Verkstan

Induktionsvärmare

41 inlägg 25306 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

Kasebon  
#626317 Hittade den här hos Verktygsboden som torde vara liknande den från youtubelänken jag delade:
https://verktygsboden.se/induktionsvaer ... ska?update[bae1847d30689da33a6e145f65b26adc]=0

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626409 Nja, effekten är ju ganska avgörande. Denna har 1000 w och boltbustern 1800 w.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626418 PT-verktyg säljer Rimac 1,5 kW för 6500 +moms. Kan man köpa två och operera bredvid varandra om man behöver mer effekt (3 kW)för att rikta eller böja stålkonstruktioner, eller kan de störa varandra?

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

Erre  
Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

fendt311  
#626490
Lutar nog mot en sådan. Räcker gott och väl till mig. Är som tusan när man ska dra lös en bult. Man kommer inte åt med gas. Utan att bränna upp allt möjligt runtomkring. Den går av eller skallen blir rund.

Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

bgl  
#626631 Jag pratade idag med en pensionerad maskinreparatör av den gamla stammen. På frågan när han började använda induktionsvärmare för att lossa hårt sittande muttrar och skruvar blev svaret tydligt: helst aldrig!
Det är väldigt lätt att värma till för hög temperatur som gör att metallens egenskaper och/eller ytbehandling påverkas. Allt som värms så hårt bör bytas ut till nya komponenter.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626651 Induktionsvärmaren värmer metallen homogent inuti och är alltså betydligt snällare än en gaslåga eller mekaniskt våld. Tror inte din gamle mekaniker har fattat tekniken.
Clas Ohlsson har en italiensk med 2400 W för 8500 inkl moms. Telwin. Har ingen erfarenhet av märket.

Dina Verktyg under 8000 inkl moms.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hemhuggare  
#626745 Telwin är väl generellt ett kvalitetsmärke

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

totte  
#626840 Telwin gör i alla fall bra svetsar, finns både bra konsumentgrejor och proffsgrejor.

Klart att skruv och mutter som värmts till rödvärme förlorar hållfasthet, oavsett hur det värms, och bör bytas. Det är ju inget argument för att i stället dra sönder, borra ut, och kanske skada mycket mer och i vilket fall få byta ut grejorna.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

JohannesG  
#626878 Att kunna värma utan öppen låga är väldigt bra. Du kan värma enbart en liten skruv om du så vill utan att påverka kringliggande material. Klart värmen vandrar i materialet, men du har ingen spillvärme som riskerar skada gummidetaljer eller annat. Induktionsvärmaren värmer direkt i det som ska värmas, värmen behöver inte gå från låga till stål, värmen bildas i stålet. Möjligen att gasen ibland kan vara lättare att komma åt med i trånga utrymmen.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626895 Har nu beställt en Telwin 2300 W uteffekt. Återkommer med erfarenheter och kanske om hur man gör spolar billigt, för de var ohemult dyra, men något måste väl generera vinsten i ett företag.

Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

550  
#626944 Vad är det som kostar så mycket i en induktionsvärmare? Går det bygga en billigt själv? 🛠️

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626950 Allt går. Man likriktar 230 volt växel, sedan hackar man likspänningen med 50-100 kHz, och transformerar till med lämplig spänning. Lite elektronik för reglering och strömbegränsning samt en snygg låda. 6395:- + moms för 2,3 kW ut tycker jag var köpvärt.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#636623
Nu har jag gjort mandomsprovet för min Telwin. Muttern till skogsvagnens boggieaxel sitter grymt och är stor (55 mm nyckel). Fick böja ut originalspolen en hel del. Oljan kokade snabbt och temperaturen inne i muttern, där värmen bildas, var säkert flera hundra grader. Muttern blev inte röd, men det räckte för att lossa med rörtång. 2,3 Kw är ju över 50% mer än andra i samma prisklass. Telwin kommer jag att ha mycket glädje av framöver.

Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760397 @hlb hur har de gått sen med din induktionsvärmare?
Eller har någon annan fått nya erfarenheter?
Börjar känna behovet knacka på verkstadsporten 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).