tor 07 jul 2022, 21:57#763242
Vilken industri drabbas inte av komponentbrist? En kompis drivet ett företag där de bygger div styrningar, förra sommaren/hösten la de en beställning på en komponent som beräknades levereras nu under våren. I november fick de uppdatering av leverans att den kommer ske i dec.. Nästan 1.5 år efter beställning.
De har komponenter till vissa produkter som gått från €1 till €18 stycket, som sitter i delar de säljer för 250:-
Bolund var ju ute o svingade mot sossarna för ett par veckor sedan, "Första gången som försäljningen av elbilar minskar!!!! S har gett upp miljöpolitiken!!" Sen att det är 1+ års leveranstid på elbilar är ju en annan sak.. Inte konstigt det registreras färre bilar när det inte levereras några...
Var ju nån duktig journalist som skrev en lång artikel om hur begagnatmarknaden hade trillat ihop som ett korthus, ingen köpte begagnat längre pga det höga bensinpriset! Nej, snarare att det inte kan köpas så många nya bilar.. Varje nybil som köps fixar ju ett antal begagnat-affärer...
Men för att återgå till rubriken så är ju Ryssland, Belarus o Ukraina stoppet ett problem med, de kör ju Tier3 (tror jag) på drivlinorna där, så de får ju inte säljas på någon annan marknad, så det resulterar ju i ett antal ofärdiga maskiner som får stå o vänta på bättre tider.