Traktorn i skogen

Krånglande eberspächer

7 inlägg 22080 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krånglande eberspächer

Ingoberra  
#76184 Min eber som funkat klockrent i många år har nu börjat jävlas när den behövs som bäst. Den startar och går som den ska i ca 10 min sen löser glödstiftsäkringen ut. Jag trodde det berodde på ett skitigt bränslefilter så jag bytte det utan skillnad. Tempen har varit uppåt 10 minus när den har lagt av och jag har för mig att den inte lägger av när man kör den runt nollstrecket. Kan det vara så att pumpen är för snålt ställd så värmaren inte kommer upp tillräcklig hög temp. Nån som har nån ide? Modellen är en x2



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Krånglande eberspächer

jorgst  
#76211 löser glödstift säkringen är det säkert glöd stiftet
har du numret på värmaren kanske jag kan ta fram felsöknings shema

Avatar Fallback

Re: Krånglande eberspächer

Ingoberra  
#76239 Den går ju såpass länge att termorelät slår till och kopplar ifrån glödstiftet, så det är det inge fel på tror jag iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande eberspächer

jorgst  
#76282 http://www.batteknik.se/elschema/ebersp.htm

kolla på detta kanske kan va till hjälp

Avatar Fallback

Re: Krånglande eberspächer

Ingoberra  
#76285 Idag provade jag att feta upp pumpen 1/6 varv. Då tändes brännaren inte ens å säkringen löste ut som den ska och all ström stängdes av till värmaren. Men när den stannar efter att ha varit igång ett tag så är det bara pumpen som slutar gå, fläkten fortsätter alltså. Värmaren skulle nog behöva en genomgång men det får bli till sommaren isf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande eberspächer

Mickev  
#76298 Nu är de väl ganska säkert olika modeller å sånt men i kranen jag körde förut satt de en eberspächer som började bråka också. Den gick en stund för att sedan lägga av. Ibland kunde man lyckas starta om den men tillslut tackade den för sig.
Och de är lagomt kul att försöka spaka en kran i kring minus 20-25 grader...

Körde ner den till en verkstad för sådana och dom fick koppla in den mot en dator för att kolla vilka felmeddelande den gav. Anledningen till att den helt la av var för många omstarter. Detta i sin tur berodde på överbelastad fläktmotor, vilket i praktiken betydde att fläkten var slut. Dock så sa han att denhär värmaren har gått 4000h... de är otroligt länge, dom brukar inte hålla så länge så de är igentligen en chansning att byta fläkten, dom kunde inte lämna nån garanti på hur länge till den skulle funka. Ska dom gå längre så behöver dom en totalrenovering vilket lät på mekanikern som att de var rätt dyrt. Men vi provade med ny fläkt och sa att de får gå så länge de går. Då de gjordes samt att "datorn" i den tömdes på felkoder, vilket krävdes för att den skulle kunna börja funka igen.

Iallafall så gick den hela vintern innan den började bråka igen och då skrotades den. Men den var från nångång början av 2000-talet.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande eberspächer

MS 200  
#78134 hade samma fel fast vår gick i cirka 2 minuter sen så la den av strömmen gick men bränslepumpen gick inte! visade sej att det var en vattenpump som hade slutat fungera så värmarens överhettningsskydd slog i och då stannade också bränslepumpen till värmaren, vanligt fel på värmarna men inte det första man tänker på

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar