ordning på topparna, kan jag halvera krantiden per lass.
Det som tar längst tid att ta reda på är när föraren har lekt stegmatare med kranen och spritt ut risen tre meter i längsled och sedan släppt topparna som en solfjäder lite hur som helst.
Inte nog med att mitt ackord inte håller ihop riktigt, högarna "takar" inte sig själva utan blir regnsura rakt igenom.
En bra gjord hög är oftast torr och fin inuti.

Avatar Fallback

Re: Dålig körstil....

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76397 Snyggt arbete Knegarn,det är så där man vill att det ska se ut när man skotar.Inte som han på filmen som kapar 1.5-2m ovan för marken,virket kan ju rulla vart som helst.Och sedan att mata rakt ner i massahögen är väl inget att rekomendera om man sedan skall fika tillsamans med skotarföraren :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

skogsjan695xl  
#76430
Tosca skrev:Ja, en del kan ju åtminstone skryta med ett snyggt jobb! Bravo.
Jag kör ju nästan uteslutande ris, men jag har märkt att när skördaren har gjort ett bra jobb med anpassningen, med stora högar och god ordning på topparna, kan jag halvera krantiden per lass.
Det som tar längst tid att ta reda på är när föraren har lekt stegmatare med kranen och spritt ut risen tre meter i längsled och sedan släppt topparna som en solfjäder lite hur som helst.
Inte nog med att mitt ackord inte håller ihop riktigt, högarna "takar" inte sig själva utan blir regnsura rakt igenom.
En bra gjord hög är oftast torr och fin inuti.


Håller med dig fullständigt, har själv kört endel ris och det märks fort vilka det är som är duktigt och inte.

Användarvisningsbild

Re: Dålig körstil....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76434
Knegarn skrev:det kanske inte går lika fort för mig då men mer såhär borde det se ut tycker jag! jag håller ändå en hyffsad produktion ;)

Kan du berätta vad vi ser på bilden, börja längst till vänster?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).