Logistik, Transport

VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄG?

30 inlägg 13545 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Elis76  
#762782 Många gamla servitut rensades bort av Lantmäteriet för några år sedan.

Förnyelselagen innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 togs bort från fastighetsregistret i början av 2019.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762799
Elis76 skrev:Många gamla servitut rensades bort av Lantmäteriet för några år sedan.

Förnyelselagen innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 togs bort från fastighetsregistret i början av 2019.


Så är det men har man handlingen kvar så är de fortsatt giltiga.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Sjögården  
#762802
busholle skrev:
Elis76 skrev:Många gamla servitut rensades bort av Lantmäteriet för några år sedan.

Förnyelselagen innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 togs bort från fastighetsregistret i början av 2019.


Så är det men har man handlingen kvar så är de fortsatt giltiga.

Det är nog bara att börja leta i handlingarna i lantmäteriets arkiv från laga skiftet till nu.
Är inte möjligheten till att nyttja grannarnas mark för att kunna bruka skiftet reglerat så är det bara att få till en frivillig överenskommelse på något sätt. Det kan ta tid och det kan bli omständligt.
Tror mycket på att vara öppen och ärlig i diskussionen och diskutera gemensam nytta.
Att tvinga sig på nyttjandet av en annans skogsbilväg utan att betala ordentligt för sig brukar inte vara bra på längre sikt.. 😉

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

fri  
#762811 Bygg egen väg!
Om grannen så önskar kanske du kan köpa in dig på hans väg men att snylta på andras investeringar är inte bra och riskerar att leda till bråk i generationer framöver om man inte har ordentliga avtal och följer dem.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Rytter  
#762878
jojo72 skrev:Hej! I mitt fall är det nödvändigt att använda grannens skogsbilväg för att kunna komma åt att sköta skogen. Eftersom vägen inte går ända fram till rågången (fattas 10 m) så tvingas jag dessutom avverka ca 4-5 av grannens träd. Jag vet att grannen skall vidtalas. Men vad säger lagen. Skogen måste väl skötas?


Varför är det nödvändigt att använda grannens väg för att sköta skogen?

Hur har skogen sköts och brukats tidigare?

Hade din fastighet möjlighet att vara med i vägbygget tidigare men sa nej?

Kan du nå väg åt något annat håll?

Du har ingen laglig rätt att använda en annan fastighetsägares väg om det inte finns avtal eller inskrivet i fastighetsregistret. Har din fastighet inte heller varit med och bekostat bygget så får du nog lita till grannens goda vilja.

Skulle jag få frågan som granne skulle nog mitt svar vara, visst du får förlänga vägen in på ditt skifte (de 10 meter du pratar om) och hugga väggata över min mark om du köper in dig i vägen och betalar halva anläggningskostnaden (om det bara är två fastigheter som berörs), samt att man gör en överenskommelse hur vägen ska skötas och underhållas i framtiden och hur kostnader för detta ska fördelas, samt att den som t.ex transporterar virke lagar den efter transport.

Du kan ju alltid söka hos lantmäteriet om rätt att gå över annans mark till närmaste allmänna väg. Så du kan få skota virke över hans fastighet ut till väg.

Är tveksam att lantmäteriet ger rätt att använda en privat skogsbilsväg som din granne har bekostat att bygga.

Skulle jag vara dig skulle jag nog prata med grannen och höra hur han ser på vägen och ifall du kan få köpa in dig i den och förlänga vägen in på din mark.

Visst det blir en kostnad med då har du gjort rätt för dig samt att du kan få nyttjanderätt inskriven i fastighetsregistret. Kommer höja värdet på din fastighet samt undvika framtida problem med tillgänglighet till fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Rytter  
#762881
jojo72 skrev: Jag tror men vet inte att väg får användas om det är till vad lantmäteriet kallar för "båtnad". Dvs om det inte finns någon annan möjlighet att sköta skogen.


Båtnad är ifall vägen är lantmäteriförättad eller typ gemensam överenskommelse, där varje fastighetsägare har en del i vägen och ett andelstal och "båtnaden" är det område som vägen tjänar, detta räknas ut vid bygge av vägen. Men då har man ofta byggt och finansierat vägen tillsammans.

Har din granne byggt vägen på egen mark och finansierat den själv är ju båtnaden bara hans mark, det är hans mark som vägen ska tjäna och han har alla andelar i vägen.

Båtnad har alltså inget med "din" rätt att använda vägen och sköta skogen om du inte har en andel i vägen.

Mitt råd är att vara väldigt ödmjuk i dialog med grannen eftersom grannen har bekostat vägen en gång i tiden och nu vill någon annan använda hans investering.

Räkna med att köpa in dig i vägen som scenario. Ifall grannen låter dig köra på den med virkestransport gratis utan ersättning så har du en väldigt snäll granne. Ett annat alternativ är att betala grannen x kr/fub du tar ut. Nackdelen med detta är ju att du har samma problem igen vid framtida åtgärder och virkestransporter.

Mitt förslag är nog att ta smällen och lös problemet långsiktigt genom att köpa in dig i vägen om det är möjligt. Dyrt initialt men du borde öka värdet på fastigheten då den får bättre och säkrad tillgänglighet och du slipper krångel i framtiden

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762887 Det Stora bolaget här tar 16 kr m3 per använd kilometer väg om man vill använda deras vägar. Om de får köpa virket så brukar det vara tyst om vägkostnad. En stor privat markägare begärde 50 kr av en rågranne som han var osams med. Så då trampade de myrväg istället.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

jannee  
#762896 Har två rågrannar som helt och delvis nyttjar min skogsbilväg men även då upplagsplatser.
Som kompensation brukar de spårgrusa vägen efter utnyttjandet - när behov finnes.
Har även en tredje rågranne som enkelt kunnat nyttja min skogsbilväg men i stället valt att skota virket 1 km till 1,5 km extra.
Lite off.
Den tredje grannen ställde för ett 20 tal år sedan en förfrågan om nyttjande.
Jag svarade då att ha fick gärna nyttja vägen men som kompensation fick han grusa upp den efter nyttjandet.
Svaret jag fick.
- Ska JAG hålla väg åt dig, nej tack.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762898
jannee skrev:Den tredje grannen ställde för ett 20 tal år sedan en förfrågan om nyttjande.
Jag svarade då att ha fick gärna nyttja vägen men som kompensation fick han grusa upp den efter nyttjandet.
Svaret jag fick.
- Ska JAG hålla väg åt dig, nej tack.

Underbart, då vet du att han inte behöver din hjälp eller någon sorts samarbete någonsin.
Man kan åxå kalla honom klappdåre, rikspucko, ointelligent eller liknande smädelse.
Hoppas att han ändrar sig, ber om ursäkt och kompenserar dig rikligt.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

isteskog  
#762900 Eller som det stora skogsbolaget med tre bokstäver som aldrig hade varit med om att de måste ta kontakt med väghållaren innan de började använda vägen ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Rytter  
#762903
isteskog skrev:Eller som det stora skogsbolaget med tre bokstäver som aldrig hade varit med om att de måste ta kontakt med väghållaren innan de började använda vägen ...... 🙃


Undra om det är samma stora bolag med tre bokstäver som var i farten hos oss.

De hade köpt virke två fastigheter bort och tog för givet att de skulle skota över en fastighet sedan över vår fastighet och ungskog för att nå allmänväg, samt att ha avlägg mot vägen i vår ungskog.

Detta trots att det går en väg över vår fastighet in till den fastighet och det bestånd där åtgärden ska ske. Problemet är bara att markägarna skitit i att underhålla vägen så den behöver huggas ut, grusas och ev dikas om det ska gå att ta in timmerbil. Så det blir dyrt och de vill skota istället.

Pratade med köparen och det var en av de drygaste jag stött på. Han tyckte vi var idioter som inte tillät skotningsväg över när jag sa nej och hänvisade till befintlig väg och att de fick använda den.

Är ju inte sugen att offra ungskog för en skotningsväg parallellt med nuvarande väg.

Sa att jag skiter i hur ni gör, men skotar över marken och genom ungskogen gör ni inte. Rusta upp vägen och använd den eller skota efter vägen och repa den sedan, mig kvittar det.

De var dessutom inte bolaget som ringde och frågade om skotväg utan fick höra om planerna på omvägar och ringde så upp och frågade.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Svendufva  
#762906
Elis76 skrev:Många gamla servitut rensades bort av Lantmäteriet för några år sedan.

Förnyelselagen innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 togs bort från fastighetsregistret i början av 2019.


Precis de togs bort från registret, men är fortfarande giltiga.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

isteskog  
#762908
Rytter skrev:
isteskog skrev:Eller som det stora skogsbolaget med tre bokstäver som aldrig hade varit med om att de måste ta kontakt med väghållaren innan de började använda vägen ...... 🙃


Undra om det är samma stora bolag med tre bokstäver som var i farten hos oss.

De hade köpt virke två fastigheter bort och tog för givet att de skulle skota över en fastighet sedan över vår fastighet och ungskog för att nå allmänväg, samt att ha avlägg mot vägen i vår ungskog.

Detta trots att det går en väg över vår fastighet in till den fastighet och det bestånd där åtgärden ska ske. Problemet är bara att markägarna skitit i att underhålla vägen så den behöver huggas ut, grusas och ev dikas om det ska gå att ta in timmerbil. Så det blir dyrt och de vill skota istället.

Pratade med köparen och det var en av de drygaste jag stött på. Han tyckte vi var idioter som inte tillät skotningsväg över när jag sa nej och hänvisade till befintlig väg och att de fick använda den.

Är ju inte sugen att offra ungskog för en skotningsväg parallellt med nuvarande väg.

Sa att jag skiter i hur ni gör, men skotar över marken och genom ungskogen gör ni inte. Rusta upp vägen och använd den eller skota efter vägen och repa den sedan, mig kvittar det.

De var dessutom inte bolaget som ringde och frågade om skotväg utan fick höra om planerna på omvägar och ringde så upp och frågade.

Gäller att hålla såna bolag kort och samtidigt tala om för närstående markägare hur de uppför sig! 😤

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Tralsmo  
#762911
Rytter skrev:
isteskog skrev:Eller som det stora skogsbolaget med tre bokstäver som aldrig hade varit med om att de måste ta kontakt med väghållaren innan de började använda vägen ...... 🙃


Undra om det är samma stora bolag med tre bokstäver som var i farten hos oss.

De hade köpt virke två fastigheter bort och tog för givet att de skulle skota över en fastighet sedan över vår fastighet och ungskog för att nå allmänväg, samt att ha avlägg mot vägen i vår ungskog.

Detta trots att det går en väg över vår fastighet in till den fastighet och det bestånd där åtgärden ska ske. Problemet är bara att markägarna skitit i att underhålla vägen så den behöver huggas ut, grusas och ev dikas om det ska gå att ta in timmerbil. Så det blir dyrt och de vill skota istället.

Pratade med köparen och det var en av de drygaste jag stött på. Han tyckte vi var idioter som inte tillät skotningsväg över när jag sa nej och hänvisade till befintlig väg och att de fick använda den.

Är ju inte sugen att offra ungskog för en skotningsväg parallellt med nuvarande väg.

Sa att jag skiter i hur ni gör, men skotar över marken och genom ungskogen gör ni inte. Rusta upp vägen och använd den eller skota efter vägen och repa den sedan, mig kvittar det.

De var dessutom inte bolaget som ringde och frågade om skotväg utan fick höra om planerna på omvägar och ringde så upp och frågade.



Man blir förbannad bara man läser det.

Hursomhelst här går det inte till på det viset.
Då tar det hus i helvete.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

isteskog  
#762912 Vi låste vägbommen tills bolaget började en dialog över återställande av vägen (de körde i tjällossningstider) 😎 De hade ungefär 1000 m3 okört då .....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).