sön 26 jun 2022, 09:31#762044
Tralsmo skrev:Tralsmo skrev:
JAndersson skrev
Hej,
Tror att du har gjort en mindre tankevurpa. Du verkar ha räknat på att de kommer använda 12 volts blyackumulatorer, vilket knappast är troligt. Gissar att de kommer använda högpresterande lithium jon batterier liknande de som används elektriska motorcyklar. Verkar som ett 14.4 kWh timmars batteri till en Zero motorcykel väger ca 80 kg, vilket verkar rimligt med tanke på att ett 100 kWh batteri till en Tesla väger ca 540 kg. Batteriet till en drönare borde klara sig med en enklare kylning så gissar att vikten per kWh borde bli lägre. Så gissar att ett batteri för en halvtimmes körning väger ca 60 kg. Gissar också att AirForestry kommer använda en typ av batteri bytar station, så ingen borde behöva lyfta batteriet med handkraft.
Du verkar va hyfsat påläst om batterier jandersson.
Själv tycker ja nog battetidebatten är intressantare.
Har du nån uppfattning om va gränsen för effekt kontra vikt på batteri går just nu å va den kan ha för potential att utvecklas dom närmsta åren?
Att dom behöver kylas ochså har ja inte haft en tanke på.
Hur går det till?
Normalt när man använder startbatteri så vill man ju ha dom åt det varma hållet.
Angående laddning så är ju det mer ett logistiskt problem å en fråga om det finns ekonomiskt utrymme å få betalt för den proceduren.
[/quote]
Har väll hyfsad koll men är långt ifrån en expert 🙂
Effekten som man kan plocka ur ett lithium jon batteri är beroende av kemin och materialval i enskild cell samt spänning och kylning i batteripaketet. Men verkar variera mellan ca 1kW / kg till ca 7 kW / kg. Viktigt att nämna är att i dagsläget blir det alltid en avvägning mellan kapacitet (energiinnehåll) och effektuttaget. Samt ekonomin, då de celler som klarar högt effektuttag är mycket dyrare. I denna applikation tror jag dock att man tål en högre batterikostnad jämfört med de flesta elbilar.
Skulle i vilket fall rekommendera följande intervjuer med Christian Von Koenigsegg om man är intresserad av batteriteknik;
Gällande kommande teknik har jag svårare att ge ett svar eftersom de flesta artiklar endast nämner möjlig kapacitetsökning, se t.ex
https://www.warpnews.se/energi/nasta-ge ... an-dagens/Min bedömning är att även med dagens teknik borde det inte vara någon större utmaning att få en drönare att lyfta 100 kg och transportera denna last upp till en kilometer. Googlar man på "taxi drone" så ser man att det satsas otroligt mycket pengar och resurser på att ta fram elektriska drönare som skall kunna transportera folk. Utmaningen tror jag snarare kommer ligga i att få ekonomi i detta. Men det torde visa sig när AirForestry kommer igång med fullskaliga tester, förhoppningsvis under 2023.
Jag är i alla fall positivt inställd till AirForestry. Tycker att det är toppen att man utvecklar alternativ till traditionell gallring. Fredrik tog upp en intressant sak gällande stickvägsyta i fredagens podd. Om jag kommer ihåg rätt så hade FSC i Tyskland ett krav på max 13 % i en gallring. Vilket blir en utmaning i en traditionell gallring med stickvägsgående maskiner. Min framtidsspaning är att om man vill kunna bedriva ett traditionellt skogsbruk och samtidigt kunna sälja och få betalt för kolsänka kommer det krävas alternativa gallringsmetoder som håller stickvägsytan till ett minimum.