Traktorer och processorer

Valtra A-95 Hiss eller diss

20 inlägg 14090 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Gustav B  
#761282
Brorsan skrev:Det sitter en tillsatslåda i överkant på v-lådan för fram och back.
Den går lite fortare på backen.
Det är i princip samma låda som på valmet från 80 talet men då var tillsatslådan en överväxel.
Min fram- backlåda fick lagerras. Troligtvis av för mycket olja i v-lådan.
Den har bara stänksmörjning av lagren och det stänkte nog inte med för mycket olja i lådan, det var vad en mekaniker på Lantmännen sa i allafall.


Hej Jag har en Valtra A72 som jag fått ras i fram back omkopplaren? Vet du hur avancerat det är att byta eller vad det kostar reparera på verkstad?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Brorsan  
#761327 Du behöver ju dela traktorn.
Har lagren rasat så lagersätena i växellådan är skadade blir det lite mer jobb. På min hörde jag ett litet missljud på backen så då körde jag inte mer.
Lagersätena var nästan oskadade så jag pressade i lagren med lite plastisk metallepoxy och det har hållit ett par - tre tusen timmar hittills.
Har du kört så fram-back inte fungerar längre har nog lagren rasat helt så det kuggar över i kugghjulen.
Det känns dyrt.
Jag frågade lantmännen vad det skulle kosta att lämna in den.
40 tusen och uppåt blev svaret och det var ju några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Gustav B  
#763945 Hur svårt är det dela traktorn ? Kan man hitta reparationshandbok ? Är fram/back delen en egen del eller sitter det i växellådan ?

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Brorsan  
#764245 Svårt tycker jag inte det är men det krävs mycket pallning, lyft, domkrafter, bländande, rullvagn, bra golv och låsning av framaxelpendling och inte minst skruvade.
Viktigaste är säkerheten iom att du har två halvor på ett par ton som kan välta och ställa till elände.

Reparationsböcker finns på Valtras hemsida.

Fram-backdelen sitter i överkant i växellådanlådan.

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Brorsan  
#764246 Det är inte reparationshandbok på som Valtra har utan verkstadshandböcker och användarböcker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).