Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Rottne 5000

15 inlägg 11665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne 5000

Swall9  
#66176 Hej alla glada.
Jag är på gång att köpa en rottne 5000 och jag har fått låna hem manualerna till den.
Problemet är att han inte hade manualen till mätsystemet (dsp 4000). Han bara kört manuellt
och inte använt systemet fullt ut. Är det någon som har en manual till övers eller vet var man
kan få tag på en till en rimlig kostnad.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Rottne 5000

erik-250  
#66185 Hej! Hör med rottne, de brukar ju inte va så dyra... lycka till med maskinen!

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

masterchief  
#66191 Ska kika i min förarens handbok, den är för dsp4000 i min 5005a som i verkligheten hr D4 :lol:
Får du inget napp hos rottne går det nog att kopiera upp en del 8)

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66192 Det är rätt lätt system att lära sig och man behöver knappt manualerna men visst för vissa justeringar så kanske det är lättast med det.
Men för att komma igång så behöver man inte dom.
Knappt kollat i min.

Avatar Fallback

Re: Rottne 5000

kggk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66253 Jag har manual till dsp 4000, kan kopiera eller scanna in och skicka till dig.
Hör av dig om det inte löser sig, kg4@spay.se.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76224
masterchief skrev:Ska kika i min förarens handbok, den är för dsp4000 i min 5005a som i verkligheten hr D4 :lol:
Får du inget napp hos rottne går det nog att kopiera upp en del 8)



OK! har alltid trott att D4 stått för Dasa4! tja.. man lär så länge man lever! :grin: hur är dsp 4000 för övrigt? är det ett ok apteringssystem som står sig hyfsat jft med exvis Dasa?

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76228
Huggarn skrev:
masterchief skrev:Ska kika i min förarens handbok, den är för dsp4000 i min 5005a som i verkligheten hr D4 :lol:
Får du inget napp hos rottne går det nog att kopiera upp en del 8)



OK! har alltid trott att D4 stått för Dasa4! tja.. man lär så länge man lever! :grin: hur är dsp 4000 för övrigt? är det ett ok apteringssystem som står sig hyfsat jft med exvis Dasa?



Jo D4 är = Dasa4

DSP4000 är Rottnes egna system.

Köpt någon 5000 än?

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76236
Henrik K skrev:
Huggarn skrev:
masterchief skrev:Ska kika i min förarens handbok, den är för dsp4000 i min 5005a som i verkligheten hr D4 :lol:
Får du inget napp hos rottne går det nog att kopiera upp en del 8)



OK! har alltid trott att D4 stått för Dasa4! tja.. man lär så länge man lever! :grin: hur är dsp 4000 för övrigt? är det ett ok apteringssystem som står sig hyfsat jft med exvis Dasa?



Jo D4 är = Dasa4

DSP4000 är Rottnes egna system.

Köpt någon 5000 än?


Jamen Masterchief skrev ju: "dsp 4000 i min 5005a eller som den egentligen heter D4" så nu fattar jag ingenting!! hehe

det är inte jag som var ute efter en 5000!! däremot är jag ute efter en Smv Rapid egs från ca -00 och nyare med rk200 kranen att ha som kompliment till motorsågen! den "lilla" updragsgivaren som jag hugger mest åt erbjöd mig att köra grövsta slutavverkningen, inte några jätte mängder kunde han lova men ca 7000m3 per år, sen går det väl o ställa en å annan timmerställning å köra vindfällen med den också! är rotne fantast sen jag hade min tvågreppare från -89! bara "rullade på"! med en smv egs med exvis 602b aggregat så fixar man väl det mesta? eller vad tror ni? snackade med rottne å sa att jag ev hade en 8 hjulig smv rapid på gång men att jag var lite fundersam över 602b aggregatet på grövsta skogen, men han sa att jag utan problem kunde hänga på ett 700 aggregat på den om jag ville! vad tror ni om det? han sa att just smv egs är stabil som få maskiner! det man undrar över är ju pump kapaciteten på smv'n 320l/min, räcker det för 700 agg? japp sa han.....men jag tänkte höra med er som är i verkligheten, vad tror ni? finns ju en smv egs till salu på blocket som jag ev ska åka å titta på! har inte snackat om detaljer med han än...men på bilderna så ser det ut som "dasa spakar", men själva dataskärmen ser inte ut som en dasa tycker jag?? eller vad tror ni? kan det vara så att det är dsp 4000 med dasa spakar?

hare gött pöjkar GOTT NYTT ÅR önskar "huggarn" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76245 Nu ska vi rätta till det.

Masterchiefs förarhandbok handlar om DSP4000 MEN han har D4 i sin maskin.

Den smv:n är fin. Dock ska han som säljer den vara en grinig gammal rik gubbe. Erbjuder dom sig betala 525 för den så ska han ha 600 i stället.

Har själv varit sugen på den maskinen men den skulle haft D4 dator i så fall.
Den har DSP4000.
Dom som du kalla D4 spakar går att extra utrusta även DSP4000 med. Har dom i min 5000 med DSP4000.

Nackdelen med att hänga på ett 700 aggregat på den är just att man måste byta till D4 dator vilket medför en stor extra kostnad.
Väldigt fin maskin i övrigt ser det ut som. Men ska man byta aggregat och dator så är man ju snart uppe i strax under en miljon och då kan man lika gärna köpa en H20 i stället.

Jag kör med 602b och DSP4000. Kör med 80cm svärd men går i funderingar kring att gå upp till 88cm svärd. Bygga om såglådan lite så man får dit det svärdet. Det går att köra grov skog med 602b aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76246 Ett par exempel på vad som går att dra igenom.

Bild000(1).jpg
Bild065.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

masterchief  
#76252 Min maskin var levererad med Dsp4000 på grund av att Rottne inte fick fram någon maskin med D4 som skolan i Danmark beställt.
Den byggdes dock om av Rottne så fort de fick fram ett D4 som fungerade någorlunda tillförlitligt.
Varför numren i förarens handbok inte stämmer, ligger nog delvis i det fallet då min låg kvar i Rottnes hyllor medans den som var med maskinen översattes en till Danska...

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76409 Ok, då börjar det klarna lite!:) bra att ha er rottneexperter här att bolla lite ideer med! som sagt..vi får se hur det blir...är inte alls klart än att jag ska skaffa maskin överhuvudtaget än! men tänkte ge det en chans och kolla runt lite.

Håller på sätt och vis med dig Henrik i detta med att "då kan man ju nästan köpa en H20" men ändå inte riktigt! Om vi tar ex vis smv'n på blocket för att ha nåt att utgå ifrån, gubben begär 525 lakan för den å det har jag lite svårt att tro att han får för den! då får han troligtvis ha den kvar hemma i ladan!! den ser förvisso jäkligt fin ut..... men ändå! låt säga att man skulle få den för max 400-450! den har gått ca 10000 tim och har nog en del kavar att ge som den står! men låt säga att man kostar på ett bättre aggregat och få tag på en beg dasa4 (borde ju finnas) eller kanske en motomit som ju visst ska funka bra och är betydligt billigare än dasa enligt en polare, säg att vi kommer upp i ca 8-900000 då har man en manskin som gått 10000 tim med ett skapligt aggregat! vi jämför med att köpa en H20 som man kanske får tag i för 8-900000 i bästa fall...å då har ju den förmodligen gått ca 10000 tim och uppåt, aggregatet lär ju då bytas även på den!? så hur man än vänder på det så blir ju en H20 enl mig minst 500000 dyrare än smv'n! visst är h20'n en nyare konstruktion och med högre kapacitet,inget snack om det,men med tanke på volymen virke som i mitt fall ska köras så lär jag ju dra en ekonomisk gräns nånstanns! en smv är ju dessutom en väl beprövad modell och relativt enkel i konstruktionen och jag tror det kan vara en rätt bra "instegs maskin", så får man se åt vilket hål det bär med alltihopa å ev skaffa modernare grejjor senare! vad tror ni? är jag helt ute å cyklar?

För att återgå till dsp4000, låt saga att man kör med maskinen som den är,alltså med 602b å dsp4000! är det inge bra? är dsp4000 inte nå bra grejjor? har sett en å annan smv som bytt till dasa4..varför? kan det vara för att dom bytt aggregat och att aggregatet kräver dasa? eller som sagt.. är dsp4000 dåligt helt enkelt? vad är skillnaden på dasa4 och dsp4000? snabbhet i apteringen?(datakraft) funktioner? har ni någon uppfattning om vad det ev skulle kosta att få en ny eller beg dasa4 iskruvad i smv'n? så länge man kör med 602b aggregatet...finns det nån anledning att byta dator? Du henrik som ju kör med 602b å dsp om jag fattat rätt, funkar det bra? eftersom även du skulle vara intresserad av smv'n om det suttit dasa4 i den så undrar jag ju vad det beror på? är det framtida aggregats byte du har i tanken då eller kan det vara så att dsp4000 är för "gammalt" så att era uppdragsgivare inte accepterar den datorn?

mmmmja... mycke frågor blir det!! hehe men vad gör man inte för att lära sig mera! :mrgreen:

Önskar ett gott nytt skogsår 2010!!

PS!: man kanske skulle ta sitt lilla uns av återstående intelligens å fortsätta med motorsågen istället! :lol: den kommer förvisso att vara ett stort inslag i tillvaron även om jag skaffar maskin....... men ändå!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

masterchief  
#76416 Det är lättare att göra prislistor i Dasa4 enligt min uppfattning, samt fler uppdragsgivare tillhandahåller apteringsfil som du kan lägga in direkt i datorn via USB minne.
Lite snabbare är D4, men inte några himelsvida skillnader anser jag.
Ska man sammanfatta det hela så är D4 mer användarvänligt, dvs lättare att ställa in funktioner mm, samt mer kompatibelt med olika agregat.
Med DSP4000 är du låst till Rottnes egna.
Har ett komplett Dasasystem som ligger ute i pannrummet komplett sånär som vänster spak med palett, men det får du bjuda jäkligt bra på om jag ska sälja :wink:
Paletten sitter numer i 5005an pga haveri på den befintliga där 8)

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76423 DSP är oxå ett lätt använt system men just att man är tvungen att hålla sig till endast ett fåtal aggregat så sätter det ju begränsningar.
Med D4 så kan man hänga på många fler olika aggregat utan problem.

Mina tankar var oxå att SMV:n är en bra basmaskin men hade behövt ett 700 aggregat om man ska endast köra slutavverkning. Hade den haft D4 så hade man enklare kunnat hänga på ett 700. Men ska man börja riva och byta mätsystem mm så är det inte lika kul.
Då är jag mer inne på att behålla 5000 och köpa en H20 oxå om körningarna håller i sig.

Tankarna är byt bort 5000 mot H14 eller att köpa en H20 och behålla 5000.
Får se hur det går i planerna.

Jadå det går fint annars att köra 602b + dsp4000. Men man kan inte köra åt södra tex då dom ställer högre krav på system.
Annars ett enkelt system. Allt står i klar text så man förstår vad man ändrar utan att behöva instruktions boken.
Prislistan får jag dock printa in själv sittandes i maskin då dom jag kör åt inte har någon till dsp.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 5000

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76441 Va bra masterchief! då vet jag var det finns grejjor!! :grin: spakar o paletter som sitter smv'n funkar väl till dasan!? lite pyssel lär det väl bli! men kan väl inte vara så himla märkvärdigt... datorn ska monteras dit å ström till den...kopplas ihop med spakarna...sen lär man väl dit med en ny aggregats kabel ut till ett ev 700agg! men det är klart att det är lätt att sitta här nu i soffan å byta dator!!hehe.... men en varm sommardag med en låda "kalla" så ska de väl gå vägen! :mrgreen: eller tror ni att det blir ett "hästjobb"? har en kompis som är förjävligt duktig att skruva maskiner, franförallt el... ja ja ska inte gå händelserna i förväg för mycket! spekulera kan man ju! ett 700 skulle vara fint,dessutom hålla hela maskinen "rottne" har ju sina fördelar servicemässigt misstänker jag! men det finns en del andra intressanta agg också tex logmax 6000! 7000 blir kanske väl tungt! 700 är ju ganska "lätt" med tanke på kapaciteten! ca 150kg mer än 602 agg! som sagt..vi får se...det är lätt att spåna iväg!! :grin:

Jag måste iallafal åka å titta på den å resonera lite med gubben! få fram historik om maskinen, tidigare ägare mm! kanske nån här på forumet rent utav känner till förre ägaren? var maskinen gått osv? han som har den nu har haft den i ca 3år om jag fattat rätt och har inte kört många pinnar med den! han tyckte visst att den var för stor för han! så den har nog stått ett tag å det brukar ju inte vara så bra!

på tal om priset så var det ju en nästan identisk smv till salu ett bra tag på blocket för inte så länge sedan som visst var påkostad en hel del! han började väl på en bit över 500000 har jag för mig! har för mig att han var nere på 290000 innan annonse försvann! om han fick den såld har jag ingen aning om!? nån som känner till den maskinen? eller nån annan nyare smv egs som är eller kommer att bli till salu?

nu ska jag sätta mig å läsa lite hysteriska vargjakts insändare hehe... lika komiskt varje gång! :grin:

http://www.dt.se/nyheter/

http://www.dalademokraten.se/

Frid på er så länge!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).