Ny Teknik och Elektronik

Lantmäteriets karta + Google maps?

15 inlägg 5969 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lantmäteriets karta + Google maps?

Sommar  
#763097 Tänker börja röja själv på min fastighet. Funderar på om det kan räcka med Lantmäteriets karta och google maps för att hålla mig innanför gränsen? Så jag inte börjar röja på någon annan fastighet också 🙃



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

ananders  
#763101 Gränserna på digitala kartor kan ligga fel så de kan man inte lita på.

Avatar Fallback

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

hfab  
#763103 Lägg där till noggrannheten i en telefons gps så kan det bli riktigt mycket fel.
Leta upp gränsen och märk ut med snitselband.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

Elis76  
#763122 Jag gjorde på liknande sätt förra sommaren när jag röjde en insprängd plätt om 1,5 ha omgiven av min morbror.

Det fungerade hyfsat, men man får en variation på några meter gång till annan när man mäter in sin position i skogen. Den onogrannheten får man räkna med om man använder en mobil.

Man får tänka på att täta grenverk och mycket löv påverkar noggrannheten.

Fri sikt mot sateliterna är A&O om man använder sig av: GPS, GNSS, Galileo eller Glosnass.

Viktigt är även att prata ihop sig med sin rågångsgranne innan man på egen hand märker ut gränser i skogen.

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763156
Elis76 skrev:Fri sikt mot sateliterna är A&O om man använder sig av: GPS, GNSS, Galileo eller Glosnass.

En liten kommentar: GNSS är inget satellitsystem utan ett samlingsnamn för alla system som finns, t.ex. GPS (USA), Galileo (EU), GLONASS (Ryssland), BeiDou (Kina). Sedan har Indien och Japan regionala system (IRNSS och QZSS).

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

machonisti  
#763157 Jag har flera långsmala skiften med flera hack och många råstenar. Tackar all möjlig satellitnavigering. Den är inte precis men förenklar mycket!

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

Rättselarn  
#763162 Noggrannheten i gränsernas läge varierar över landet. I ett projekt som jag deltog i för att kolla detta så låg det radiella medelfelet som lägst i Bromölla med 3,5 meter och som högst i Luleå på 9,6 meter. Tumregeln säger dessutom att maxfelet kan ligga på tre gånger medelfelet.
Lägg till det GPS mottagaren där du måste kosta på rätt stora summor för att inte förvärra problemet.
I Finland är problemet med gränsernas läge betydligt mindre beroende på att Lantmäteriet där hade en helt annan ambition och förståelse för problemet när fastighetskartan producerades.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

HannuRöj  
#763166 Stämmer bra det, Rättselarn, här fungerar kartan perfekt. 😀

Tänkte om man först söker hörnan och går rakt fram åt rätta riktning, oavsett om punkten visar lite vid gränsen, räcker nogranhet väl tillräcktligt bra för röjning. Efter arbetet syns gränsen och den kan markeras exakt. 🤔

Jag kör med Samsung surfplatta och den har aldrig några svårigheter med höga träd visar helt rätt hela tiden. Vet inte om det rymms lite bättre mottagare på tabletten eller är mobiltelefonerna lika bra. Är mycket trevligare titta på större skärm i allafall.
Förr hade jag en Huawei och den var helt otroligt nogrann och snabb för att den läste även kinesiska sateliter, men blev slut med uppdatering 😤 tack Trumppen dog hela apparatet..

👍 Ta med stora flaggor, Sommar, det underlättar mycket om du ser flera på en titt.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

halvproffs  
#763172 Min son å jag skulle kolla en rå och där visade mobilen fel på ca 1m. Vi hittade sen råmärken i flera gamla tallar. 👍

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

Daniel Ivarsson  
#763176 Alla GPSer har onogrannhet om du inte har en stor kalibrerad rtk utsättningsgps. Lägg till att kartorna har ett inbyggt fel då de flesta kartor över fastighetsgränser är i grunden skapade med penna och papper som sedan är digitaliserade, därför blir det lite ointressant om en gps har 1 eller 10m noggranhet. Tänk hur många meter fel ett gammalt pennsträck är och hur det felet sedan har följt med i digitaliseringen. Däremot är det bra hjälpmedel men det är rösen, rör och verkligheten som gäller. Men som sagt det är bra hjälpmedel. Jag brukar gå efter en gps och leta gränsen genom att gå tvärs över den då brukar man hitta något efter ett tag. Då sätter jag en stor snitsen och tar sedan ut kompasrikningen från kartan och går fram så långt jag kan och fortfarande kan se snitsen bakom mig, då går jag kors över vad jag tror är gränsen och hittar jag något så sätter jag en ny snitsen, kollar kompassriktningen igen både framåt och bakåt. Det tar tid men jag har hittat både gränsstenar, rör och gamla rester av hagar mm.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

xetkexet  
#763186 Visar gränserna rätt?

Kartan uppfattas ibland som exakt och att fastighetsbilden har ett juridiskt bevisvärde. Detta är en missuppfattning och här förklarar vi varför.
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/Visar-granserna-ratt/

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

halvproffs  
#763211 Ett knep jag fick lära mig som ung för att ta ut råer.
En noggrann uttagning av väderstrecket på kartan. Sen en pinne i lagom ögonhöjd med en meters rak bräda fastspikad på pinnen och kompassen i exakt linje med brädans kant.
Sen är det bara att flukta. Bäst att vara två pers.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

halvproffs  
#763212
halvproffs skrev:Ett knep jag fick lära mig som ung för att ta ut råer. Leta på ett råröse.
En noggrann uttagning av väderstrecket på kartan. Sen en pinne i lagom ögonhöjd med en meters rak bräda fastspikad på pinnen och kompassen i exakt linje med brädans kant.
Sen är det bara att flukta. Bäst att vara två pers.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

halvproffs  
#763213
halvproffs skrev:
halvproffs skrev:Ett knep jag fick lära mig som ung för att ta ut råer. Leta på ett råröse.
En noggrann uttagning av väderstrecket på kartan. Sen en pinne i lagom ögonhöjd med en meters rak bräda fastspikad på pinnen och kompassen i exakt linje med brädans kant.
Sen är det bara att flukta. Bäst att vara två pers.

Användarvisningsbild

Re: Lantmäteriets karta + Google maps?

halvproffs  
#763214 Blev nå fel😊

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar