Skördare

Hur mycket producerar ni??

51 inlägg 29070 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

novis??  
#75819
JD_1110 skrev:Det är mycket snack om stammar hit och dit men är inte det viktigaste hur snabbt och mycket som ligger vid bilvägen?

alldeles riktigt en fråga att ställa hur mycket kör man ut eller bör man kräva att det ska bli ut skotat på ett skift med stor respektive mellan /liten ca 5-7 sortiment 100/ 200 ELLER KANSKE 500hundra kubik sett sifrror å SCA drivar webb 840 på ett skift men då är frågan var datorn på från skratch :ugeek: detta är infresant för vi har diskuterat hur mycke SKA man kunna kräva ?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75916
novis?? skrev:
JD_1110 skrev:Det är mycket snack om stammar hit och dit men är inte det viktigaste hur snabbt och mycket som ligger vid bilvägen?

alldeles riktigt en fråga att ställa hur mycket kör man ut eller bör man kräva att det ska bli ut skotat på ett skift med stor respektive mellan /liten ca 5-7 sortiment 100/ 200 ELLER KANSKE 500hundra kubik sett sifrror å SCA drivar webb 840 på ett skift men då är frågan var datorn på från skratch :ugeek: detta är infresant för vi har diskuterat hur mycke SKA man kunna kräva ?


Låter ut som att den skotaren är ungefär lika pålitlig som en kompis sca skördare, den skördaren kan visst rapportera in dubbelt så mycket som dom har kört då och då. Tror det är omöjligt att få fram 840 kubik på ett skift.

Hur mycket man skotar tror jag varierar ännu mer än vad man avverkar.... Lite skillnad på skota stora timmerhögar bredvid dikeskanten eller små björkpinnar 1,5 km från avlägget.
Så man kan nog säga att det varierar mellan 5-18 lass på 8 timmar :P

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

zönder  
#76014
JD_1110 skrev:Det är mycket snack om stammar hit och dit men är inte det viktigaste hur snabbt och mycket som ligger vid bilvägen?


Det spelar ingen roll, en skotare gör aldrig några större vinster. Pengarna finns i skördaren.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76025 Spelar väl ingen roll om en skördare så gör 1500 m3 om dagen om de bara ligger kvar i skogen ?
Jag känner inte till någon i Sverige som får betalningen baserad på skördarmätning så virket lär nog fram till bilväg om det ska bli några inkomster.

Nu har jag varit från skogen under ett antal år så detta kanske har ändrats och jag missat det men så var det iaf förr.

Så varför entreprenörer med avverkningsgrupper jagar fram förlagor på flera tusen kubik fattar inte jag, speciellt inte inför vintern. Måste ju kännas så där lagom kul som skotarpilot att få typ 4000 m3 översnöat med 4 dm nysnö men det är nog ett annat ämne.

Sen att skördaren i regel är mer pengagivande än skotaren om man jämför de två mot varandra vet jag, om inte det också ändrats senaste tiden :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

zönder  
#76104
ICE skrev:Spelar väl ingen roll om en skördare så gör 1500 m3 om dagen om de bara ligger kvar i skogen ?
Jag känner inte till någon i Sverige som får betalningen baserad på skördarmätning så virket lär nog fram till bilväg om det ska bli några inkomster.

Nu har jag varit från skogen under ett antal år så detta kanske har ändrats och jag missat det men så var det iaf förr.

Så varför entreprenörer med avverkningsgrupper jagar fram förlagor på flera tusen kubik fattar inte jag, speciellt inte inför vintern. Måste ju kännas så där lagom kul som skotarpilot att få typ 4000 m3 översnöat med 4 dm nysnö men det är nog ett annat ämne.

Sen att skördaren i regel är mer pengagivande än skotaren om man jämför de två mot varandra vet jag, om inte det också ändrats senaste tiden :smile:


Jadu nu är de ju såhär, att trådens ämne var "Hur mycket producerar ni?", och på de har också många svarat. Men att i den tården påstå att det är skotarens prestation som faktiskt spelar någon roll är ju både rätt och fel.
Det fattar väl vem som helst att skotaren helst ska få UT virket till vägen för att få betalt, det hoppas jag att det inte råder några missförstånd om?

Så du kan vara helt lugn, inget har förändrats, virket ska fortfarande ut till vägen, och skördaren är fortfarande den man gör mest pengar på.

MvH

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76185 Är väl helt ointressant hur mycket skotaren får ut kontra skördaren. Hänger dom inte med så får man ju bara leja in mer skotarkapacitet. Man kan ju inte anpassa skördarkörningen efter skotarens förmåga att ösa kubik.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

zönder  
#76209
zeaflower skrev:Är väl helt ointressant hur mycket skotaren får ut kontra skördaren. Hänger dom inte med så får man ju bara leja in mer skotarkapacitet. Man kan ju inte anpassa skördarkörningen efter skotarens förmåga att ösa kubik.


Håller med fullständigt.

Angående min produktion så har jag som grundregel att aldrig hamna under 100 stam/timme.
Snittet ligger nog kring 120-150 stam/timme.

MvH

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76212 Lånar tråden lite, har hjälpt en entreprenör att skriva ut co2 skatteansökningsblanketter.
Pratstunden vid fikat att räknade vi ut att prestationen hade varit 1,07 l/m3fub. Enbart gallring.
Maskinen är en CAT

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

mrme  
#76217 kör så de rykér i avgasröret
Senast redigerad av mrme sön 10 jan 2010, 20:00, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77004
zönder skrev:
Jadu nu är de ju såhär, att trådens ämne var "Hur mycket producerar ni?", och på de har också många svarat. Men att i den tården påstå att det är skotarens prestation som faktiskt spelar någon roll är ju både rätt och fel.
Det fattar väl vem som helst att skotaren helst ska få UT virket till vägen för att få betalt, det hoppas jag att det inte råder några missförstånd om?

Så du kan vara helt lugn, inget har förändrats, virket ska fortfarande ut till vägen, och skördaren är fortfarande den man gör mest pengar på.

MvH


Jadu nu är det ju såhär att jag svarade bara på ditt förra inlägg i denna tråd där du hävdade att det inte spelar någon roll vad som ligger framme vid bilväg för att skotaren sällan gör nån större vinst.
Detta stämmer inte med vad jag lärt mig under åren för virke i skogen ger inga inkomster därför skrev jag mitt inlägg där jag ser till helheten för att en entreprenör ska få betalt.

Visst är det utanför ämnet i denna tråd, precis som mitt andra stycke om varför en del lägger tusentals kubik på backen inför snösäsongen, och för det ber jag så hemskt mycket om ursäkt men eftersom frågan redan diskuterats i denna tråd, av bl a dig, så trodde jag att även min åsikt och fundering var OK att yttra, även om den nu är OffTopic, men jag har nu lärt mig.

Sen är det nog inte det lättaste att hitta ledig skotarkapacitet bara sådär om man får exemplet 4000 m3 översnöat och som entreprenör är det nog långt ifrån ointressant vad ens skotare får fram kontra skördaren tror jag men jag ska fortsätta tro utanför denna tråd så får ni fortsätta skriva hur mycket stam ni kan kvista i snitt precis som tråden handlar om.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

zönder  
#77965
ICE skrev:
zönder skrev:
Jadu nu är de ju såhär, att trådens ämne var "Hur mycket producerar ni?", och på de har också många svarat. Men att i den tården påstå att det är skotarens prestation som faktiskt spelar någon roll är ju både rätt och fel.
Det fattar väl vem som helst att skotaren helst ska få UT virket till vägen för att få betalt, det hoppas jag att det inte råder några missförstånd om?

Så du kan vara helt lugn, inget har förändrats, virket ska fortfarande ut till vägen, och skördaren är fortfarande den man gör mest pengar på.

MvH


Jadu nu är det ju såhär att jag svarade bara på ditt förra inlägg i denna tråd där du hävdade att det inte spelar någon roll vad som ligger framme vid bilväg för att skotaren sällan gör nån större vinst.
Detta stämmer inte med vad jag lärt mig under åren för virke i skogen ger inga inkomster därför skrev jag mitt inlägg där jag ser till helheten för att en entreprenör ska få betalt.

Visst är det utanför ämnet i denna tråd, precis som mitt andra stycke om varför en del lägger tusentals kubik på backen inför snösäsongen, och för det ber jag så hemskt mycket om ursäkt men eftersom frågan redan diskuterats i denna tråd, av bl a dig, så trodde jag att även min åsikt och fundering var OK att yttra, även om den nu är OffTopic, men jag har nu lärt mig.

Sen är det nog inte det lättaste att hitta ledig skotarkapacitet bara sådär om man får exemplet 4000 m3 översnöat och som entreprenör är det nog långt ifrån ointressant vad ens skotare får fram kontra skördaren tror jag men jag ska fortsätta tro utanför denna tråd så får ni fortsätta skriva hur mycket stam ni kan kvista i snitt precis som tråden handlar om.


Ja de är kanske bäst, för nu fattar nog ingen vad du dillar om.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78991 Hmm, läser om stammar hit o dit o antal, men undrar lite hur det ser ut efter er, hur mkt vrakprocenten osv ser ut, e ju det som spelar stor roll tycker iaf jag, anser därför timpenning e de bästa, efter hand borde ju då de sämre o slarviga förarna sorteras bort, o de bättre får mer jobb o bättre betalt :) Bara en tanke.....

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79023 Ja timpenning vore nog inte dumt men det är ju bara att drömma om det.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79051 Då ska man då inte syssla med slutavverkning eller gallring , entrepenörer utan blåslampa i rektum vore bolagens mardröm.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79117
Klargplutte skrev:Då ska man då inte syssla med slutavverkning eller gallring , entrepenörer utan blåslampa i rektum vore bolagens mardröm.

Visar ju bara på att min tanke e rätt, kör jag åt nån annan, så kör jag bara per timme, sitter ju inte o myglar för det. Man har ju ett tempo i kroppen som man håller automatiskt, man sitter ju inte o tänker: Nu ska jag köra lite långsammare :), hade ju visat sig rätt snart ändå om man hade gjort det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).