Socialt (mer om oss)

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

146 inlägg 20661 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

hfab  
#757984
Camaro1969 skrev:regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃

Tror du inte skatten hade räckt till om regeringen sänkte kostnaderna för den ofantliga administrationen istället?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Camaro1969  
#757990
JerryH skrev:
Camaro1969 skrev:regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃


Mjo, men just nu så sjunker ju arbetslösheten iaf.. Problemet är ju att det inte går att få tag på kompetent personal då det är lite för många som inte är anställningsbara.

Mitt nuvarande uppdrag är på en stor stålindustri där de söker 6st underhållsmekaniker, helt omöjligt att hitta.


Men något som de inte pratar så mycket om är skatteavdraget.. Varje % räntan går upp på bo- och konsumptionslånen så behöver staten hosta upp 12-15 miljarder om året bara för att de var för fega att börja justera skatteavdraget när vi hade nollränta eller bara riktigt låg ränta under många år. Risken är ju att de nu i panik drar i handbromsen och börjar kasta in div justeringar "on the fly" för att försöka minska återbetalningarna.
En bra metod hade ju varit att de under nollränte-åren infört ett maxtak som man får göra skatteavdrag för..


sjunker arbetslösheten?
ja möjligt om man jämför med siffror under pandemin, annars inte en chans. man ska ju räkna med de som har skapad sysselsättning med som arbetslös. samt alla nya som bor i landet.

ja kvalificerad arbetskraft är svårt att hitta, det är inget problem att hitta nytt jobb om man vill :)

och ja, ränteavdraget skulle varit borta sen länge, men även kapitalskatt på räntor isåfall :)

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Camaro1969  
#757991
hfab skrev:
Camaro1969 skrev:regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃

Tror du inte skatten hade räckt till om regeringen sänkte kostnaderna för den ofantliga administrationen istället?


skatten räcker till, det går bra att banta på många ställen.

så länge det går skänka miljarder utomlands årligen tar staten in för mycket skatt av medborgarna

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

svampbob  
#757992
r93 skrev:
JerryH skrev:
Camaro1969 skrev:regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃


Mjo, men just nu så sjunker ju arbetslösheten iaf.. Problemet är ju att det inte går att få tag på kompetent personal då det är lite för många som inte är anställningsbara.

Mitt nuvarande uppdrag är på en stor stålindustri där de söker 6st underhållsmekaniker, helt omöjligt att hitta.


Det är en helt absurd situation nu, vi har firmor som sagt upp sina ramavtal för att dom helt enkelt inte har personal.
Själva behöver anställa men som du skriver, ingen med kompetens söker, de vi försöker "headhunta" begär 15% högre lön.

Har själv fått bra erbjudande om nya jobb.

Sent i höst så gissar jag att det tar tvärstopp i ekonomin.



Det är gyllene tider för pensionärer som vill jobba. Jag stöter ständigt på 65+ ute i arbetslivet. Det kommer att bli väldigt jobbigt i Sverige när Boomer generationen är helt borta från arbetslivet. Visst har Sverige en bättre ålderskurva på befolkningen än de flesta andra I-länderna. Men tyvärr är det kurvan dopad med en befolkningsgrupp som aldrig kommer att vara annat än tärande.

Vi kommer att leva i en helt annan värld om 5-10 år. Energibristen och globaliseringens tillbakagång kommer att förändra väldigt mycket.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

jannee  
#757994 Inte alla men tyvärr väldigt många 65+ är mer eller mindre tvingade till att fortsätta arbeta, i alla fall om de vill ha möjlighet att behålla sin vanliga levnadsstandard.
Det har utlovats från de styrande att ålderspensionärer skulle få 60 % av vad de tjänade innan de gick i pension.
Först stämmer inte dessa propåer, dessutom tas det ingen hänsyn till den inflation som just nu pågår.
Och stackars dessa pensionärer som sitter med höga lånekostnader, allt stiger men inte pensionen i samma takt.
Men ok, man föds naken och meningen är väl också att man ska dö naken.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

svampbob  
#757995
jannee skrev:Inte alla men tyvärr väldigt många 65+ är mer eller mindre tvingade till att fortsätta arbeta, i alla fall om de vill ha möjlighet att behålla sin vanliga levnadsstandard.
Det har utlovats från de styrande att ålderspensionärer skulle få 60 % av vad de tjänade innan de gick i pension.
Först stämmer inte dessa propåer, dessutom tas det ingen hänsyn till den inflation som just nu pågår.
Och stackars dessa pensionärer som sitter med höga lånekostnader, allt stiger men inte pensionen i samma takt.
Men ok, man föds naken och meningen är väl också att man ska dö naken.


Dom 65+ som jag träffar ute på jobb är där för att dom tycker om att jobba och är efterfrågade. Dom har god ekonomi men då deras kompetens är efterfrågad och betalningen bra så fortsätter dom att jobba.
Jag brukar säga att jag ska jobba tills jag är 75 år om jag fortfarande klarar av jobbet och är efterfrågad. Förhoppningsvis inte på heltid då det finns så mycket att göra hemma också.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

DennisCA  
#759627 Min personliga åsikt är att västvärldens stora problem sen 80 talet är finansialiseringen av samhället och att allt mera nu lever efter enligt mottot "profiting without producing". De stora pengarna tjänas nu genom börsmanipulation och manipulering av hela länder av gigantiska globala företag.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

DennisCA  
#759628
r93 skrev:Det är en helt absurd situation nu, vi har firmor som sagt upp sina ramavtal för att dom helt enkelt inte har personal. Själva behöver anställa men som du skriver, ingen med kompetens söker, de vi försöker "headhunta" begär 15% högre lön.


Detta är också ett megastort problem, inga företag vill länge anställa nån som inte redan är utbildad och har erfarenhet, så ingen kan utbildas eller få erfarenhet förutom en krympaned och åldrande grupp... De som hör till denna grupp vet sitt värde!

Alla är för rädda att tappa nån när de väl tränats, men sånt tänk slår tillbaka på stort ser vi. Det är samma överallt i europa och USA. I USA är det ännu värre än här på den punkten. Det är nog att inse det inte funkar i längden det här, dags att utveckla nya system, så man kan anställa och lära upp folk. Själv har man ju funderat på karriärbyte ibland men med tanke på hur det ser ut och att man inte kan skaffa sig erfarenheten på jobb så nötar jag på med samma skit.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

svampbob  
#759631 Finns det någon som vill jobba och inte har ett jobb? Enligt mig är det väldigt få. Jag har frågat mina barn och dom känner ingen som är arbetslös.
Jag håller med om att vi som tillhör den krympande gruppen klarar oss väldigt bra och särskilt dom som kan fakturera för sin tid.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

DennisCA  
#759634 Det finns brist på arbetskraft inom vissa branscher och de verkar inte råda bot på det, arbetslösheten är 5-6 procent för tillfället i österbotten.

Jag vet inte men jag tycker det ser mörkt ut som arbetssökande om man vill byta bransch med tanke på kraven på utbildning och erfarenhet som man ser i arbetsannonserna. Så jag nöter på... Ett jobb är bättre än utan.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

alias  
#759640
DennisCA skrev:Det finns brist på arbetskraft inom vissa branscher och de verkar inte råda bot på det, arbetslösheten är 5-6 procent för tillfället i österbotten.

Jag vet inte men jag tycker det ser mörkt ut som arbetssökande om man vill byta bransch med tanke på kraven på utbildning och erfarenhet som man ser i arbetsannonserna. Så jag nöter på... Ett jobb är bättre än utan.


Formuleringarna i jobbannonserna kan man ta med en "skeppslast salt"... 😁 (kan ev. vara så att Slurfi har copyright på det uttrycket)

Helst ska man vara ung och nyutbildad och samtidigt ha minst 20 års erfarenhet av branschen, givetvis i en senior befattning. 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

r93  
#759661
DennisCA skrev:Det finns brist på arbetskraft inom vissa branscher och de verkar inte råda bot på det, arbetslösheten är 5-6 procent för tillfället i österbotten.

Jag vet inte men jag tycker det ser mörkt ut som arbetssökande om man vill byta bransch med tanke på kraven på utbildning och erfarenhet som man ser i arbetsannonserna. Så jag nöter på... Ett jobb är bättre än utan.


Ska man byta bransch så kan jag tänka mig att det är svårt, likaså är det inte lätt att få tag i drivna unga som vill göra kroppsarbete, dom finns men jag upplever dom färre, eller är det jag som har blivit för gammal.

Själv så är jag tjänstledig i höst för att pröva lyckan på ny arbetsplats, har varit i 13 år på samma arbetsplats så det blir skönt med lite frisk luft, så får vi se vad framtiden ger.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#760952
Robur Clivus skrev:
Fredrik Reuter skrev:Jag tror det var i Ekonomibyrån eller liknande som han sade detta och det var i kontexten med Göran Perssons "gamla" uttalande om att "den som är i skuld är inte fri". Cervenka var nog sarkastisk då jag uppfattar honom som starkt kritisk till nuvarande ekonomiska läge. Kanske därför han slutade på DI (som i mitt tycke gärna framhåller "framgångssagor" som SBB Nordic med flera...).


Håller med helt i det resonemanget.
Just SBB kan nog vara det allra bästa indikatorn på vart detta tar vägen, https://www.di.se/bors/aktier/sbb-b-949975/ endera så börjar aktiekursen snart vända alternativt så har vi ett Nyckeln 2.0 https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeln_(f%C3%B6retag)


Fortsatt spännande utveckling och trendvisare gällande SBB, reder Ilja (med hjälp av centralbankerna ) upp det här eller kommer han sluta som vår tids Refaat El-Sayed? https://sv.wikipedia.org/wiki/Refaat_El-Sayed

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#760957 Inflationsuppgången blottar många problem som sopats under mattan under lång tid, Europeiska centralbanken håller extra möte angående oroligheter på den Europeiska (stats-) obligationsmarkanden: https://www.realtid.se/ecb-haller-extra ... marknaden/

Väljer man att bekämpa inflationen nu genom högre räntor är det godnatt med södra Europa, väljer man istället att inflatera bort deras skulder genom QE och hålla ner räntorna får vi nog uppror i Tyskland och andra sparsamma länder, önskar inte byta skor med Lagarde. Detta skulle kunna vara början av slutet på Euron i dess nuvarande form?

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Camaro1969  
#760958
Robur Clivus skrev:
Robur Clivus skrev:
Fredrik Reuter skrev:Jag tror det var i Ekonomibyrån eller liknande som han sade detta och det var i kontexten med Göran Perssons "gamla" uttalande om att "den som är i skuld är inte fri". Cervenka var nog sarkastisk då jag uppfattar honom som starkt kritisk till nuvarande ekonomiska läge. Kanske därför han slutade på DI (som i mitt tycke gärna framhåller "framgångssagor" som SBB Nordic med flera...).


Håller med helt i det resonemanget.
Just SBB kan nog vara det allra bästa indikatorn på vart detta tar vägen, https://www.di.se/bors/aktier/sbb-b-949975/ endera så börjar aktiekursen snart vända alternativt så har vi ett Nyckeln 2.0 https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeln_(f%C3%B6retag)


Fortsatt spännande utveckling och trendvisare gällande SBB, reder Ilja (med hjälp av centralbankerna ) upp det här eller kommer han sluta som vår tids Refaat El-Sayed? https://sv.wikipedia.org/wiki/Refaat_El-Sayed


något värde borde det u finnas i alla fastigheter som bolaget äger?

jag har fyllt på löpande i nedgången, vi får se om det är en fallande kniv jag försöker fånga. men skiter det sig kan jag iaf glödjas åt att ilja förlorat betydligt mer pengar än mig :D

köper även Balder löpande, vi får se hur det utvecklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).