Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Tjäna pengar på skogen utan avverkning

7 inlägg 6407 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjäna pengar på skogen utan avverkning

Skogsbonden3  
#761050 Snart kommer jag att starta mitt eget företag, och jag kommer hålla på med skogen. Eftersom att jag älskar skogen så vill jag tjäna pengar på den utan att avverka. Hur kan man då göra detta? Alla förslag är välkomna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tjäna pengar på skogen utan avverkning

80-90  
#761052
Skogsbonden3 skrev:Snart kommer jag att starta mitt eget företag, och jag kommer hålla på med skogen. Eftersom att jag älskar skogen så vill jag tjäna pengar på den utan att avverka. Hur kan man då göra detta? Alla förslag är välkomna.

Har du lite större marker så kan du kanske sälja jakt å kött av jakten ..

Avatar Fallback

Re: Tjäna pengar på skogen utan avverkning

alias  
#761056
Skogsbonden3 skrev:Snart kommer jag att starta mitt eget företag, och jag kommer hålla på med skogen. Eftersom att jag älskar skogen så vill jag tjäna pengar på den utan att avverka. Hur kan man då göra detta? Alla förslag är välkomna.


Med den knapphändiga informationen om förutsättningarna så är det svårt att komma med ideer eller ge råd.

Spontant tänker jag att det vanligaste är att man startar ett företag eftersom man har en affärside som man tror på, inte att först starta ett företag och sedan fundera på vad detta ska ägna sig åt.

Sen blir jag inte klok på varför man inte skulle kunna avverka skog för att man gillar skogen. I mina öron låter det lika udda som om någon som trivs med att jobba med att föda upp nötkreatur inte skulle stå ut med att skicka dem till slakt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tjäna pengar på skogen utan avverkning

Skogsbonden3  
#761064 Vill inte hugga ner skogen då jag endast har ett par hektar utöver tomten. Men det måste ju finnas flera sätt att tjäna pengar på den. Kräver inga stora summor då jag lever billigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjäna pengar på skogen utan avverkning

alias  
#761079
Skogsbonden3 skrev:Vill inte hugga ner skogen då jag endast har ett par hektar utöver tomten. Men det måste ju finnas flera sätt att tjäna pengar på den. Kräver inga stora summor då jag lever billigt


Ok, med så pass begränsad areal och gissningsvis nära bostaden så har jag lättare att förstå ditt resonemang om att inte vilja avverka skogen.

I "Escape to the country" på TV så hade nog "glamping" kommit upp som förslag på affärside inom givna arealbegränsningar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tjäna pengar på skogen utan avverkning

Fenrir  
#761153 Enklaste sättet att tjäna pengar utan att avverka är väl att bara låta skogen stå, öka förrådet och sen ta in vinsten i form av värdeökning på skogsmarken vid en försäljning. Sen kan man köpa ny ungskog för pengarna och börja om, det har väl i alla fall funkat de senaste 30 åren... Fast med nuvarande inflation krävs en väldig värdeökning för att kompensera, samtidigt som stigande räntor kommer göra köpare mindre benägna att ta lån.

Avatar Fallback

Re: Tjäna pengar på skogen utan avverkning

Torleif  
#762067 Det bästa sättet att tjäna pengar som småskogsägare är att plockhugga ved och virke för eget bruk i samma takt som träden växer och åldras och därmed undvika utgifter samtidigt som skogen finns kvar hela tiden. Med en gammal traktor i 40-60-hästarsklassen och en vinch/vajerkran och om skiftet är längre hemifrån någon sorts gammal kärra kan man plocka ut exakt det man vill ha ut för en relativt låg kostnad. Hugger man litet röjning och dikeslinjer och vindfällen i andras skog med samma utrustning så kan man hålla huset varmt med ved och använda veden i den egna skogen som buffert för att jämna ut variationer i tillgången på ved ur andras skog.
Vill man ha loss litet pengar någon gång kan man hugga några stockar till specialvirke åt byggnadsvårdare eller båtbyggare eller liknande. Sådant brukar betalas bättre än vanlig bulkvara men förutsätter att man väljer virket redan i skogen och plockar ut just det trädet.

Vi säljer ingenting åt skogsbolag av våra strax över 4 hektar. Det blir strängt taget ingen massaved och att sälja energived och köpa ved är bara enfaldigt. Att sälja stock och köpa sågvirke är på gränsen till idiotiskt när det finns tillgång till blocksåg i trakten.
Allt blir stock eller brännved för eget bruk och så litet åror och sudband och ladutimmer och annat klent specialvirke som behövs ibland.
Skogen står kvar men vi plockar ut det vi vill ha på sådant vis att en ny generation träd växer upp. Någon gång blir det en liten glänta men de vill bli väl små för att riktigt lyckas fullt ut med att föryngra tall. Alla andra träslag växer bra och föryngrar sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).