Skotare

kran på wisent

11 inlägg 3441 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kran på wisent

skogsjan695xl  
#76114 Det är så att jag hjälper en som har en wisent skotare och det är nått galet med kranen på den.

Den lyfter inte upp i bott utan den stannar när det är en bit kvar, men om man sätter gripen i lasset ut kör utskjutet så kan man pressa upp kran, ägaren till maskin påstod att det hade med den ackumulatorn som sitter på sidan på kan så det ska dämpa kranen, men jag fick tillåtelse att ta bort den och testa.
Så sagt och gjort, tog bort den, kran blev bättre i lyften för övrigt men den lyfter ändå inte ända upp.

Det sitter en givare på stolpen som är till för att dämpa upp kran när man lyfter så inte den ska slå upp, direkt kran kommer framför den givaren så stoppar kranen, jag tror att det är nått galet med den givaren, eller vad tror ni?

Har ju sett att det finns endel ponsse förare här så någon har säkert någon aning om vad det är för nått, även ni som inte kör ponsse.

Ska ta att ändra läge på den givaren isf så inte den känner av kranen alls ist, hellre slå upp kran några gånger än att inte kunna lyfta kran över grinden när man lastar. Går säkert koppla bort den man jag vill inte pilla allt för myck på denna skotare då inte jag kör den vanligtvis.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

masterchief  
#76125 Prova givaren, ta bort axeln och ställ den manuellt i läge så den går upp obehindrat.
När du sett att det fungerar kan du sätta tillbaka axeln och justera längden på den så den bara dämpar sista centimetrarna.
Möjligtvis har axeln fått sig en känga och är sned, då slår givaren till för tidigt.
På 5005an går kranen ned i smygläga när givaren slår till, dvs det går att höja kranen, dock oerhört sakta....

Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

Skog  
#76132 Ta och kolla i datorn hur många % gränsgivaren ligger på å skit i å ha den inkopplad överhuvud taget det funkar bäst
Om det är lilla diplayen så gå in i kran inställnings menyn ,tryck select tills det står MAX ta i lyftfunktion tryck select 4ggr då ska det vara en symbol där du justerar % på gränsgivaren prova på 20 ungefär
Lyft accken har ingenting med det där att göra.

Avatar Fallback

Re: kran på wisent

Solo  
#76177 Lyssna på Skog, han vet vad han snackar om!!!!

Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

masterchief  
#76187 Har felet uppkommit nyligen så är det inte datorn som strular.
Is har en förmåga att ställa till det för axlar och länkar till givare.
Kan inte tänka mig Ponsse släpper ivag en skotare från fabrik som är feljusterad.....

Avatar Fallback

Re: kran på wisent

grotförare  
#76192 jag körde en ny ponsse som bara hade gått 30 timmar å de blev samma fel på den med å då fick vi byta ut den gränsgivaren för den var trasig men börja å gör som skog säger!

Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

Skog  
#76193 Den där givaren sitter på ett plattjärn har jag för mig å ska väll kunna justeras lite både i längs led å upp å ner
möjligen den fått som sagt en smäll å ligger med alldeles för litet mellanrum mellan kran å givaren så % i datorn inte har nån betydelse
Ska även lysa en grön diod på givaren om den är OK.Nä du "chiefen" varit ut å levererat några som givaren bryter för tidigt på de flesta så lite så förarna inte ens märkt det men även nån som brutit åt helvete för tidigt
Den där givaren satt inte på de första Wisent maskinerna som kom ut
och de var alldeles för kort lyftkolv på så då räckte de att du hade utskjutet ute 30 cm då slog den i topp.Men det blev åtgärdat tämligen omedelbart.
Sitter sån där givare på alla Ponsse skotare från gissningsvis 06 kan jag tro
De där behöver man inte ha om man är en någolunda duktig kranpilot för det är då bara jäkligt irriterande
K70+ kran lyfter minst 1,5m högre än stöttorna ändå.

Enkel grundregel vid skotning gripen utanför lastkorgen utskjut UT Inne vid lastkorgen skall utskjutet vara INNE

Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

skogsjan695xl  
#76233 Fixade till felet idag, hade me liten gasbrännare så jag fick få bort all is som var runt där, så det var bara att justera ner den lite i det plattjärnet den satt monterad på, nu lyfter den mycke högre, dock lyfter den inte riktigt ända upp än men det lilla gör inget.
Men som sagt, det borde gå att dra ur kabeln så slipper man det där krånglet också, som sagt, kan man köra kran så är det inga problem att köra utan.
Ska inte köra den skotaren så mycket (ordinarie pilot är sjuk) men nu ska inte han behöva störa sig på att kran inte lyfter upp ordentilgt.
Maskinen är för övrigt från 2004, men om givaren är eftermonterad eller inte vet jag inte. skulle tro att den suttit från början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

Skog  
#76240 Var bara en justeringsak ändå då, om en med verktyg. Lär väll vara en dröm ändå att köra Wisent än 810 spektakelt

Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

masterchief  
#76254
masterchief skrev:Har felet uppkommit nyligen så är det inte datorn som strular.
Is har en förmåga att ställa till det för axlar och länkar till givare.
Kan inte tänka mig Ponsse släpper ivag en skotare från fabrik som är feljusterad.....

Mitt råd är att alltid börja med att felsöka fysiksa fel istället för givare och databoxar alternativt inställningar när ni märker något börjar skeva....
Fick ett exempel på det för ett par veckor sedan då niveleringen lade av på 5005an pga en halvt avbränd säkring....

Användarvisningsbild

Re: kran på wisent

skogsjan695xl  
#76257
Skog skrev:Var bara en justeringsak ändå då, om en med verktyg. Lär väll vara en dröm ändå att köra Wisent än 810 spektakelt


jo visst den är väll fin så att köra, tycker den är svår att ställa in kranen så den går mjukt, blir lite ryckigt när man ex plötsligt ska svänga åt motsatt håll eller lyfta lite snabbt, då rycker den. men som sagt nu kör jag den bara tillfälligt så det är väll inte hela värden just nu om den rycker lite ibland.

Är ju vissa grejer som jag inte vet hur man ska ha det inställt, min-max ström och start-stopp ramp, de vet jag ju hur man ställer, men de grejerna som kommer efter det vet jag inte vad det är.

Är även nått fel på driften just nu så den orkar inte fullt lass när det bli uppför.

Men för övrigt underbar hytt, stark kran, något som saknas på 810, men i början av 2010 så kanske det anländer en 1010E som jag ska köra, och han med wisenten har köpt sig en 1070E som jag ska köra lite ibland när det behövs.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).