Bioenergi

Grillkol

378 inlägg 92192 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#760928 Det var lite kul det här med grillkolet. Jag kunde aldrig inbilla mig att det skulle vara sånt intresse för mitt grillkol. Jag fattar fortfarande inte att det blir så bra helt utan erfarenhet av grillkol. Men det har spridit sig väldigt runt om här och handlare med affärer och gårdshandel hör av sig och vill sälja. Så just nu säljs det förutom av mig dessutom på 7 st olika lokala ställen. Det försvinner lika fort som jag får fram det så här småskaligt men det har blivit 1200 kg på några veckor. Så numera är det kombinerade ved och kolturer med leveranser. Nu har jag precis lastat inför morgondagen med 100 kg kol och 10 kubik ved.
Det var lite kul att lära sig svetsa också som jag aldrig gjort så jag ska faktiskt bygga en ugn till så fort jag får någon stund över och här är utgångsmaterialet.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

80-90  
#760931 Riktigt kul å se 👍 jag har själv sparat allt kapspill å ska försöka mej på å kola nu i höst

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#760932 Ska bli kul att följa ditt projekt med farmatankarna! Själv väntar jag fortfarande på att acc.tankarna på jobbet ska bli tillgängliga…

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#760937 Ja det är roligt med sånt här. Mest att se hur fint det fungerar. Jag betraktar det som en hobby som ger en viss intäkt. Jag hade en annan plan på en typ av kolugn som jag skulle bygga som blir grymt häftig. Men nu väntar jag lite med det då jag fick tag i dessa två fina tankar som passar så bra ihop. Nu är ju tid en bristvara men jag släpper inte den idén jag fått. Har redan hittat utgångsmaterialet som bara är att hämta. Men det får bli mer om det senare men det blir en häftig sak om den fungerar vilket jag tror den kommer göra.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#761334 Några steg framåt i byggandet. Ska bli kul att testa första kolningen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

DennisCA  
#761567
morco skrev:Ser ju kanonbra ut det där!

Vet inte om du känner till det men vad jag hört ska kol på barrved inte vara bra för matlagning, ska tydligen ge en dålig smak


Det där får jag inte å gå ihop, något av det bästa grillkolet jag hört folk talat om är det som kommit som biprodukt från traditionell tjärbränning i dal, något som gjorts här några ggr. Där är det exklusivt barrträ som används. Så jag tycker det kan inte va så dåligt.

https://www.hbl.fi/artikel/79224378-a2a ... 33d4e2d94f

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

plax  
#761583
DennisCA skrev:
morco skrev:Ser ju kanonbra ut det där!

Vet inte om du känner till det men vad jag hört ska kol på barrved inte vara bra för matlagning, ska tydligen ge en dålig smak


Det där får jag inte å gå ihop, något av det bästa grillkolet jag hört folk talat om är det som kommit som biprodukt från traditionell tjärbränning i dal, något som gjorts här några ggr. Där är det exklusivt barrträ som används. Så jag tycker det kan inte va så dåligt.

https://www.hbl.fi/artikel/79224378-a2a ... 33d4e2d94f


Vid tjärbränning är det barrträd ja, men barkade. Barken är det som är boven.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

DennisCA  
#761652 Just det ja, jag undrar om jag inte hört liknande gällande barken till vissa arter av lövträd...

För några år sen satt jag och funderade på att tillverka kol också. Men gav upp det, har inte tillgång till egen skog och bor för tätt. Jag var intresserad av kol för smide snarare än grillning och där ska det vara barrträ faktiskt. Grillkoll från barrträ är inte lika kompakt, så det brinner snabbare och hetare. Men det var en hel vetenskap och det jag kom fram till var att en kolmila med retort så den bränner egna gaser, vill bli för varm och det kokar kolet för myclet.

För det bästa smideskolet kör man istället med den äldre varianten där ingen retort används. Men det är inte lika energieffektivt och det röker mycket så inte passande för mig och där jag bor. Jag gav upp i slutändan och köpte koks istället.

Här kan man se experiment med en sådan typ av kolmila, för framställning av smideskol från barrträ
http://islandblacksmith.ca/2013/03/charcoal-kiln-v-3-0/

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#761815
1656005170_1034a1fc-f5f8-4415-a16d-eac33df33c46.jpeg


Dags för lite Midsommarkol👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#761842
1656015086_3d88488b-7675-488a-a7a5-bfe82cf9d808.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#762464 Pysslat lite med bygget och nu närmar det sig en första provkörning. Fixat till kolkammaren med lucka i kväll och så är det lite småsaker kvar med upphängningen. 2 kubik är kolkammaren så det ska bli i alla fall 200 kg kol varje körning. Kommer inte isolera den då jag sett på förra att det är större problem att det blir för varmt än för kallt. Men efter en första provkörning ser man ju lite mer och vissa justeringar får man räkna med.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#762650 Nu är ugnen färdig, monterad och laddad med ved för provkörning i morgon. Kör den mindre samtidigt men den vet jag ju fungerar väldigt bra. Lite drygt 3 kubik vältravad ved ska bli i alla fall 300 kg prima kol. Ska bli spännande och se hur den fungerar men är väldigt nöjd med konstruktionen. Speciellt som jag gjort allt själv som aldrig svetsat förr. Några borrhål med magnetborrmaskin är det enda jag inte gjort själv.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#762667 Ska du elda runt den större tanken eller invändigt mellan tankarna?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#762669
Granstorp skrev:Ska du elda runt den större tanken eller invändigt mellan tankarna?

Ja det är mellan tankarna gaserna brinner. Lilla ugnen sköter sig väldigt bra själv några timmar så får man bara tända och stödelda lite på slutet. Hoppas på samma här då den är ganska lika byggd.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#762673
Vedproducent skrev:
Granstorp skrev:Ska du elda runt den större tanken eller invändigt mellan tankarna?

Ja det är mellan tankarna gaserna brinner. Lilla ugnen sköter sig väldigt bra själv några timmar så får man bara tända och stödelda lite på slutet. Hoppas på samma här då den är ganska lika byggd.


Då är jag med! Fortsätt håll oss uppdaterade👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).