Öppna kategorin

digital skogsbruksplan

11 inlägg 4015 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

digital skogsbruksplan

Sommar  
#719385 Kollar just nu för att göra en digital skogsbruksplan och hörde att om jag låter Stora Enso göra den så kan jag bara lägga in de åtgärder som görs genom dem på planen (de lägger in dem i planen). Hur gör ni för att få hantera planen själva? Tänker inte arbeta med endast ett bolag utan den som har bäst villkor.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719405 PC-skog?

Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

goodman  
#719441 Jag använder mig av Storas skogsbruksplan och lägger in mina egna åtgärder i den, på så sätt att jag rapporterar in till Stora vad som har gjorts. Därefter fixar de in de nya uppgifterna i planen.

Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

Tralsmo  
#719442 Ja använder pc skog och uppdaterar allt själv.
Ligger i min dator å inte på nätet.
Har köpt support å det funkar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719471 Har PC-skog men tycker att det är tungjobbat och är för snål för att köpa support.

Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

Tralsmo  
#719493
Skogsola skrev:Har PC-skog men tycker att det är tungjobbat och är för snål för att köpa support.



Om du med tungjobbat menar att det krävs en vass dator kan ja hålla med.
Är ju själv för snål för å hålla mej med senaste generationen dator.
Det är ju mest när man jobbar me satelitkartorna det blir segt. Det kan ja leva med.
I övrigt tycker ja det är logiskt och enkelt upplagt.

Angående supporten så var ja ochså för snål för å köpa den från början.
Men ja har haft mycket strul med uppdateringar på operativsystemet som har fått konsekvenser i pc skog.
Strulande datorer som inte funkar å man får lägga en massa tid på nåt helt annat än det man egentligen ska göra har ja ledsnat rejält på.
Fjärrsupporten funkar alldeles utmärkt å dom pengarna tjänar jag nog tillbaka genom att hålla planen uppdaterad tänker ja.

För övrigt har ja ju södraplan och tillgång till den genom södraapp.
Nu har ja inte lagt nån energi på just de men känns som att pc skog passar mig betydligt bättre. Å för mej ä det absolut värt pengarna.
Sen tycker ja ju att är det bara beståndsdata å var på fastigheten avdelningen finns så duger en pappersplan precis lika bra.

Användarvisningsbild

Re: digital skogsbruksplan

Magnus.F  
#739151
goodman skrev:Jag använder mig av Storas skogsbruksplan och lägger in mina egna åtgärder i den, på så sätt att jag rapporterar in till Stora vad som har gjorts. Därefter fixar de in de nya uppgifterna i planen.


Låter som en rätt speciellt lösning att du ska rapportera in dina åtgärder till Enso för att de ska justera planen. Tycker du att det fungerar bra? Skulle du föredra att kunna justera planen själv direkt i t.ex. telefonen?

mvh Magnus

Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739158 Ring upp Jens på eskog så hjälper han dig. Eskog hanterar du själv. Programmet är bra och betydligt billigare än pcskog

Användarvisningsbild

Re: digital skogsbruksplan

FilipSand  
#741725 Hej,

Skrivs mycket intressant i denna tråd och gissar att många som läser den också har synpunkter att lämna. Jag är väldigt nyfiken på att veta mer om vad som saknas i den digitala världen för privata skogsägare och skulle gärna få er input i denna enkät: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

Vh,
Filip

Avatar Fallback

Re: digital skogsbruksplan

Svendufva  
#742020 Jag har testat alla alternativ på marknaden under flera år och finner att de alla har alltför stora brister. Sannolikt för att marknaden är för liten för att utvecklarna ska ha råd att uppdatera applikationerna. Att vi inte ens kan ta fram ett gemensamt system för de nordiska länderna är illa och gynnar inte utvecklingen.

Jag kommer nu att använda mig av QGIS för att göra en egen plan. Det är det enda raka om man har grundläggande kunskaper inom IT tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: digital skogsbruksplan

idkfa  
#760056
Svendufva skrev:Jag har testat alla alternativ på marknaden under flera år och finner att de alla har alltför stora brister. Sannolikt för att marknaden är för liten för att utvecklarna ska ha råd att uppdatera applikationerna. Att vi inte ens kan ta fram ett gemensamt system för de nordiska länderna är illa och gynnar inte utvecklingen.

Jag kommer nu att använda mig av QGIS för att göra en egen plan. Det är det enda raka om man har grundläggande kunskaper inom IT tycker jag.


Testade du Heureka i någon större omfattning eller tänker du använda dessa parallellt för att de t.ex. fyller olika behov?
https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=39884

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).