Motorsåg och handhållet

Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

94 inlägg 18126 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

totte  
#761476 Det är absolut ofarligt att putsa konorna med så fint slippapper. Det blir bara en nedmattning av ytan och det hjälper den att bita bra, samtidigt som det kan bidra till att ta bort eventuella oxideringar eller andra beläggningar som inte skall vara där. Har jag konsekvent gjort på motorsågar och småfyrtaktare.

Jo, det är förstås en stor skillnad på verktygskonor. De är mestadels större och har en annan vinkel

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

johan eriksson  
#761508 Fin ventilslippasta och putsa ihop ytorna, sen tvättar du rent.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

totte  
#761519 Funkar också lika bra!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Vante  
#761522 Jag fick nå inte tänka efter använde av dragare på Koppligen borde använt kila lös så blev arm trasig den går bra har beskrivits på dagens samlar såg i form här min Jonsered 451E-EV.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761534 Fett, smuts o vibrationer ser till att grejer lossnar.
Är det rent och rätt spännt lossnar det inte.
Kilen håller som sagt inte nåt utan konan. Det går att sätta utan kil om man är lite nogrann.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761540 Jag förstår att kilen inte håller utan det är konan. Men kilen ser jag som skydd ifall nåt går fel så den inte slirar. Väl samma princip som på fräsmaskiner. Extra försäkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Tralsmo  
#761545 På fräsmaskiner (metallfräs allafall) med kona så sitter det en stång genom spindeln som drar konerna mot varandra. Där har ja aldrig varit med om att det släppt.

Om man tar en svarv istället och använder dubbdockan till att sätta borr i som man brukar göra så har det hänt att konan släppt flera genom åren för mig.
Då ryker läppen på mellan konan (om man nu använder sån) eller borret direkt.
Alternativt så blir läppen som en korkskruv.

Konan är det som håller fast. Läppen eller kilen är bara till för att fixera och funkar ochså bara som det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761546 På manuella maskiner finns en gängad dragstång med vilken man kan få väldigt mycket kraft så där är det nästan omöjligt. På CNC maskiner med automatiskt verktygsbyte är det inte lika solklart och där finns klackar som backup. Även min manuella maskin har provision för klackar fast jag måste säga jag använder dom inte, på min maskin är det en separat ring p.g.a. designen av det vertikala fräshuvudet. Men dom finns iallafall.

Jag tycker det känns säkrare med kil än utan på sågen åtminstone...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Tralsmo  
#761549 Jo ja har jobbat i närmare 30år me styrda verktygsmaskiner.
Och det är sant att det sitter klackar på dom.
Ibland en och ibland 2.
Men dom är ochså bara till för fixeringen.
Ibland kan verktyget släppa på en sån ochså men då beror det oftast på att man tar för kraftiga skär med hög matning eller kör med snabbmatning rätt in i arbetsstycket.
Kan ochså vara fjäderpaketet som håller fast verktyget. Fjäder brickorna mattas över tid och skall kontrolleras med intervall.

Ja har varit på rätt många såna reparationer genom åren och klackarna ryker nästan alltid när verktyget släpper. Finns ju version med både fasta klackar och skruvade klackar i spindelnosen. Dom fasta håller bättre (och oftast)men dom skruvade är ju lättare å byta.
Ofta får konorna i spindelnosen stryk och då måste konan slipas om för att få det att funka igen.
Finns firmor som kommer å gör det på plats, kostar förvisso en rätt ordentlig slant.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761697 Sågen är ihop igen och provad, den vill ha problem att starta. Har provat ställa in förgasaren, grovinställning enligt manualen först, sen tomgången. Den ville till sist köra om man höll in gasen, men stannade på tomgång, trots T-skruven maxxad. Kollade på skruven och märker att den knappast alls rör på spjället, det gör liksom inte kontakt. Skruven verkar också va slipad på av nån hemmapulare. Inte konstigt att T-skruven inte gör nånting.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761733 Plockade isär förgasaren i morse. Ser inga direkta problem, visst slitage men ser inte ut som det borde påverka funktionen. Membranet har fjädring fortfarande, litet smutsigt dock. Ska rengöra allt med sprit, se till alla kanaler är öppna. Värst är väl T-skruven som inte ser ut att passa ihop med metallbiten som ska ska reglera spjället för tomgång. Ens i max-läge med skruven helt maxxad så rör den sig knappast, känns som det borde va större justeringsmån än så, gissar nånting här är inte som det ska.

Bild


Bild


Bild


Jag såg lite dåligt live men tror det är en sil där. Som säkert kan dra nytta av ett spritbad och lösa den från harts.
Bild


Bild


Bild


Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761740 Nu har du den nere. Pumpmembranet ser lite stumt ut.
Vissa blir lite mer flexibla om de får dra åt sig lite 2T olja. Men det kan man inte göra hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761743 Det åkte upp och ner när jag tryckte på det men ska prova det där med 2T olja. Ett ombyggnadskit ska nog köpas hursomhelst. Jag ska ta och svarva en bättre kon på T-skruven. Ska gå igenom alla gångar och se dom är öppna.

Sen ska jag fästa en bit med bladstål eller mässing på "flärpen" som sticker ut från axeln som styr spjällets tomgång, så det faktiskt kan göra kontakt med skruven...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761819 Nåja nu har jag ihop förgasaren igen och efter lite trixande och om och men så fick jag den att fungera.

Jag gjorde om spetsen på T-skruven och sen vek jag en liten bit 0,3mm bladstål runt hävarmen som skruven ska agera emot, 0,3mm gjorde skillnad och nu kan jag justera tomgången. Ställde in enligt manualen för grovinställning, behövdes nog inte mera än ett kvarts varv max på L och H skruven utåt efter det.

Slutligen testade jag genom såga en liten stock och kedjan behöver nog vässas, eller kasseras tillsammans med svärdet. Dom kanske är slut, vem vet. Det var många grader på svärdet jag fick fila bort.

Ska testas mera sen, lite väl sent nu å störa grannarna med motorsågsljud. Blev tyvärr inga bilder av det här sista... Kanske kan ta en video sen av lite kapande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761846 Har du nålarna lågt ställda är bränslenålen otät eller feljusterad. Då mäter den inte riktigt 100.
Jag hade kollat upp det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).